12 October 2011, 12:03
Sinds enige tijd hoor ik een ‘vreemd’ geluid als ik de koppeling intrap. Het is een moeilijk definiërend, een beetje een zingend geluid, maar niet bijzonder hoog van toon. Ook wel een beetje brommend en wisselend van toonhoogte. Het deed zich aanvankelijk voor wanneer ik de koppeling helemaal ingedrukt had, maar nu ook bij het half indrukken van het pedaal. Soms was het geluid er niet, maar nu bijna altijd. Het geluid blijft aanhouden, zolang ik het pedaal ingedrukt heb.
Ik verdenk het druklager ervan de boosdoener te zijn. Of misschien het toplager?
Maar waar ik jullie mening over wou..: heeft het zin meteen de gehele drukgroep / koppeling te vervangen als ik het druklager vervang?
Het probleem is eigenlijk dat ik voor dit ‘werkje’ (nouja) een brug zou kunnen huren in een doe-het-zelf-garage en dat de auto daar niet kan overnachten. Wellicht zal ik de staat van koppeling en drukgroep pas kunnen beoordelen als de bak er eenmaal onderuit ligt. Maar ik kan in dat geval de auto niet gedemonteerd laten staan totdat ik de onderdelen heb besteld en aangeleverd heb gekregen. En alvast ‘op voorhand bestellen’ om ze just in case alvast binnen bereik te hebben.. kan wel, maar als alles nog in goede staat blijkt te zijn heb ik een hele hap geld voor niks uitgegeven :-(
Wat is jullie mening? Gewoon toch de hele hap bestellen en toch maar gaan vervangen?
Of zijn er misschien indicaties waarop ik kan letten en de staat van koppeling en drukgroep enigszins beoordelen voordat de gehele bak er onderuit ligt? De bak schakelt en ontkoppelt verder goed, koppeling slipt niet en zo. Auto heeft net 88.000 km gelopen.
Enne.. Als de bak er onderuit ligt, zijn er nog zaken die ik beter preventief kan vervangen?
Thanks.
Oja: Volvo 240 uit 1979 met B19A en M45
Ik verdenk het druklager ervan de boosdoener te zijn. Of misschien het toplager?
Maar waar ik jullie mening over wou..: heeft het zin meteen de gehele drukgroep / koppeling te vervangen als ik het druklager vervang?
Het probleem is eigenlijk dat ik voor dit ‘werkje’ (nouja) een brug zou kunnen huren in een doe-het-zelf-garage en dat de auto daar niet kan overnachten. Wellicht zal ik de staat van koppeling en drukgroep pas kunnen beoordelen als de bak er eenmaal onderuit ligt. Maar ik kan in dat geval de auto niet gedemonteerd laten staan totdat ik de onderdelen heb besteld en aangeleverd heb gekregen. En alvast ‘op voorhand bestellen’ om ze just in case alvast binnen bereik te hebben.. kan wel, maar als alles nog in goede staat blijkt te zijn heb ik een hele hap geld voor niks uitgegeven :-(
Wat is jullie mening? Gewoon toch de hele hap bestellen en toch maar gaan vervangen?
Of zijn er misschien indicaties waarop ik kan letten en de staat van koppeling en drukgroep enigszins beoordelen voordat de gehele bak er onderuit ligt? De bak schakelt en ontkoppelt verder goed, koppeling slipt niet en zo. Auto heeft net 88.000 km gelopen.
Enne.. Als de bak er onderuit ligt, zijn er nog zaken die ik beter preventief kan vervangen?
Thanks.
Oja: Volvo 240 uit 1979 met B19A en M45
![[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg)