B19A 1982 LPG 106.000km
Auto heeft altijd als een zonnetje gelopen en starten, lopen.
Sinds kort bijna niet aan te krijgen en loopt dan heeeeeel onregelmatig.
Als hij warm is, dan is alles weer goed.
Btw, ik start altijd op lpg; vocht, kou, nooit een probleem geweest, tot nu.
Ik ga alles even nalopen (compressie, staat vd onderdelen (bougies, kabels rotor, kap etc), klepspeling en ontstekingstijdstip), maar nu als eerst de compressie net gemeten.
1: 10
2: 10,3
3: 8,9
4: 9,8
Ooit hier gelezen dat je een sprietsje olie door het bougiegat moet mikken en dan weer moet meten, dus, zo gezegd, zo gedaan.
na olie:
1: 9,2
2: 9,3
3: 9,0
4: 9,8
Na de olie is alles mooi gelijk, alhoewel aan de lage kant lijkt mij.
Moet ik me zorgen maken?
- Na olie, zakt de compressie op 1 & 2
- Is het allemaal te laag?
Btw, koelvloeistofniveau altijd op peil, zakt niet
=================================
2: klepspeling
Net even de klepspeling gemeten, en plaatdikte (met micrometer)
[TABLE="class: grid, width: 300, align: left"]
<tbody>[TR]
[TD]Speling[/TD]
[TD]Dikte[/TD]
[TD]Nieuw[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,15[/TD]
[TD]4,09[/TD]
[TD]3,79[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,40[/TD]
[TD]4,05[/TD]
[TD]4,05[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,15[/TD]
[TD]4,10[/TD]
[TD]3,8[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,35[/TD]
[TD]4,11[/TD]
[TD]4,06[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,30[/TD]
[TD]4,15[/TD]
[TD]4[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,35[/TD]
[TD]4,15[/TD]
[TD]4,1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,30[/TD]
[TD]4,16[/TD]
[TD]4,01[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,40[/TD]
[TD]4,17[/TD]
[TD]4,17[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]
Hmmmm, isse nie goe denk ik (uitlaat van 1 & 2 beetje aan de krappe kant....)
Wat moet het ook alweer zijn?
0,40 inlaat en 0,45 uitlaat?
(in het voorbeeld hierboven ga ik uit van 0,4 in en 0,45 uitlaat)
In wat voor diktes komen de plaatjes ook al weer?
Kan dit de oorzaak zijn van het slecht starten en/of slecht lopen?
Auto heeft altijd als een zonnetje gelopen en starten, lopen.
Sinds kort bijna niet aan te krijgen en loopt dan heeeeeel onregelmatig.
Als hij warm is, dan is alles weer goed.
Btw, ik start altijd op lpg; vocht, kou, nooit een probleem geweest, tot nu.
Ik ga alles even nalopen (compressie, staat vd onderdelen (bougies, kabels rotor, kap etc), klepspeling en ontstekingstijdstip), maar nu als eerst de compressie net gemeten.
1: 10
2: 10,3
3: 8,9
4: 9,8
Ooit hier gelezen dat je een sprietsje olie door het bougiegat moet mikken en dan weer moet meten, dus, zo gezegd, zo gedaan.
na olie:
1: 9,2
2: 9,3
3: 9,0
4: 9,8
Na de olie is alles mooi gelijk, alhoewel aan de lage kant lijkt mij.
Moet ik me zorgen maken?
- Na olie, zakt de compressie op 1 & 2
- Is het allemaal te laag?
Btw, koelvloeistofniveau altijd op peil, zakt niet
=================================
2: klepspeling
Net even de klepspeling gemeten, en plaatdikte (met micrometer)
[TABLE="class: grid, width: 300, align: left"]
<tbody>[TR]
[TD]Speling[/TD]
[TD]Dikte[/TD]
[TD]Nieuw[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,15[/TD]
[TD]4,09[/TD]
[TD]3,79[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,40[/TD]
[TD]4,05[/TD]
[TD]4,05[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,15[/TD]
[TD]4,10[/TD]
[TD]3,8[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,35[/TD]
[TD]4,11[/TD]
[TD]4,06[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,30[/TD]
[TD]4,15[/TD]
[TD]4[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,35[/TD]
[TD]4,15[/TD]
[TD]4,1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,30[/TD]
[TD]4,16[/TD]
[TD]4,01[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0,40[/TD]
[TD]4,17[/TD]
[TD]4,17[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]
Hmmmm, isse nie goe denk ik (uitlaat van 1 & 2 beetje aan de krappe kant....)
Wat moet het ook alweer zijn?
0,40 inlaat en 0,45 uitlaat?
(in het voorbeeld hierboven ga ik uit van 0,4 in en 0,45 uitlaat)
In wat voor diktes komen de plaatjes ook al weer?
Kan dit de oorzaak zijn van het slecht starten en/of slecht lopen?
![[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]](https://images.cdn.circlesix.co/image/uploads/posts/2016/06/84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif)