Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontstekingsproblemen/bobine problemen.
#1
Vanmorgen (slecht weer) wilde mijn 240 (B23a '84) slecht starten en reed als een oude krant.
De ontsteking is reeds compleet vernieuwd en afgesteld. Sinds ongeveer een half jaar zitten er nieuwe bougiekabels op, bougiecord.

Toen ik de kap lostrok, zag ik dat er rond de bobine allerlei vonkoverslag was. Het lijkt er op dat het plastic van de bobine defect is.
Tevens komen er vonken van de kabel van de bobine naar de verdeler af, is dit normaal? (lijkt mij niet)

Nu ben ik aan het kijken voor een nieuwe bobine, tot mijn verrassing is de juiste bobine voor mijn type lastig te vinden.

Weet iemand of de verschillende bobines uitwisselbaar zijn (vroege types en latere types)?
Dit scheelt nogal met de prijs namelijk (€60 of €100(!))

BvD!
Antwoord
#2
Bobines lekken zelf niet zo gauw, het zal lading zijn die van de hoogspanningspool naar de massa pin (gemarkeerd met een 1, vlak ernaast) ontsnapt. Net als die kabel, kan er pas iets lekken als er een geleider naar massa is. Water kan dat best goed, nog eens extra aangetrokken door het wegenzout op de kabels. Ik zou beginnen met alles eens lekker schoon te maken, inspuiten met siliconenspray en terughangen.
Rubber einddoppen moeten goed passen op de bobine en de verdelerkap.

Binnenkant vd kap ontdoen van stof en gruis. Elektrode afstand vd bougies wat kleiner maken, dan kan de energie makkelijker daar ontladen (waar je het nodig hebt).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc1970 schreef:Bobines lekken zelf niet zo gauw, het zal lading zijn die van de hoogspanningspool naar de massa pin (gemarkeerd met een 1, vlak ernaast) ontsnapt. Net als die kabel, kan er pas iets lekken als er een geleider naar massa is. Water kan dat best goed, nog eens extra aangetrokken door het wegenzout op de kabels. Ik zou beginnen met alles eens lekker schoon te maken, inspuiten met siliconenspray en terughangen.
Rubber einddoppen moeten goed passen op de bobine en de verdelerkap.

Binnenkant vd kap ontdoen van stof en gruis. Elektrode afstand vd bougies wat kleiner maken, dan kan de energie makkelijker daar ontladen (waar je het nodig hebt).

Bedankt voor het snelle antwoord! Ben er vanavond mee bezig geweest, we zullen zien morgenochtend.........:confused:
Antwoord
#4
So far so good! Bedankt voor de tip Smile
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.260 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 17.418 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  940 bobine met 240 verdelerkap? Hansepans 0 1.686 2 May 2016, 20:14
Laatste bericht: Hansepans
  LPG-problemen V70 4 cilinder 2008 Borde090 1 2.190 23 February 2016, 15:02
Laatste bericht: KennOne
  B 23 A met problemen. De Witte. Martinus 14 9.471 25 November 2015, 21:40
Laatste bericht: Martinus
  Volvo 244 problemen brandstoftoevoer? viaxllo 16 9.221 15 June 2015, 22:13
Laatste bericht: viaxllo
  Bobine de oorzaak? Stevves 3 4.421 5 February 2015, 07:52
Laatste bericht: Stevves
  bobine verbrand 265gl 3 3.852 1 November 2014, 22:38
Laatste bericht: Marc1970
  Problemen met gereviseerde carburateur 345GLS 15 7.756 9 February 2014, 21:36
Laatste bericht: 345GLS
  Problemen met olielekkage Nicolaas H 5 3.430 18 April 2013, 12:08
Laatste bericht: Potvisboer

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)