Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Als die nippels er al gelijk afvliegen voorzie ik nog wel meer remellende. Alle leidingmoeren zullen vastgeroest zijn, draaien dol en leidingen veranderen in wokkels en breken daarna af, je houdt niks over. Ik zou ik de remmen voorlopig maar even met rust laten tenzij echt nodig. Begin met de hoofdremcilinder, deze kan je vervangen zonder ontluchten.
Sloperijen hebben niet veel Volvo onderdelen uit die tijd meer denk ik, en als ze die al hebben zijn ze net zo gaar als wat je nu hebt. Als je voor nog massieve schijven hebt kan je beter gelijk geventileerde schijven erop zetten, die passen zo op de naven en de remklauwen zijn veel makkelijker te vinden.
Aangenomen dat je de remklauwen van de auto af krijgt, kan ook vreselijk vast zitten en doldraaien allemaal. Anders vervang je complete veerpoot, 't is net Lego.
Achterschijven zijn van alle 240's hetzelfde, allemaal massief.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Meen je dat van die geventileerde schijven? Passen die er zo op zonder iets aan te passen? (behalve de bijbehorende klauwen).
Zijn alle schijven hetzelfde bij de 240's ondanks de verschillende merken klauwen?
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Dirk242 schreef:Meen je dat van die geventileerde schijven? Passen die er zo op zonder iets aan te passen? (behalve de bijbehorende klauwen).
Zijn alle schijven hetzelfde bij de 240's ondanks de verschillende merken klauwen?
Het enige wat je waarschijnlijk moet veranderen is het stukje leiding tussen remklauw en remslang,dus het korte stukje leiding wat rond de veerpoot gedraaid zit. De draad van de wartel is nl. niet hetzelfde.
Naar mijn weten zijn vanalle bouwjaren de schijven van de 240's hetzelfde ,dus maar twee soorten : ongeventileerd en geventileerd.
Berichten: 17
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2008
Ik heb net twee remklauwen gescoord,alles is hiervan gelukkig gangbaar.
Gisteren had ik de boel al los gehaald dus ik kan niet meer terug om alleen de hoofdremcylinder te vervangen.
De leidingen gaan tot nu toe gelukkig allemaal makkelijk los,ik ga wel alle pennen,veertjes en nippels vervangen voor nieuwe.
Berichten: 17
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2008
ik heb vanmorgen alle klauwen gereviseerd en ook de hoofdremcylinder,nou heb ik remdruk als de motor niet
draait,start ik de motor dan valt de druk weg,is het dan toch de rembekrachtiger die stuk is
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Vreemd fenomeen. Je kan de vacuumslang vd rembekrachtiger afkoppelen, en op zoek gaan naar een betere.
Toen je boring vd hoofdremcil. bekeek, was die toen helemaal schoon en glad?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 17
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2008
die was helemaal glad en schoon,de bekrachtiger maakt wel een sissend geluid
aan de binnenkant bij het pedaal ???
Berichten: 17
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2008
Nou he he eindelijk hij remt!!,ik heb bij wilpac in zundert een andere rembekrachtiger gehaald,erop gezet de boel ontlucht
en hij remt weer,wel moet ik voor mijn gevoel het pedaal wat ver intrappen,misschien hoort het wel zo,toen ik hem kocht was er bijna helemaal geen remdruk.
Het waarschuwingslampje van de remmen brand ook niet meer. 8)
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Da's mooi. Dat sissen is niet de bedoeling. Liep de motor ook anders als je de vacuumslang afsluit, of als je rem intrapte? Ik heb ook wel eens rare rembekrachtiger gehad, bovenin wat gevoel in de pedaal, dan een eind niks en helemaal onderin pas echt remmen. Deze was dus niet goed meer, opengezaagd maar ik kon niet zien wat precies het probleem was. De vervanger doet het stukken beter.
Ontluchten is ook niet makkelijk op de 240, zou ik nog een paar keer doen. In vergelijking met de 144 vind ik de 240 rempedaal ook wel iets indirecter aanvoelen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 17
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2008
Met de andere bekrachtiger zakte de motor in toeren als ik het pedaal intrapte,dat is nu weg en hij remt goed.
Ik zal morgen nog wel een keer ontluchten misschien dat de remdruk wat hoger in het pedaal komt.