Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Met wat voor meter is je compressie gemeten?
Was het een oud model met van die kaartjes die al een eeuwigheid bij iemand in de schuur licht te vergaan of was het een vrij recent model?
Misschien is de meter dus niet goed.
Heb dat een keer bij een motorfiets gehad, scheelde 3 bar :-\
En als hij zonder hut naar je zin rijd zou ik ook geen groot werk op mijn nek halen, dan maar een uurtje later op de camping
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
goed punt, compressie meet je het beste met een recente meter vijf omwentelingen en gaspedaal op de grond. goed idee om even opnieuw te meten misschien?
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
Postma 245 GL schreef:wat is de V-max van jouw B23A? De mijne loopt vlot naar de 150 en bij 165 is de koek wel op (op peut wel te verstaan op lpg gaat alles wel wat minder,...)
op lpg 120-130, op benzine nooit geprobeerd.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 21
Topics: 6
Lid sinds: May 2010
ik heb nogal wat informatie ingewonnen overal, mijn dank hiervoor. Zoals het er nu naar uitziet gaat de kop eraf , De kop wordt geheel gereviseerd en dus ook goed gevlakt. Vervolgens met een dunnere koppakking weer geplaatst.
hierdoor hoop ik weer genoeg vermogen te hebben. Het hele motorblok vervangen durf ik toch niet aan daar je altijd weer een motor met een hele hoop kilometers gaat inbouwen. Ik ben er namelijk niet van overtuigd geraakt dat het onderblok af is. De motor verbruikt bijna geen olie en er is geen sprake van een overdruk. Mocht de truk met de kop niet lukken, kan ik altijd nog een onderblok aanschaffen , deze laten reviseren,of zelf doen, met de gereviseerde kop heb ik dan weer een geheel nieuwe motor. Ik houd iedereen op de hoogte. voor betere suggesties, ben ik altijd te porren natuurlijk
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Goede keuze.
En denk dat je beter een gewone koppakking kunt kopen, scheelt echt niet veel compressie en bedrijfszekerder
En zo gooi je ook geen geld over de balk en weet je wat je hebt
Succes
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nou dat lijkt me eerlijkgezegd niet de beste volgorde. Er zijn nog wel een paar testjes die je kan doen om uit te vinden wat er schort, onderblok of kop, en dan kan je wat gerichter geld uitgeven.
Ik verwacht de minste problemen in de kop, ze staan er niet om bekend dat ze kleppen verbranden of andere gekke dingen doen. edit - Op die scheurtjes na dan, volgens mij iets van de vroege versies.
Een goeie standaard B21E heeft compressie en vermogen zat om een caravan en AC te trekken, meer dan de B200F en B230F blokken van de laatste bouwjaren.
Het vlakken van de kop zonder dat-ie oververhit is geweest, is zelden nodig en er mag hoedanook maar een halve mm af.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 21
Topics: 6
Lid sinds: May 2010
wat voor een testjes bedoel je dan , ik weet niet beter dan compressie of olieverbruik
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Olieverbruik zegt niet alles, de olieschraapveer kan goed zijn (doet niks voor compressie) en de andere twee slecht. Andersom kan ook, ik heb een B20 die olie verbrandt maar wel 10-11 bar druk heeft.
Er zijn verschillende lektesten, de ÃÃn is vrij deftig en meet drukverlies, je kan een scheutje olie op de zuiger doen en de gewone compressiemeting doen (elimineren van onderblok) of je zet er gewoon druk op en luistert waarlangs de lucht ontsnapt (uitlaat, inlaat, peilstokgat).
Een beetje garage moet dat kunnen regelen voor je. Of een revisiebedrijf, meer kans. Meten is weten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969