Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
druk- / toplager vervangen: gelijk ook gehele drukgroep en koppeling?
#1
Sinds enige tijd hoor ik een ‘vreemd’ geluid als ik de koppeling intrap. Het is een moeilijk definiërend, een beetje een zingend geluid, maar niet bijzonder hoog van toon. Ook wel een beetje brommend en wisselend van toonhoogte. Het deed zich aanvankelijk voor wanneer ik de koppeling helemaal ingedrukt had, maar nu ook bij het half indrukken van het pedaal. Soms was het geluid er niet, maar nu bijna altijd. Het geluid blijft aanhouden, zolang ik het pedaal ingedrukt heb.

Ik verdenk het druklager ervan de boosdoener te zijn. Of misschien het toplager?

Maar waar ik jullie mening over wou..: heeft het zin meteen de gehele drukgroep / koppeling te vervangen als ik het druklager vervang?

Het probleem is eigenlijk dat ik voor dit ‘werkje’ (nouja) een brug zou kunnen huren in een doe-het-zelf-garage en dat de auto daar niet kan overnachten. Wellicht zal ik de staat van koppeling en drukgroep pas kunnen beoordelen als de bak er eenmaal onderuit ligt. Maar ik kan in dat geval de auto niet gedemonteerd laten staan totdat ik de onderdelen heb besteld en aangeleverd heb gekregen. En alvast ‘op voorhand bestellen’ om ze just in case alvast binnen bereik te hebben.. kan wel, maar als alles nog in goede staat blijkt te zijn heb ik een hele hap geld voor niks uitgegeven :-(

Wat is jullie mening? Gewoon toch de hele hap bestellen en toch maar gaan vervangen?
Of zijn er misschien indicaties waarop ik kan letten en de staat van koppeling en drukgroep enigszins beoordelen voordat de gehele bak er onderuit ligt? De bak schakelt en ontkoppelt verder goed, koppeling slipt niet en zo. Auto heeft net 88.000 km gelopen.

Enne.. Als de bak er onderuit ligt, zijn er nog zaken die ik beter preventief kan vervangen?

Thanks.
Oja: Volvo 240 uit 1979 met B19A en M45
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#2
Pak in elk geval beide lagers mee, De slijtage zal wel meevallen, kilometers heeft hij ja weinig , leeftjd wel ..

Neem in elk geval ook de krukasafchting mee als je de bak er toch afhebt ..

Onkosten vallen op zich wel mee, meende dat ik vorig jaar voor komplete koppeling, druklager, toplager en de krukaskeerring bakzijde
om en nabij de 150 euro mocht aftikken enkel voor de onderdelen (B200F)
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
#3
Ik zou eens proberen met een spuitje wat olie op het druklager te doen. Beetje schuin langs de ontkoppelarm, kan je zo het koppelingshuis in.

Als-ie daar (tijdelijk) van opknapt weet je in elk geval wat er aan de hand is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
pwassink schreef:Pak in elk geval beide lagers mee, De slijtage zal wel meevallen, kilometers heeft hij ja weinig , leeftjd wel ..

Neem in elk geval ook de krukasafchting mee als je de bak er toch afhebt ..

Onkosten vallen op zich wel mee, meende dat ik vorig jaar voor komplete koppeling, druklager, toplager en de krukaskeerring bakzijde
om en nabij de 150 euro mocht aftikken enkel voor de onderdelen (B200F)

Ja, ik zou beide lagers gelijk vervangen. Kan ik wel zo meteen effe meenemen.

150 euro? Valt me dan nog mee. Het is vast die drukgroep die zo duur is. Voor 150 euro kan ik misschien idd gewoon de koppeling meenemen, kan ie er weer een hele poos tegen..
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#5
Marc1970 schreef:Ik zou eens proberen met een spuitje wat olie op het druklager te doen. Beetje schuin langs de ontkoppelarm, kan je zo het koppelingshuis in.

Als-ie daar (tijdelijk) van opknapt weet je in elk geval wat er aan de hand is.

Thanks, ga ik doen. Confusedmile:
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#6
VOMD heeft een complete koppelingsset voor slecht 140 euro, waar doet-ie het van.

Niet lekkende keerringen gewoon laten zitten (doe ik).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
tomsclassics in enschede rekent 294.12 vaste prijs op hun site voor het vervangen incl nieuwe drukgroep, koppelingsplaat, druklager, toplager en keerring krukas.
Antwoord
#8
lars schreef:tomsclassics in enschede rekent 294.12 vaste prijs op hun site voor het vervangen incl nieuwe drukgroep, koppelingsplaat, druklager, toplager en keerring krukas.

Goede tip! Kan jezelf niet voor rommelen.
Antwoord
#9
Echt waar? Da's mooi!
Is bijna vier uur rijden voor me, enkele rit.. Als het in ÃÃn dag kan en ik dezelfde avond nog naar huis kan, moet zoiets lukken.
Zal binnenkort eens info erover vragen :becky:
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Veer koppeling 245 Rin 2 974 6 June 2023, 21:14
Laatste bericht: Rin
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 6.249 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  [split] Olie versnellingsbak vervangen easy rider 8 5.370 15 March 2021, 20:10
Laatste bericht: easy rider
  Pookknop vervangen. concept75 4 3.622 1 January 2021, 22:19
Laatste bericht: BartJu
  Olie versnellingsbak vervangen socrates 9 12.144 24 September 2020, 10:56
Laatste bericht: Dopski
  Versnellingsbak vervangen of niet Ryu 7 6.225 19 April 2019, 00:53
Laatste bericht: daddyphilipsen
  m40 bak vervangen voor m45 of m47 pieter2 11 9.241 16 April 2019, 23:11
Laatste bericht: ZOAB
  Trillingen volvo 240 na vervangen lagers en kruiskoppelingen aandrijfas henri84 5 5.286 15 February 2019, 10:10
Laatste bericht: henri84
  lager uitgaande as M47 vervangen TeunTimmermans 4 5.137 17 August 2018, 21:02
Laatste bericht: Marc1970
  na motorswap 'schiet' de koppeling Piep28 5 5.442 29 May 2018, 12:32
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)