Topics: 26
Hallo forummers,
Vorige week heb ik mijn 245 TIC op dit forum en Marktplaats te koop gezet en er is al veel belangstelling voor.
De intercooler heb ik 4 jaar geleden zelf ingebouwd en nu hoorde ik van een belangstellende voor deze auto dat er verschil is tussen de normale B21ET en de blokken die af-fabriek een Intercooler hebben gekregen. Het verschil zou hem zitten in o.a. krukas en zuigers, om beter bestand te zijn tegen de hogere temperaturen en grotere krachten.
Weet iemand of dit zo is of waar dit eventueel na te zoeken is?
Vast bedankt,
Arthur
45 Turbo Intercooler, 1800 E & ES, 780 Turbo IC 16V, 965 2.5 24V
Topics: 22
ik heb nooit verschillen in onderdeelnummers gezien van die onderdelen. Compressie is altijd 7.5:1 bij de B21ET/FT. Drijfstangen zijn de M gemarkeerde versie die ook in de B23 met en zonder turbo zit, B21 etc vanaf 1980 ongeveer. Krukas is met en zonder intercooler altijd dezelfde, gewoon gesmeed.
Zelfs met een gewone B21A etc is het verschil niet zo heel groot, die heeft vooral andere zuigers maar voor de rest qua drijfstangen en krukas gewoon het zelfde.
Eigenlijk wordt een motor minder zwaar belast wanneer er een intercooler op zit, minder kans op pingelen en alles wordt wat minder heet. Dus ondanks de hogere output zal de boel minder snel slijten.
Wat wel tussen standaard IC en na-inbouw wel eens een verschil is is dat de aanzuigslang naar de turbo toe verstevigd is (zit een stuk alu ribbelslang in), een kruis op de bovenkant van de luchtmassameter om de slang niet in te laten klappen, andere oliekoelerthermostaat (75 of 95 graden zijn de 2 mogelijkheden), andere koppeling/vliegwiel (geen echt verschil in de kracht die ze kunnen hebben) en wat hele kleine dingen misschien... bijna niets dat niet of heel gemakkelijk nog toe te voegen is of dingen die bijna geen effect hebben, zeker niet als er 25 jaar aan slijtage in de rest zit.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 17
Vlgs mij helemaal correct. Enige wat echt anders is, zijn de us blokken, die hebben standaard een intercooler, maar met een veel lagere compressie maar iets van 135pk incl intercooler. Dat blok heet b21ft. Voor de rest geen verschil in het blok zelf voor zover ik weet.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Topics: 33
wat een onzin, dat standaard blok kan een paar honderd pk hebben. als het als zo zou zijn hebben ze een andere benaming maar een b21et is hetzelfde als een b21et met ic
Topics: 135
'Van horen zeggen' 'ik meen me te herinneren' 'volgens mij' 'in principe'
Allemaal de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Onzin dus.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 33