12 September 2009, 17:43
Na revisie van het onderblok van mijn B19A vond ik het blok nog steeds erg onregelmatig lopen. Zie topic zwarte olie/motor loopt slecht. Ik heb uiteindelijk de compressie gemeten en dit zijn de resultaten:
cilinder 1: 12 Bar
cilinder 2: 11,3 Bar (na een beetje olie in de kamer liep dit op tot 12 Bar)
cilinder 3: 13 Bar
cilinder 4: 14 Bar
Nou, ik denk dat dit het onregelmatig lopen wel verklaart: de compressie is te hoog (hoort 9-11 Bar) maar ook nog eens flink verschillend over de verschillende cilinders.
Vraag is nu waardoor dit komt en hoe het verholpen kan worden. Het zou misschien te maken kunnen hebben met de cilinderkop, daar is bij het vlakken flink wat materiaal afgehaald. Verder is er overigens niets aan de kop gedaan: alleen maar vlakken en terugplaatsen.
Verder zei de reviseur mij dat hij platte zuigers had geleverd, in plaats van holle, waardoor de compressie "iets hoger" zou kunnen uitvallen en dit zou op LPG geen problemen moeten opleveren.
Hoe nu verder? Moet ik een andere cilinderkop hebben? Of kan er misschien iets anders aan de hand zijn?
cilinder 1: 12 Bar
cilinder 2: 11,3 Bar (na een beetje olie in de kamer liep dit op tot 12 Bar)
cilinder 3: 13 Bar
cilinder 4: 14 Bar
Nou, ik denk dat dit het onregelmatig lopen wel verklaart: de compressie is te hoog (hoort 9-11 Bar) maar ook nog eens flink verschillend over de verschillende cilinders.
Vraag is nu waardoor dit komt en hoe het verholpen kan worden. Het zou misschien te maken kunnen hebben met de cilinderkop, daar is bij het vlakken flink wat materiaal afgehaald. Verder is er overigens niets aan de kop gedaan: alleen maar vlakken en terugplaatsen.
Verder zei de reviseur mij dat hij platte zuigers had geleverd, in plaats van holle, waardoor de compressie "iets hoger" zou kunnen uitvallen en dit zou op LPG geen problemen moeten opleveren.
Hoe nu verder? Moet ik een andere cilinderkop hebben? Of kan er misschien iets anders aan de hand zijn?