Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vacuumslangen B21ET?
#1
Hallo,

de oude dame loopt slecht op het moment, daarom ben ik de vacuumslangen aan het nalopen.

Waar ik niet helemaal uitkom is waar de slang die vanaf de verdeler komt naar toe loopt?

Die gaat naar een t-aansluiting, dan loopt er 1 slang naar beneden en 1 naar rechts.

Gaat die tweede slang normaal gesproken naar de aansluiting op het gasklephuis of naar het inlaatspruitstuk? Internet heeft tegenstrijdige berichten en de Bentley heeft alleen schema's voor de B21FT, die komen toch niet helemaal overeen.

Dank!

Nico
Antwoord
#2
fotootje..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Deze zit bij mijn weten op het gasklephuis aan de kant van de hoofdremcilinder.
Maaar voor de zekerheid zal ik morgen even onder de klep kijken.

Antwoord
#4
Deze zit bij mijn weten op het gasklephuis aan de kant van de hoofdremcilinder.
Maaar voor de zekerheid zal ik morgen even onder de klep kijken.

Antwoord
#5
Hi Nico,

Ik heb hetzelfde blok en ken de problemen.

Tip; als je toch bezig bent, vervang gelijk alle rubber slangetjes. soms is het moeilijk te zien dat ze lekken en je hoeft niet te wachten op de volgende storing. Check tevens de vacuum vervroeger, zuig vacuum met je mond en knijp het slangetje bovenaan dicht. Druk nu je duim op het de opening en stop met knijpen. Het slangetje moet aan je duim blijven hangen door het vacuum anders is de vervroeger lek.

Het slangetje van de vervroeger wordt gevoed door twee andere slangetjes (T-stuk). De eerste loopt naar het luchthuis onder het turbohoedje. De tweede loopt (bij mijn blok ;-) naar het verticale deel van het spruitstuk onder de gasklep aan de zijde van de motor.
Je kunt hem niet goed zien omdat het laag zit en verscholen de de twee middelste kanalen van het spruitstuk.

Wat zijn overigens de klachten? matige accelleratie, smoren, pingelen etc?
Belangrijk om eerst een juiste diagnose te stellen.

Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#6
Hoi, dank voor de reacties.

Ik zal de vacuum vervroeger nog even testen, dank voor de tip.

De auto loopt niet helemaal lekker stationair, de motor "hikt" af en toe en bij het rijden levert de motor merkbaar minder vermogen, vooral boven de 2000 toeren en/of als er turbodruk wordt opgebouwd.

Heb het gasklephuis inmiddels schoongemaakt en daarbij dus de gelijk zoveel mogelijk rubber vervangen. De slangen waren behoorlijk uitgedroogd. Volgende stappen zijn de benzinepomp in de tank en het vervangen van de O-ringen van de injectoren.

Coen: als ik het goed begrijp lopen de vacuumslangen bij jouw auto vanaf de T-splitsing naar het gasklephuis en naar het inlaatspruitstuk? Bij mijn auto (bj 1985) zit de warm up regulator / control air regulator er nog tussen (sorry, weet de NL benaming niet). Pal onder het spruitstuk zit de olie afscheider. Die heeft een dikke slang naar de pijp voor de luchtinlaat. En een dun slangetje dat -bij mij- naar de aansluiting op het spruitstuk loopt. Weet je waar die bij jou heen loopt?

Ik heb inmiddels geprobeerd een foto te maken om in ieder geval de aansluitingen bij de distributie te verduidelijken.

Links de aansluiting bij de distributie. Van daar loopt de vacuumslang naar een T-stuk. 1 van die slangen gaat naar de WUR / CPR rechtsonder in beeld.

[Afbeelding: IMG_20110511_115028.jpg]

Groet,

Nico
Antwoord
#7
http://img62.imageshack.us/img62/5669/pict0097b.th.jpg[/IMG][/URL]


Nico, ik hoop dat de foto goed overkomt, ik ben geen digi-held. Na de vacuumvervroeger krijg je het T-stuk. 1 slang gaat naar het gasklephuis en is aangesloten naast de stationair luchtschroef (boven gasklep).
De andere slang gaat naar de "downpipe"van het luchthuis voor het spruitstuk maar onder de gasklep. Dit is op de foto te zien.

Sil
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hulpgevraagd K-jet B21et b.b. 0 4.312 28 June 2016, 21:19
Laatste bericht: b.b.
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 0 4.147 3 May 2016, 11:49
Laatste bericht: b.b.
  B21ET start niet meer Karinsky 4 27.708 28 September 2014, 20:54
Laatste bericht: Karinsky
  b21ET : Is een "pissende" injector te herkennen? edwin 3 6.951 7 August 2014, 21:16
Laatste bericht: edwin
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 77.072 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky
  manual boost controller B21et met een TD04 turbo edwin 14 22.499 16 February 2014, 21:15
Laatste bericht: edwin
  Vacuum slangen op op B21ET HansDAF 13 15.943 2 September 2013, 12:26
Laatste bericht: Stevves
  "Hamerende" B21ET BartMandersRacing 34 20.261 19 August 2012, 07:55
Laatste bericht: BartMandersRacing
  Turbohoedje voor B21ET vs B21TIC Coenraad 5 4.872 27 February 2012, 14:25
Laatste bericht: BartMandersRacing
  Project B21ET eruit en B230FT erin. 245 turbo 1984 herbe777 83 57.163 10 December 2011, 22:19
Laatste bericht: LJ

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)