25 May 2012, 16:18
Al een tijdje maakt de B20 in mijn 142 een nogal rauw geluid. Bij het gas geven komt er een genagel van de motor af dat doet denken aan een dieseltractor.
Vandaag eens op zoek gegaan naar de oorzaak, en het lijkt bij cilinder 4 vandaag te komen: tijdens het gasgeven komt het genagel uit de buurt van de achterste pijp van het uitlaatspruitstuk, en bij gas los (tijdens terugval naar stationair) klinkt het of die cilinder tot in de uitlaat ontsteekt.
Bougie vervangen levert niets op, bougiekabels zijn kortgeleden vervangen. Compressie op cilinders 1 tot 4 is 12-11,5-10,6-11 bar. Cilinder 4 wijkt dus niet af. Geeft dat aan dat er geen fysiek probleem is met de kleppen (ingeslagen/verbrand)?
Met het kleppendeksel verwijderd de krukas rondgedraaid; op het oog worden de kleppen van cil. 4 net zo ver geopend als bij de andere cilinders, dus de nokkenas lijkt me niet versleten.
Wat misschien hiermee te maken heeft: een tijdje geleden heb ik dubbele SU's op de motor gehad. Tijdens het afstellen daarvan had de achterste carb (van cil. 3 & 4 dus) een beduidend lagere airflow dan de voorste carb bij de mooiste afstelling. Dat schreef ik destijds toe aan een versleten nokkenas bij cilinder 3 of 4 omdat dat nogal eens voorkomt bij deze blokken.
Tegenwoordig zit er een Weber 38/38 DGAS op. Nu delen alle cilinders dus het inlaatsysteem, dus een verschil in flow tussen de cilinders valt niet op.
Wie heeft een idee wat het zou kunnen zijn? Klinken drijfstanglagers zo voordat ze de geest geven? Of zou het toch een verbrande klep kunnen zijn ondanks de compressie? Gescheurde koppakking? Of geeft een kapotte spruitstukpakking ook dit resultaat?
Meedenken wordt erg gewaardeerd
Vandaag eens op zoek gegaan naar de oorzaak, en het lijkt bij cilinder 4 vandaag te komen: tijdens het gasgeven komt het genagel uit de buurt van de achterste pijp van het uitlaatspruitstuk, en bij gas los (tijdens terugval naar stationair) klinkt het of die cilinder tot in de uitlaat ontsteekt.
Bougie vervangen levert niets op, bougiekabels zijn kortgeleden vervangen. Compressie op cilinders 1 tot 4 is 12-11,5-10,6-11 bar. Cilinder 4 wijkt dus niet af. Geeft dat aan dat er geen fysiek probleem is met de kleppen (ingeslagen/verbrand)?
Met het kleppendeksel verwijderd de krukas rondgedraaid; op het oog worden de kleppen van cil. 4 net zo ver geopend als bij de andere cilinders, dus de nokkenas lijkt me niet versleten.
Wat misschien hiermee te maken heeft: een tijdje geleden heb ik dubbele SU's op de motor gehad. Tijdens het afstellen daarvan had de achterste carb (van cil. 3 & 4 dus) een beduidend lagere airflow dan de voorste carb bij de mooiste afstelling. Dat schreef ik destijds toe aan een versleten nokkenas bij cilinder 3 of 4 omdat dat nogal eens voorkomt bij deze blokken.
Tegenwoordig zit er een Weber 38/38 DGAS op. Nu delen alle cilinders dus het inlaatsysteem, dus een verschil in flow tussen de cilinders valt niet op.
Wie heeft een idee wat het zou kunnen zijn? Klinken drijfstanglagers zo voordat ze de geest geven? Of zou het toch een verbrande klep kunnen zijn ondanks de compressie? Gescheurde koppakking? Of geeft een kapotte spruitstukpakking ook dit resultaat?
Meedenken wordt erg gewaardeerd
