Topics: 42
Na afgelopen winter weet ik ook wat een lekke koppakking doet,⦠Als ik dit zo lees lijkt het verdacht veel op een pakking die lek is. Hoe gaat het starten? Loopt ie dan ook een paar slagen op 3 poten? En moet je nog steeds koelwater bijvullen? En dampt de auto ook uit de uitlaat in de eerste 5 minuten? Als hij dat al doet zou je je neus ff in die damp moeten gooien. Wanneer de damp zoetig is,... Dan heb je binnenkort weer wat te doen,â¦
Zie hier hoe je het zou aan
kunnen pakken (of juist niet natuurlijk ;-) )
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...ic=3840.15
Igg suc6 ermee!
Topics: 23
MartjeB schreef:er ontstaan geen bellen in het koelwater als de motor draait. Dus een lek van cilinder naar koelwater is er niet.
Laatst ook onregelmatig koelwaterverlies en geen bellen in het koelwaterreservoir tijdens het draaien van de motor. Mooi dat de koppakking lek was. Dat het luchtfilter vol mayonaise zit komt denk ik doordat de pakking tevens doorlekt naar het oliesysteem wat overdruk veroorzaakt en via de carterontluchtslang in het filterhuis terecht komt. (na het vervangen van de pakking geen overdruk meer op het cartersysteem bij mij.)
245DL 1980 USA
Topics: 68
Eerst ga ik de dop vervangen. Pas dan kan ik er meer over zeggen.
Ik blijf voorlopig hopen dat de koppakking nog ok is.
Topics: 107
Met de simpelste (lees: goedkope) dingen beginnen is inderdaad geen gekke strategie.
Wat de koppakking betreft hebben verschillende automerken zo'n beetje hun eigenaardigheden die op een lekke koppakking kunnen duiden.
Zo is bij Peugeot vaak een lauwe lucht gevende kachel niet zo'n goed teken en bij Opel uit het zich vaak in een enorme drukopbouw in het expansievat met als gevolg langs de dop naar buiten spuitende koelvloeistof.
Zoals Postma al schreef is met koude motor op 3 cilinders lopen - waarna er bij warme motor, behalve wat witte rook, niets aan de hand lijkt- typisch voor de Volvo 200.
Op 3 cilinders lopen heb ik niet gemerkt, maar als dat na 3 slagen al over is, is dat misschien moeilijk te detecteren.
Topics: 17
en het wordt langzamerhand erger, dus het kan zijn dat ie nu af en toe een paar druppels lekt, maar dat wordt helaas waarschijnlijk steeds meer.
Aan de andere kant: als je een beetje handig bent, dan zit een nieuwe koppakking er in een middag weer op.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
De dop is vervangen ; ruim 20 euro bij de Volvo dealer!
Het koelsysteem bouwt nu wat druk op, zodanig dat je na ca. 4 uur nog een lichte sis hoort.
Ik concludeer hieruit dat het water niet vanuit het koelsysteem naar de cilinders lekt, omdat anders de druk wel weggelekt zou zijn.
Omdat ik ook geen bellen zie ontstaan in het water tijdens het draaien, is volgens mij het koelsysteem ok.
Ik ga er vanuit dat de defecte thermostaat de aanleiding geweest is, waarna de dop ook defect is geraakt.
De radiator was gewoon op en moest ook vervangen worden.
Topics: 107
MartjeB schreef:De dop is vervangen ; ruim 20 euro bij de Volvo dealer!
.....zodanig dat je na ca. 4 uur nog een lichte sis hoort.
Dat is wel ongebruikelijk lang. Het zou na een minuut of 5 -10 weg moeten zijn als ik vergelijk met mijn Volvo's.
Een update :
Na tijden lang wekelijks water bijvullen, uiteindelijk (maart 2009) de kop er maar eens afgehaald.
De koppakking lag er weldegelijk uit.
De pakking was open gescheurd van de 1e cilinder naar koelkanaal.