Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
14 Bar compressie bij B19A
#1
Na revisie van het onderblok van mijn B19A vond ik het blok nog steeds erg onregelmatig lopen. Zie topic zwarte olie/motor loopt slecht. Ik heb uiteindelijk de compressie gemeten en dit zijn de resultaten:

cilinder 1: 12 Bar
cilinder 2: 11,3 Bar (na een beetje olie in de kamer liep dit op tot 12 Bar)
cilinder 3: 13 Bar
cilinder 4: 14 Bar

Nou, ik denk dat dit het onregelmatig lopen wel verklaart: de compressie is te hoog (hoort 9-11 Bar) maar ook nog eens flink verschillend over de verschillende cilinders.

Vraag is nu waardoor dit komt en hoe het verholpen kan worden. Het zou misschien te maken kunnen hebben met de cilinderkop, daar is bij het vlakken flink wat materiaal afgehaald. Verder is er overigens niets aan de kop gedaan: alleen maar vlakken en terugplaatsen.
Verder zei de reviseur mij dat hij platte zuigers had geleverd, in plaats van holle, waardoor de compressie "iets hoger" zou kunnen uitvallen en dit zou op LPG geen problemen moeten opleveren.

Hoe nu verder? Moet ik een andere cilinderkop hebben? Of kan er misschien iets anders aan de hand zijn?
Antwoord
#2
http://www.king-pistons.com/PDF_Catalog/Volvo2006.pdf

De B19A is er in twee compressieverhoudingen, de holle zuiger met 8,5:1 en de platte met 9,2:1. Dat zal zo een bar meer compressiedruk opleveren. De kop mag van Volvo maar 0,020" gevlakt worden, da's 0,5 mm, anders vervangen.

Ik denk dat de ontsteking wel wat beter kan voor deze hoge compressiemotor, ik zou de officiele waardes vergeten en gewoon aan de verdeler gaan draaien tot-ie goed loopt. Op LPG moet de compressie inderdaad geen probleem zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ok, dus 14 bar is op zich geen probleem op LPG, da's in ieder geval mooi. Maar het verschil tussen 11,3 en 14 Bar is bijna 20%. Ik ben bang dat ik toch aan een nieuwe kop toe ben. Revisie van de huidige lijkt me geen optie: eventueel nog een keer vlakken kan ik immers niet meer hebben met deze kop. Er is zeker al veel meer dan 0,5 mm afgegaan.

In ieder geval bedankt voor de reactie
Antwoord
#4
Dat geeft toch te denken over de revisie. Hebben die mensen geen handboeken te raadplegen voor ze de frees in je spullen zetten?

Voor een nieuwe kop hoef je niet lang te zoeken, ze passen allemaal. Gietnummer 1000530 bjivoorbeeld zit op alle B200F en B230F motoren en is een prima vervanger voor de 1000160 of 1000398 kop die je nu hebt. Je krijgt dan alleen een andere kleur kleppendeksel.
Een zuivere kop is 146.1 mm hoog, over de lengte mag er een kromming (put of bobbel) van 0.5 mm zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Compressie nog goed? Mark244 4 4.596 21 October 2016, 22:27
Laatste bericht: Mark244
  Compressie Rob 10 6.622 13 February 2014, 08:59
Laatste bericht: oudevolvo
  Vermogenverlies na goed starten en lopen op lpg...244l '78 b19a M4IK3L 4 3.609 9 October 2013, 20:33
Laatste bericht: Martinus
  compressie Kogelman 3 2.516 8 October 2013, 14:27
Laatste bericht: Kogelman
  Compressie meten volvomachinery 7 6.233 19 March 2012, 16:43
Laatste bericht: 345GLS
  Slechte warme start B19A 345GLS 2 2.570 7 January 2012, 00:09
Laatste bericht: Marc1970
  Compressie B23E oudevolvo 10 7.569 6 November 2011, 23:51
Laatste bericht: Black Moose
  stationair toerental b19a zakt steeds weer terug naar 500 toeren Rubicon 169 64.116 25 June 2011, 16:12
Laatste bericht: Rubicon
  Warm lopen B19A Drk 3 2.053 9 February 2011, 00:19
Laatste bericht: pepijnwk
  Lage compressie + div. problemen 345GLS 32 15.208 9 October 2010, 10:40
Laatste bericht: 345GLS

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)