Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koppeling blijft soms hangen!
#1
Ïk heb een 245 GL uit 1979. Als ik snel naar twee wil schakelen blijft de koppeling soms hangen! Is geen slippen, lijkt eerder traag te reageren. Opnieuw intrappen en grijpt weer goed aan. Werkt met een kabel! Iemand een gouden tip?
Antwoord
#2
het zou kunnen dat er een "vleeshaak" aan je binnenkabel zit ; een stukje gebroken en omgekrulde staalkabel dat zich in de terug-gaande-slag als een weerhaakje vastzet in je buitenkabel.

uiteraard zou dat dan in alle versnellingen het geval moeten zijn.

andere mogelijkheid;

je druklager schuift over een pijpje dat aan het vliegwielhuis van je versnellingsbak zit.
als dat schuiven niet soepel verloopt kan je koppeling ook slippen door vertraagde aangrijping.

als je onder de auto gaat liggen (wel veilig werken) kan je een helper vragen de koppeling een aantal keren langzaam op te laten komen.
voel met je hand aan de binnenkabel op moment dat de koppelingsgaffel lijkt te blokkeren.

als deze ontspant voor einde slag van pedaal zit het probleem in het vliegwielhuis
als de gaffel de kabel onder spanning houdt terwijl deze z'n slag niet afmaakt zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in je kabel.

tenslotte zou het probleem ook nog in de drukgroep kunnen zitten maar dat is de minst waarschijnlijke.

succes.
Antwoord
#3
>Sad Vandaag samen met een monteur onderzocht, maar lijkt meer een probleem in de versn.bak.We zoeken nog steeds naar wat het kan zijn. Als je (te) snel wil schakelen, grijpt de versnelling niet gelijk aan, met name twee naar drie en van een naar twee. Hellingen nemen is geen probleem. De veer aan de bak is nieuw,olie vernieuwd, geen metaalresten aangetroffen! Wie heeft ooit ziets gehad? Help?
Antwoord
#4
Ik denk dat de koppelingsplaat een beetje meesleept met het vliegwiel, of evt. dat de synchro-ringen oud worden.
Ik voel ook een soort weerstand als ik 's ochtends met de 144 koud wegrij, choke open dus veel toeren, en taaie bakolie, beetje knarrige bak. Dan moet ik de pook nadrukkelijk in de versnelling duwen.

Misschien kan je de kopp. kabel wat strakker zetten? Of wat langzamer bergop (in Nederland?) schakelen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Lijkt meer op een probleem in de overbrenging en misschien een versleten koppelingsplaat, maar is een ander probleem als ik heb! Toch bedankt voor je reactie en suc6 met je 144!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Veer koppeling 245 Rin 2 990 6 June 2023, 21:14
Laatste bericht: Rin
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 6.289 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  na motorswap 'schiet' de koppeling Piep28 5 5.497 29 May 2018, 12:32
Laatste bericht: Marc1970
  Naaf afmetingen 850 T5 koppeling Bavadi 0 2.498 21 November 2016, 13:30
Laatste bericht: Bavadi
  Problemen dat koppeling blijf hangen en 3e versnelling tandwielengeluid lucvdbos 5 6.212 6 April 2016, 11:57
Laatste bericht: Jur
  Piepende koppeling en moeilijk schakelen Hanatarash 1 3.405 18 March 2016, 21:28
Laatste bericht: Marc1970
  Koppeling slipt met overschakelen M90 Knuif 0 2.552 8 March 2016, 19:52
Laatste bericht: Knuif
  Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive Reinier 18 17.520 24 January 2016, 00:53
Laatste bericht: Reinier
  piepend geluid bij wegrijden met opkomende koppeling Boet 19 17.078 24 November 2015, 10:41
Laatste bericht: henqui
  Moeilijk schakelen M47; koppeling of synchro? Dopski 5 5.563 12 August 2015, 00:18
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)