4 January 2012, 17:15
Toen ik mijn 345 eind 2008 kocht zat alles vast wat vast kon zitten en was er in geen twintig jaar meer onderhoud aan gepleegd. Maar de warme start was perfect toen ik de contactpunten vervangen had.
Nu, ruim 20.000 km later, is de warme start maar zo-zo. Het is er langzaam in geslopen. Nooit heb ik er een probleem van gemaakt want ik geef direct een dot gas, waardoor de motor aanslaat. Het toerental is dan wel te laag; 500 tpm. Na een minuutje is dit weer keurig 850 tpm.
Echter, ik wil de techniek gewoon perfect in orde hebben (ik heb niet voor niets bijna 1:15 gehaald) dus ik wil ook die perfecte warme start. Ik heb nog een 343 met B19A motor en die start heerlijk als 'ie warm is. Sleuteltje omdraaien, in een honderdste van een seconde loopt de motor en ook direct netjes 850 tpm. Dat moet de 345 ook kunnen!
Dit is de koude start van de 345 als hij een week heeft stilgestaan
![[Afbeelding: th_MVI_7306.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/th_MVI_7306.jpg)
en dit is de warme start
![[Afbeelding: th_MVI_7307.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/th_MVI_7307.jpg)
Je hoort de motor een keer hikken (hij slaat dan bijna aan) om vervolgens doorgestart te moeten worden. Op een gegeven moment pakt de motor bijna aan en dan geef ik een dot gas. Normaal gesproken geef ik direct een dot gas om de motor aan te laten slaan, maar speciaal voor het filmpje deed ik dat dit keer wat later ;-)
Waar zou dit aan kunnen liggen?
De laatste beurt dateert van juni 2011, toen zijn de bougiekabels, bobinekabel, rotor, verdelerkap, bougies, olie + filter, luchtfilter vervangen (alles preventief). Een jaar daarvoor zijn de contactpunten vervangen en afgesteld (nu 15.000 km geleden denk ik). De carburateur is in 2009/2010 geheel gereviseerd (ook sproeier en naald vervangen) en afgesteld. Ontsteking is in mei 2011 afgesteld, toen ik de distributieriem heb vervangen en de dynamo heb laten reviseren. Het CO is 2,5 of 3%.
Als iemand de verlossende tip heeft, hoor ik die graag! Ik moet na de warme start ook wat gas bijgeven om het toerental op 850 te houden, anders draait 'ie 500 en dan rammelt er vanalles mee (hitteschild uitlaat, schakelstang, torque-tube etc.), dat hoor je ook in het tweede filmpje.
Alvast bedankt!
Nu, ruim 20.000 km later, is de warme start maar zo-zo. Het is er langzaam in geslopen. Nooit heb ik er een probleem van gemaakt want ik geef direct een dot gas, waardoor de motor aanslaat. Het toerental is dan wel te laag; 500 tpm. Na een minuutje is dit weer keurig 850 tpm.
Echter, ik wil de techniek gewoon perfect in orde hebben (ik heb niet voor niets bijna 1:15 gehaald) dus ik wil ook die perfecte warme start. Ik heb nog een 343 met B19A motor en die start heerlijk als 'ie warm is. Sleuteltje omdraaien, in een honderdste van een seconde loopt de motor en ook direct netjes 850 tpm. Dat moet de 345 ook kunnen!
Dit is de koude start van de 345 als hij een week heeft stilgestaan
![[Afbeelding: th_MVI_7306.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/th_MVI_7306.jpg)
en dit is de warme start
![[Afbeelding: th_MVI_7307.jpg]](http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/th_MVI_7307.jpg)
Je hoort de motor een keer hikken (hij slaat dan bijna aan) om vervolgens doorgestart te moeten worden. Op een gegeven moment pakt de motor bijna aan en dan geef ik een dot gas. Normaal gesproken geef ik direct een dot gas om de motor aan te laten slaan, maar speciaal voor het filmpje deed ik dat dit keer wat later ;-)
Waar zou dit aan kunnen liggen?
De laatste beurt dateert van juni 2011, toen zijn de bougiekabels, bobinekabel, rotor, verdelerkap, bougies, olie + filter, luchtfilter vervangen (alles preventief). Een jaar daarvoor zijn de contactpunten vervangen en afgesteld (nu 15.000 km geleden denk ik). De carburateur is in 2009/2010 geheel gereviseerd (ook sproeier en naald vervangen) en afgesteld. Ontsteking is in mei 2011 afgesteld, toen ik de distributieriem heb vervangen en de dynamo heb laten reviseren. Het CO is 2,5 of 3%.
Als iemand de verlossende tip heeft, hoor ik die graag! Ik moet na de warme start ook wat gas bijgeven om het toerental op 850 te houden, anders draait 'ie 500 en dan rammelt er vanalles mee (hitteschild uitlaat, schakelstang, torque-tube etc.), dat hoor je ook in het tweede filmpje.
Alvast bedankt!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL