Berichten: 34
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2011
Vanochtend ritje van Deventer naar Hengelo en weer terug met de autoambulance. Net onderweg hoorde ik een "poef" en zag ik in mijn achterspiegel een klein "blokje" over de weg rollen. "Zal wel op de weg hebben gelegen?" Onderweg bemerkte ik een wit rookpluimpje achter rechts achter de de auto daar waar dit normaal linksachter uit de uitlaat komt. Bij stilstand trok zich een compleet mistgordijn op rond de auto. Zo hard had ik niet geremd.
Voor de zekerheid de motorkap maar eens open, daar openbaarde zich het probleem. Blok was aan de achterkant nat en de olie droop eruit.
Meneer van de ANWB wist me niet gerust te stellen en had het over een losliggende nokkenas die de "oliestop" eruit had gedrukt of een bevroren carterontluchting. Na peilen bleek er overigens geen druppel olie meer in het blok te zitten.
Nog geen diagnose. Iemand ervaring met dit euvel. Denk zelf meer aan een keerring.
gr,
BZZ
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
11 December 2011, 18:03
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 December 2011, 20:02 door Marc1970.)
Dat zal het 'halve maantje' zijn, achterin de cilinderkop onder het kleppendeksel. Heeft niks met een losliggende nokkenas te maken maar met te hoge carterdruk.
Halfrond rubber blokje:
http://www.eeuroparts.com/Main/PartDetai...d=1378909K
Carterdruk is normaal, daar is de carterontluchting voor. Deze heeft een filter/vlamdover op de olieafscheider ergens onder het inlaatspruitstuk in een Y stukje (rotplek) die weleens verstopt raakt en kan je blok niet meer 'ademen'.
Oplossing: filtertje weggooien, overbodig, en de boel weer in elkaar zetten
Het opgerolde stukje koper:
http://www.eeuroparts.com/Main/PartDetai...d=1389657L
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 34
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2011
1e diagnose: er was een keerring uitgesprongen. Omvang van de overige schade nog onbekend
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Heb je dat gezien? Keerringen aan de achterkant of voorkant vliegen er niet uit, die slijten langzaam.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 34
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2011
spraakverwarring. Garagist noemt het halve maantje een stop en keerring ineen. Goede analyse Marc!
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Waarschijnlijk omdat een keerring beter staat op de factuur, ik hoop dat deze spraakverwarring niet te duur voor je gaat worden.
Het maantje wordt trouwens ook harder na jaren en krimpt iets, dus er is niet veel voor nodig om hem eruit te laten ploppen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 34
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2011
⬠3, dat valt toch mee. Wat dat betreft schappelijke lui. Ik word altijd goed geholpen bij AutoTess in Deventer, facturen zijn prima, nooit verrassingen.
Ben benieuwd naar eventuele schade aan het blok
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Als er op tijd gestopt is zal het wel meevallen, geen olielampje aan geweest? Dan is er oliedruk geweest en dus waarschijnlijk weinig schade. Geen olie aan de peilstok betekend nog niet dat ie leeg is. Bij mijn S70 gaat er 6 liter in tot max op de peilstok, tot onderaan de peilstok is 1,5 liter! En zelfs dan is er nog 'ruimte' tot de oliepomp geen olie meer kan aanzuigen.
Berichten: 34
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2011
60 kilometer meegereden, pas toen kwam ik erachter dat er wat aan de hand was. Geen olielampje en geen koorts. Er is nog hoop
Berichten: 2.463
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Bzz schreef:60 kilometer meegereden, pas toen kwam ik erachter dat er wat aan de hand was. Geen olielampje en geen koorts. Er is nog hoop
Maar dat mistgordijn doet iets heel vervelends vermoeden!!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..