Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Compressie
#1
B19A 1982 LPG 106.000km

Auto heeft altijd als een zonnetje gelopen en starten, lopen.
Sinds kort bijna niet aan te krijgen en loopt dan heeeeeel onregelmatig.
Als hij warm is, dan is alles weer goed.
Btw, ik start altijd op lpg; vocht, kou, nooit een probleem geweest, tot nu.

Ik ga alles even nalopen (compressie, staat vd onderdelen (bougies, kabels rotor, kap etc), klepspeling en ontstekingstijdstip), maar nu als eerst de compressie net gemeten.

1: 10
2: 10,3
3: 8,9
4: 9,8

Ooit hier gelezen dat je een sprietsje olie door het bougiegat moet mikken en dan weer moet meten, dus, zo gezegd, zo gedaan.

na olie:
1: 9,2
2: 9,3
3: 9,0
4: 9,8

Na de olie is alles mooi gelijk, alhoewel aan de lage kant lijkt mij.

Moet ik me zorgen maken?

- Na olie, zakt de compressie op 1 & 2
- Is het allemaal te laag?

Btw, koelvloeistofniveau altijd op peil, zakt niet

=================================

2: klepspeling

Net even de klepspeling gemeten, en plaatdikte (met micrometer)

[TABLE="class: grid, width: 300, align: left"]
<tbody>[TR]
[TD]Speling[/TD]
[TD]Dikte[/TD]
[TD]Nieuw[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,15[/TD]
[TD]4,09[/TD]
[TD]3,79[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,40[/TD]
[TD]4,05[/TD]
[TD]4,05[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,15[/TD]
[TD]4,10[/TD]
[TD]3,8[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,35[/TD]
[TD]4,11[/TD]
[TD]4,06[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,30[/TD]
[TD]4,15[/TD]
[TD]4[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,35[/TD]
[TD]4,15[/TD]
[TD]4,1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,30[/TD]
[TD]4,16[/TD]
[TD]4,01[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,40[/TD]
[TD]4,17[/TD]
[TD]4,17[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]















Hmmmm, isse nie goe denk ik (uitlaat van 1 & 2 beetje aan de krappe kant....)
Wat moet het ook alweer zijn?
0,40 inlaat en 0,45 uitlaat?
(in het voorbeeld hierboven ga ik uit van 0,4 in en 0,45 uitlaat)
In wat voor diktes komen de plaatjes ook al weer?

Kan dit de oorzaak zijn van het slecht starten en/of slecht lopen?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#2
Ja dat zou goed aan de klepspeling kunnen liggen. Moet inderdaad 0,40 zijn. Als de klepspeling 0 kan het zelfs zijn dat de klep altijd (miniem) ingedrukt is, en heb je dus geen/minder compressie.

Compressie ook met de gasklep vol open volgens mij. Heb t zelf niet me olie gedaan. Dat is volgens mij een manier om te controleren of je zuigerveren nog ok zijn. Obv je metingen verdenk ik die niet, want dan zou je met olie een hogere waarde moeten meten dan zonder.
Antwoord
#3
Dopski schreef:Ja dat zou goed aan de klepspeling kunnen liggen. Moet inderdaad 0,40 zijn. Als de klepspeling 0 kan het zelfs zijn dat de klep altijd (miniem) ingedrukt is, en heb je dus geen/minder compressie.

Compressie ook met de gasklep vol open volgens mij. Heb t zelf niet me olie gedaan. Dat is volgens mij een manier om te controleren of je zuigerveren nog ok zijn. Obv je metingen verdenk ik die niet, want dan zou je met olie een hogere waarde moeten meten dan zonder.
..en de cilindervulling/-ledeging is ook belabberd..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Speling 0,40 zowel in- als uitlaat?

Compressie niet gemeten met gasklep vol open, zou dat nog uitmaken?

Dus wat ik hier uit proef, is dat dit hoogst waarschijnlijk de oorzaak van het slechte lopen is?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#5
Rob schreef:Speling 0,40 zowel in- als uitlaat?

Compressie niet gemeten met gasklep vol open, zou dat nog uitmaken?

Dus wat ik hier uit proef, is dat dit hoogst waarschijnlijk de oorzaak van het slechte lopen is?
zal een hoop schelen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
denk dat jet het ergens anders moet zoeken en ja met gasklep geheel open compressie meten.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#7
Hoe goed is je accu? Als die niet optimaal meer is kan dat ook de lagere waarden in de tweede ronde verklaren.
Gebruikelijke volgorde is overigens eerst kleppenstellen en dan compressie meten. Om de startmotor wat te helpen met alle bougies eruit en inderdaad met volgas.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#8
En met een warmgedraaide motor. Ik heb ook wel met gesloten gasklep gemeten, dan duurt het allemaal wat langer tot de maximale einddruk bereikt is. Ik draai de motor gewoon door tot de meter niet meer oploopt.

Het boek zegt dat 9-11 bar normaal is, je cilinderafdichting lijkt voorlopig redelijk in orde. Misschien moet-ie nog een paar honderd duizend kilometer meer inlopen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
OKay, compressie maak ik me (niet meer) druk om.
Ga nog wel eens een echte meting doen, maar vooralsnog niet nodig lijkt mij.
Nieuwe klepstelplaatjes in bestelling

En na een avondje sleutelen ook het lek boven voor wat betreft het ontzetten beroerd starten en lopen.
Na een hoop zaken omwisselen/vervangen voor andere onderdelen (bougiekables, bobinekabel, bougies, verdeelkap, rotor) afstellen van de punten, doormeten van o.a. de voorschakelweerstand, condensator en bobine, bleek dat de Velleman (k2453, transistor gestuurde ontsteking) het begeven had.
2 draadjes omwisselen en hij sloeg zowaar aan.
Liep alleen op 2 cylinders :-(
Na nog een uur zoeken, bleek dat de vacuumterugslagklep van de rembekrachtiger het ook begeven had.
Cyl. 3&4 kregen wel een vonk, maar dus veel te veel lucht en zo een onbrandbaar mengsel.
Slang even afdoppen en loopt als een zonnetje!
(Btw, zie net dat zo'n stom stukkie plestik €35 kost!, damn)

Anyway, starten en (zijdezacht) lopen, alleen zonder Velleman en rembekrachtiging.
Ga wel weer eens een kit inelkaar solderen, want was er wel over te spreken, maar vooralsnog ben ik superblij!

Problem solved, case closed, alleen nog 8 plaatjes plaatsen.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#10
Na olie moet de compressie notmaal gesproken toch hoger liggen?!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Compressie nog goed? Mark244 4 4.591 21 October 2016, 22:27
Laatste bericht: Mark244
  compressie Kogelman 3 2.511 8 October 2013, 14:27
Laatste bericht: Kogelman
  Compressie meten volvomachinery 7 6.217 19 March 2012, 16:43
Laatste bericht: 345GLS
  Compressie B23E oudevolvo 10 7.565 6 November 2011, 23:51
Laatste bericht: Black Moose
  Lage compressie + div. problemen 345GLS 32 15.201 9 October 2010, 10:40
Laatste bericht: 345GLS
  14 Bar compressie bij B19A Layo 3 2.843 13 September 2009, 09:09
Laatste bericht: Marc1970
  Compressie jos evers 11 8.867 13 August 2009, 12:32
Laatste bericht: bakmans
  2 cilinders doen niets meer, wel compressie Vincent244 6 4.425 3 February 2009, 13:11
Laatste bericht: Vincent244
  Volvo 940 Hoge compressie van het koelsysteem - koppakking? MK940 19 13.881 8 November 2007, 13:21
Laatste bericht: Frans245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)