Topics: 19
Ik heb recent een complete cruise-control gekocht, laatste versie, voor een '93er 240. Nu loop ik bij het aansluiten tegen een probleem aan. Ik heb bij de set 1 vacuumslang, aan de ene zijde 2 aansluitingen naast elkaar; deze komen aan de bracket bij de pedalen. Aan de andere zijde 1 aansluiting, voor op het balgje. In het midden zit nog een aansluiting, deze is voor de pomp volgens mij. Echter, op deze pomp zitten 2 aansluitingen, terwijl ik op de slang maar 1 aansluiting heb. Zie de foto.
Deze moet dus op 1 van beide aansluitingen, maar op welke?
Volgende vraag is dan; wat moet er op de andere aansluiting? Omdat ik nog ergens een vacuum vandaan moet halen, gok ik dat de andere aansluiting bedoeld is voor het motorvacuum. Klopt dat? Kan ik daar gewoon een vacuumslangetje op aansluiten, ene zijde aan de dit pompje, andere zijde op een aansluiting op het inlaatspruitstuk?
Topics: 14
7 November 2011, 21:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 November 2011, 21:44 door Gideon.)
Op de zwarte aansluiting sluit je je vacuumslang aan, de witte hoef je niet aan te sluiten.
Edit: niet geheel goed te zien maar op deze foto, maar je kan zien dat er slechts een aangesloten is voor de vacuüm (let niet op de bedrading en zekering, inmiddels al weggewerkt)
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Bedankt Gideon, duidelijk zo!
Nog een vraag. Toen we de gasrol plaatsten viel me op dat de gaskabel veel te veel lengte had, de CC gasrol staat iets dichter bij de gaskabel dan de niet-CC gasrol. Nu kun je de kabellengte mooi aanpassen door de borgring van de bevestiging van de kabel los te nemen en het rode plastic schroefdraad zo te verdraaien dat de kabel mooi strak aanligt. Echter, ik moest die rode bevestigingsschroefdraad wel heeeel erg ver terugdraaien, ik vermoed dat ie nog maar met een paar slagen vast zit. Op het schroefdraad zie je ook nog de 'schone' plek, daar zat ie eerst vast. Ik heb hem dus wel heel veel losser moeten draaien. Is hier ook iets anders voor, kun je bij het gaspedaal zelf ook wat verstellen misschien?
Topics: 82
Dan komt je gasrolhouder uit een 740. Daarin zijn sommige afstanden net wat anders.
De oplossing is de gasrol op je 240 gasrolhouder over te zetten. Makkie.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Bruikbaar antwoord! Bedankt!
Marc1970 schreef:Dan komt je gasrolhouder uit een 740. Daarin zijn sommige afstanden net wat anders.
De oplossing is de gasrol op je 240 gasrolhouder over te zetten. Makkie.
Helaas was het overzetten van de gasrol niet mogelijk, de 'pen' waar de gasrol overheen zit is op de CC houder veel langer dan op de niet-CC houder.
Maar we hebben het opgelost. Ik had nog een inlaatspruitstuk met toebehoren liggen, van een 360. Hierop zat ook geen goede gasrolhouder

maar wel een andere houder die de kilometertellerhuls vastklemt, iets rechts van de gasrol op de foto. Heeft vast een specifieke naam, ik weet alleen niet welke. Die houder van de 360 is korter dan die van onze 240, dus door die houder over te zetten was het probleem ook opgelost.
Nu zit ik echter wel met wat anders; als je de foto bekijkt zie je dat de gaskabel tussen schutbord en de houder voor de gasrol een behoorlijk scherpe bocht maakt. Niet echt goed lijkt me. Is dit echt schadelijk of wordt de auto er nog ouder mee? Is er wat aan te doen? De doorvoer op het schutbord lijkt wel vast te zijn, ik kan hem niet aantrekken of naar binnen duwen.
Niemand? Is de scherpe bocht van de gaskabel niet schadelijk?
Topics: 107
De binnenkabel zal misschien iets sneller slijten omdat ie tegen de buitenmantel drukt maar als het gaspedaal goed terugkomt dan zie ik er weinig kwaad in.
Topics: 14
Zoals Jos al aangeeft maakt het niet zoveel uit. De gaskabel loopt in mijn 240 Polar ook zo, alleen iets minder recht omhoog.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992