Topics: 60
Ik ben sinds gisteren officieel in bezit van een mooie gele 240 uit '86. Nu heeft de auto net zoals een aantal andere oudere auto's een klein probleempje. De motortemperatuur wordt niet doorgegeven. Voor zover ik weet kan dit liggen aan:
-Temperatuursensor
-De meter zelf
-Zekering (?)
Als ik het instructieboekje moet geloven is er voor de temperatuurmeter geen aparte zekering, maar is verbonden met de andere instrumenten op het paneel. Nu is het dus de vraag waar het wel aan ligt, en hoe ik hier achter kan komen.
Soortgelijke verhalen zijn altijd welkom, en uiteraard ook advies
Topics: 35
De meter en bedrading kan je zo testen:
Citaat:Ruuds70: als het goed is moet de temperatuurmeter volledig in het rood slaan wanneer je de kabel bij de sensor los haalt en deze tegen het motorblok aanhoudt. Wel moeilijk je moet efkes met twee zijn of de kabel verlengen en tegen de aarde houden. Wat je dan weet is enkel of de meter en bekabeling nog goed is. Het zegt niks over de sensor. Die moet een ohmse waarde geven (te meten met een multi-meter met weerstandmeter).
Hiermee kun je ook met een thermometer en heet tot kokend water controleren welke ohmse waarde de sensor afgeeft.
Sensor testen:
Citaat:Black Moose: nu kan je de nieuwe sensor nog proberen door 1 kant aan massa te leggen. neem een losse draad, maak deze aan beide zijden bloot, omwikkel met 1 eind de sensor en maak het andere eind vast aan de massa. zorg dat de draad lang genoeg is om de sensor in een pannetje kokend heet water te leggen. het makkelijkst is om nog een draad te nemen, de sensor(die in het blok zit) los te nemen en deze vast te maken aan de draad van de sensor en het andere eind aan de nieuwe sensor en dan de sensor in een pannetje te hangen waar je kokend heet water in doet.
je kunt dit pannetje met een onderzetter op de accu zetten, zodat deze niet kan omvallen. nu moet de meter richting het rode gebied gaan en naarmate de temp. daalt gaat de wijzer naar beneden.
Uit:
http://volvolvo.nl/forum/topic,5696.15/
De zekering natuurlijk ook even bekijken. Doorgebrand? Test eens met een andere goede zekering van evenveel Amp. Maakt de zekering nog goed contact? --> corrosie kan ertoe leiden dat de zekering slecht contact maakt in zijn houder. Puntjes eens met een staalborsteltje of schuurpapier opschuren. Controleer eens of met een multimeter of er wel spanning staat op de zekering!
Succes!
Topics: 68
Doet de benzine meter het wel?
Volgens mij krijgt deze nml. dezelfde spanning, dus hoef je dan geen zekeringen te wisselen!
MartjeB schreef:Doet de benzine meter het wel?
Volgens mij krijgt deze nml. dezelfde spanning, dus hoef je dan geen zekeringen te wisselen!
Benzinemeter doet het wel ja
Topics: 16
Kan inderdaad overal aan liggen
Ik had het ook met mn 142... Alles stappen als hieronder doorlopen, bleek er een schroefje los te zitten achterop de tellerbak, de maakte hierdoor geen aarde.
Ben er vandaag achtergekomen dat de thermostaat zelf kapot is, deze gaat namelijk niet dicht, en komt zodoende niet (althans niet snel genoeg) op bedrijfstemperatuur. Morgen dus ff een nieuwe halen, en kijken hoe ie het dan doet.
Is je meter helemaal 'dood'? Bedoel, reageert ie totaal niet? Zelfs met een kapotte thermostaat zou de temp.meter toch iets moeten aanwijzen, al staat ie dan wsl erg laag.
Gisteren ff een rondje gereden, en naderhand aan de slang naar de radiateur gevoeld of deze warm was. Deze was eigenlijk nog zo goed als koud. Gelijk een nieuwe thermostaat gehaald en samen met m'n buurman ingebouwd. De oude bleek gebroken te zijn, en dus niet meer dicht te gaan. De meter loopt ook weer op, en ik kan weer met een veilig gevoel de weg op
Mooi! Het probleem wees zichzelf dus wel uit. Hopelijk is de temperatuuraanduiding nu zoals ie zou moeten zijn