Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
245 B23A; water kookt uit expansievaatje
Afgelopen 2 weken naar oostenrijk geweest met de volvo. Op de heenreis kregen we last van waterverlies uit het expansievaatje, bij een iets verhoogde temperatuur.

Met regelmatig bijvullen en constante temp controle de eindbestemming gehaald. Ondanks bijvullen kwam er geen druk op de bovenste radiatorslang en werd de kachel niet warm.

In oostenrijk de termostaat getest in een pannetje kokend water, maar deze opende niet. Vervolgens de termostaat eruit gehaald en met bijvullen terug naar NL. gereden. In eerste instantie was tijdens de terugreis 1 liter water op 100km nodig, maar uiteindelijk lijkt er geen extra water meer nodig te zijn.
Ik heb niet de indruk dat er druk opgebouwd wordt; ik kan bij warme motor het dopje van het expansievaatje losdraaien, zonder spuiters. -terwijl er nog wel water in het vaatje staat-

Ik zie bij de radiator een klein kalkspoortje evenals bij een van de T-stukjes bij de kachel/verdamper. Tijdens draaien zie ik geen belletjes in het expansievaatje.

Ik wil de radiator vervangen alsmede het stukje slang + klem bij het T-stukje en natuurlijk en nieuwe termostaat plaatsen.
(De lamellen uit de radiator waren ook al deels verdwenen)

Nu heb ik de volgende vragen:
Hoe kan ik beoordelen of de waterpomp nog ok is? Gewoon aan de poelie wiebelen en controleren op lekkage en evt. zonder V-snaar controleren of íe netjes draait?
Als ik de waterpomp moet vervangen, waar dien ik dan op te letten bij bestellen?

Stel dat ik,tijdelijk, een extra T-stukje in de radiatoroverloop-vaatje plaats waarop een (fiets) pomp met manometer is aangesloten.
Tot welke druk mag ik dan pompen en wanneer dient het dopje van het expansievaatje te openen?

Antwoord
Zit/zat er toevallig veel lucht in het koelsysteem?

Het testen van het dopje zou ik afgekoppeld van het systeem doen, zo voorkom je lucht in het systeem.
Check ook het slangetje naar het overlooptankje, soms denk je dat er niets aan de hand is maar blijkt het slangetje verstopt. (zal bij jou wel niet het geval zijn gelet op je eerste alinea.)
Antwoord
22 psi voor de grijze en/of groene en 11 psi (75 kPa) voor de zwarte dop (laatste moet je hebben).

Als de pomp kapot is maakt-ie nog geen water zoek, zal niet de boosdoener zijn.

Als je de slangen naar en van de kachel kortsluit, weet je of die lekt. Het koelwater zou je trouwens wel voelen rond je enkels als die lekt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
radiator vv door alu versie en nieuwe thermostaat geplaatst.
Probleem blijft.

Kitepomp op expansievaatje aangesloten en bovenste punt radiator afgedopt met M8 bout in de slang.
Bij elke pompslag hoor je de dop al lekken; er wordt geen enkele druk opgebouwd.

De lucht ontsnapt direcct via het dopje, hoe vast ik de dop ook draai.

Komende week maar zoeken naar een nieuw dopje.
Antwoord
Dat de lucht eruit gaat is toch geen probleem?
Antwoord
Als de lucht er direct uit gaat, wordt er ook geen druk opgebouwd.
Hierdoor zal het water te snel koken en ook via de dop ontsnappen.

Iemand een adresje voor zo'n (zwarte) dop of moet ik hiervoor langs de volvo dealer?

Bozzma wist het mooi uit te leggen:
Cooling basics:

In rust is de druk neutraal (bij 20 graden). De temperatuur gaat echter de lucht in en kan behoorlijk oplopen. een vloeistof zet behoorlijk uit als het warm wordt en de lucht in het expansivaatje zal het volumeverschil opnemen. De hoeveelheid lucht in het vaatje blijft gelijk maar het volume neemt af. Daardoor zal de druk toenemen. Het is dus normaal dat het koelsysteem onder druk staat.

Dat heeft een extra (potentieel ook zeer gevaarlijk) voordeel.

Als we de bergen intrekken en we gaan koffie maken zien we dat het water soms al zal koken bij 60 graden celcius. Dat komt door de afgenomen luchtdruk. In ons koelsysteen hebben we een hogere druk en zal de koelvloeistof pas koken boven de 120 graden. De koelvloeistof heeft op deze manier wat meer speelruimte gekregen.

Waarom potentieel gevaarlijk ?

Als we het koelsysteem verwarmen tot 120 graden is er dus nog weinig aan de hand. Wellicht ontsnapt er wel wat stoom aan het koelsysteem en dat doet mensen meestal besluiten de dop van het koelsysteem los te halen. Daardoor daalt het kookpunt van de koelvloeistof ! Er zullen nu op diverse plekken in het koelsysteem faseveranderingen optreden wat net zoveel betekend als dat water overgaat in stoom. De koelvloeistof wordt nu onder grote kracht de uitgang uitgeperst: langs de zojuist losgedraaide dop. Hierdoor gebeuren steeds weer ongelukken. Is de motor bloedheet, doe dan niets en laat ze rustig afkoelen.

De radiatordop (of die van het reservoir) is voorzien van een ventiel. Boven een bepaalde druk zal zij water door gaan laten.

Antwoord
ja precies als een motor heet is dan maak je het allen maar erger door de dop los te draaien want dan verlaag je het kookpunt en zal hij nog harder gaan koken

en heb je geen kans dat je je eigen verbrand
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
Gaat dit topic nog wel over een Volvo 200 ? :-X

Ik bedoel: verhalen over drukopbouw in expansievat, stoom afblazen bij losdraaien van het expansievat etc......

Als ik bij de 244/245 de dop eraf draai staat er nauwelijks enige druk op. En volgens mij is dit normaal bij auto's waarvan de koelfan continue meedraait.

MartjeB, is de koppakking van je auto wel ok?
Antwoord
Koppakking weet ik niet. das altijd lastig.
Toen ik 'm kocht, zat er sludge aan de peilstok en zat de carterontluchting en luchtfilter vol mayonaise.
-bij aankoop niet zichtbaar, want de motor was bij bezichtiging warm-
Dit zou veroorzaakt kunnen worden door een pakkinglek van koeling naar oliekanaal.
De sludge kan echter ook ontstaan door korte stukjes icm LPG.
Vervolgens ca. 5000km gereden zonder water bijvullen. Tot afgelopen vakantie. Toen kookte het water uit het vaatje.
er ontstaan geen bellen in het koelwater als de motor draait. Dus een lek van cilinder naar koelwater is er niet.

Ik blijf er toch bij dat er enige druk op het systeem hoort te komen. Het water zet uit bij hogere temp. en er zou stoom willen ontstaan. Door de boel onder druk te houden, houd je het water binnen.

Anders hadden ze bij volvo ook wel een gewoon dopje met een gaatje op het expansievaatje gezet. Wink
Antwoord
Dit klinkt toch echt als een lekke koppakking :-\
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 732 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.534 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.813 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  hoe plaatsen vliegwiel b23a abco 3 4.783 19 August 2017, 17:31
Laatste bericht: daddyphilipsen
  vocht in motorblok B23A johan everaerts 3 4.407 12 December 2016, 23:31
Laatste bericht: Marc1970
  Brandstof pomp vervangen B23A A_A 6 5.254 25 February 2015, 10:25
Laatste bericht: skidje
  530 kop op een b23a? A_A 2 3.327 14 August 2014, 11:57
Laatste bericht: A_A
  B23A kop peter45 0 2.728 27 April 2014, 11:51
Laatste bericht: peter45
  B21et kookt over daanheijn 9 6.579 20 January 2014, 23:32
Laatste bericht: HansDAF
  B23A Pierburg 175 CD en lpg modificatie Arjan245 14 12.676 24 August 2012, 00:12
Laatste bericht: Arjan245

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)