Topics: 6
Na jaren probleemloos rijden in mijn 240 uit '93 stopte mijn trouwe vriend er plotsklaps mee. Welliswaar op de snelweg maar in de file dus dat viel mee. De anwb constateerde een lege accu door een niet werkende dynamo.
De anwb heeft een noodreparatie uitgevoerd en hij rijdt weer maar wil dit goed oplossen. mijn vragen:
-is het mogelijk een oude dynamo te laten maken/reviseren of beter compleet te vervangen. wat zijn hier ca de kosten van?
-de dynamo bleek leeg maar er was geen melding op het dashboard. lampje brand wel bij starten.
Topics: 82
Nieuwe koolborstels/regelaar eenheid, zijn iets van 20-30 euro. Overal verkrijgbaar, Valeo, Bosch, Hella, Huco, Lucas, iedereen maakt ze.
Te vervangen met 1 kruiskopschroevedraaier.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 176
Citaat:De anwb heeft een noodreparatie uitgevoerd
wat hebben ze precies gerepareerd?
Even een multimeter er bij pakken, kijken wat de laadstroom is.
Voltmeter op de accu zetten, laadstroom moet iig 13.5volt zijn, mag ook hoger, als je 12V of minder meet> dynamo kaduuk!
Check wel even je accupolen+draden, massa wil nog wel eens corroderen, even schoonborstelen met een staatborstel/schuurpapier doet wonderen.
Anders even spanningsregelaar loshalen (twee schroefjes) en koolborstels checken.
Nieuwe spanningsregelaar is niet duur (Brezan bijv.), nieuwe dynamo wel.
Staan ook vaak dynamo's op MP, als je toch gaat vervangen.
Topics: 6
uit jullie reactie - waarvoor dank - maak ik op dat een van de twee koolborstels schoon is geschuurd. met wat schuurpapier is hier wat vervuiling afgehaald. de monteur gaf ook aan dat een onderdeel ingesleten was. weet niet of dit een probleem is.
-als de accu leeg is/raakt moet het lampje in het daschboard dan gaan branden of is dit lampje voor een andere signalering? maw hoe weet ik dat ik naar de kant van de weg moet?
-is tijdens het rijden te controleren of de dynamo werkt?
Topics: 288
17 October 2011, 23:13
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 October 2011, 23:15 door Jambon.)
hoef je niet tijdens het rijden te doen. Heb je een multimeter..? stationair laten draaien, dan moet ie tussen 13.6 en 14.2 volt aangeven.. ergens tussen die waarden moet ie ook blijven als je alle verbruikers aan zet..
het ingesleten onderdeel zal de rotor van de dynamo zijn, hegeen contact maakt met de borstels..
Als het lampje gaat branden tijdens het rijden, lees, de motor maakt meer toeren, dan zal het hws zo zijn de de borsteltjes toch wat gaan zweven.. dat icm het "ingelopen onderdeel" wijst toch naar een vervanging van het ding. Niet onbelangrijk nu we richting het winterseizoen gaan..
OK, zei Rob ook al.. ;-)
Topics: 56
Waarschijnlijk heeft ie idd je koolborstels schoongemaakt. Deze slijten, dat is normaal, als ze te kort worden raken ze de rotor (koperen gedeelte op de as)
![[Afbeelding: 2298.forum_npds.dynamo_boucle_7469.jpg]](http://entraidelec.com/modules/upload/upload_forum/2298.forum_npds.dynamo_boucle_7469.jpg)
niet of nauwelijks en dan gaat ie inbranden, dus het vervangen van de koolborstels zou het probleem op kunnen lossen. Als je dashboardlampje van de accu niet gaat branden kan er een draad van de dynamo naar de accu afgebroken zijn, heb ik ook gehad. Volvobedrading staat in kwaliteit niet gelijk aan de rest van de auto :S
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD