Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B20 defect? Zoektocht
#1
Al een tijdje maakt de B20 in mijn 142 een nogal rauw geluid. Bij het gas geven komt er een genagel van de motor af dat doet denken aan een dieseltractor.

Vandaag eens op zoek gegaan naar de oorzaak, en het lijkt bij cilinder 4 vandaag te komen: tijdens het gasgeven komt het genagel uit de buurt van de achterste pijp van het uitlaatspruitstuk, en bij gas los (tijdens terugval naar stationair) klinkt het of die cilinder tot in de uitlaat ontsteekt.

Bougie vervangen levert niets op, bougiekabels zijn kortgeleden vervangen. Compressie op cilinders 1 tot 4 is 12-11,5-10,6-11 bar. Cilinder 4 wijkt dus niet af. Geeft dat aan dat er geen fysiek probleem is met de kleppen (ingeslagen/verbrand)?

Met het kleppendeksel verwijderd de krukas rondgedraaid; op het oog worden de kleppen van cil. 4 net zo ver geopend als bij de andere cilinders, dus de nokkenas lijkt me niet versleten.

Wat misschien hiermee te maken heeft: een tijdje geleden heb ik dubbele SU's op de motor gehad. Tijdens het afstellen daarvan had de achterste carb (van cil. 3 & 4 dus) een beduidend lagere airflow dan de voorste carb bij de mooiste afstelling. Dat schreef ik destijds toe aan een versleten nokkenas bij cilinder 3 of 4 omdat dat nogal eens voorkomt bij deze blokken.
Tegenwoordig zit er een Weber 38/38 DGAS op. Nu delen alle cilinders dus het inlaatsysteem, dus een verschil in flow tussen de cilinders valt niet op.

Wie heeft een idee wat het zou kunnen zijn? Klinken drijfstanglagers zo voordat ze de geest geven? Of zou het toch een verbrande klep kunnen zijn ondanks de compressie? Gescheurde koppakking? Of geeft een kapotte spruitstukpakking ook dit resultaat?
Meedenken wordt erg gewaardeerd Smile
Antwoord
#2
Ik zou gaan voor de spruitstukpakking. Gewoon de moeren aandraaien, de 1 en 4 uitlaatbuis zijn door hun lengte aardig buigzaam (voor gietijzer).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ja, ik heb nog eens goed geluisterd en ik ga een nieuwe pakking monteren. De moeren heb ik al strak aangedraaid, maar in- en uitlaat zijn er al een paar keer af geweest, dus misschien is de pakking gewoon gescheurd of gevouwen.
Antwoord
#4
Bij elke keer moet je ook eigenlijk er een nieuwe pakking tussen doen, de pakking is al gecomprimeerd/gezet geweest en zal dus niet meer lekker afsluiten.
Antwoord
#5
boedr schreef:Bij elke keer moet je ook eigenlijk er een nieuwe pakking tussen doen, de pakking is al gecomprimeerd/gezet geweest en zal dus niet meer lekker afsluiten.
..hangt af van het soort pakking... en aandraaien, daat moet je wel een beetje mee oppassen hè, gietijzer kan breken..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
Nieuwe pakking is besteld, hopelijk snel resultaat.
Antwoord
#7
Zo, vanavond hieraan toe gekomen. Spruitstukken eraf, naar klusje altijd, zeker omdat de PAS-pomp in de weg zit.
Anyway, de spruitstukpakking was inderdaad door tussen de inlaat- en uitlaatpoort van cil. #4. Nieuwe pakking ertussen, en inderdaad, probleem opgelost.

Bedankt voor het meedenken!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  oliedrukgever defect? koen303114 3 3.108 30 October 2014, 12:04
Laatste bericht: Marc1970
  Stuurbekrachtiging defect op vakantie amuobe 30 23.482 12 May 2013, 15:52
Laatste bericht: amuobe
  Verlies van koelvoeistof. Koppakking defect? Kwekkel 9 15.980 10 November 2012, 18:27
Laatste bericht: Kwekkel
  Volvo 940 Turbo defect wasbeer 4 5.368 18 December 2011, 17:19
Laatste bericht: Cojones
  dynamo defect martinson 5 5.078 17 October 2011, 23:21
Laatste bericht: Black Moose
  Zoektocht: (universeel) Oliefilterhouder met 3/8 " binnendraad jero 9 6.301 16 July 2011, 17:54
Laatste bericht: Jambon
  Benzinepomp B19A defect? 345GLS 11 7.106 21 February 2010, 20:06
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: