Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2013
31 December 2013, 20:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 January 2014, 12:06 door henkiebb.)
ik heb sinds 2 jaar een 164 automaat uit 1971 met een geknikte bumper. Reed goed, schakelt goed. Maar nu heb ik de radiator laten reviseren en daar zit namelijk ook een koeler op voor de automaat. Heb ik meteen een halve liter bij gevuld voor ik ging rijden maar nu is het geval. Hij schakelt niet meer. balen. :confused:
Links en rechts navraag gedaan en de meeste zeiden dat ik de filter moest vervangen van de automaat.
Dat gedaan en een hoop nieuwe olie erbij atf f welteverstaan. Nog niks.
Wat nu?? Wie kan mij raad geven?:confused:?
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
31 December 2013, 22:34
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 December 2013, 22:50 door Marc1970.)
Ws. ben je een hoop ATF kwijtgeraakt tijdens het vervangen van de radiator. Beetje meten voor je gaat bijvullen. Er staan 2 peilen op de stok vd automaat, voor heet en koud, bij draaiende motor met de bak in P, nadat je een paar keer de D en R standen hebt ingeschakeld. Er gaat 8,2 liter in totaal.
Wat is eigenlijk het probleem? Rijdt de auto maar in 1 versnelling, of heb je helemaal geen aandrijving?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2013
hij rijd ja vooruit en achteruit maar hij schakelt niet meer. pijlstok geeft precies hetzelfde aan als voor de operatie.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
4 January 2014, 15:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 January 2014, 16:27 door Marc1970.)
En als je de bak in L of 2 zet (dan zou hij tot 2 moeten opschakelen), maakt dat wat uit?
Van buitenaf de bak is er niet veel aan te doen, behalve oliepeil, controleren of de schakelstang ook echt tot aan de bak beweegt, en of de kickdown kabel nog soepel loopt. Als de kickdown kabel helemaal uit de bak getrokken is en vast zit om 1 of andere reden, schakelt de bak pas bij iets van 60 km/u naar 2. Als de kickdownkabel gebroken is en helemaal in de bak zit, schakelt-ie in no-time naar 3 (dan rij je 30 in z'n 3).
Ben je geen koelwater tegengekomen onderin de bak, of zou dat er op ÃÃn of andere manier in kunnen zitten? In dat geval zijn de inwendige koppelingen (rembanden) waarschijnlijk kapot.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2013
ik ga maandag weer aan de bak. hahah weet u welke olie het beste is, ik heb nu atf f
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
11 January 2014, 21:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 January 2014, 21:45 door Marc1970.)
ATF type F (heet soms ook wel type Ford) en type G is de beste olie voor de BW35. Allebei oude formules. Volgens mij maakt het merk niks uit maar ik heb er MPM inzitten.
ATF met Dexron of Mercon in de naam werkt niet zoals bedoeld. Volvo vermelde destijds wel dat je in geval van nood Dexron (dat is was toen type II, IID of IIE) of type A mag gebruiken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969