Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Heren, al een tijdje hebben wij met de volvo het probleem dat de motor juist moeilijk start bij een warme motor. Vandaag was mijn pa er even mee bezig en kwam erachter, dat als bij een warme motor de stekker van de startinjector wordt losgekoppel, de motor zonder gas te geven direct perfect start. Daarbij loopt hij stationair dus ook veel beter!. Al met al lijkt de koude startinjector dus gewoon door te blijven gaan, terwijl de motor al op temperatuur is. (kan tevens reden zijn van hoog brandstofverbruik 1:7)
Nu heb ik het schema nog even nagelopen, maar weet ik niet meer precies hoe die injector precies werkte. Aan de zijkand van het motorblok heb je een sensor met bi-metaal. Was het nu zo dat de startinjector altijd spanning krijgt tot het bi-metaal bij warme motor de stroomkring verbreekt, of precies andersom? In het eerste geval, zou hierbij dus de sensor in het blok kapot zijn, waardoor de spanning dus niet wordt onderbroken bij warme motor.
Iemand een idee?
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ideeën genoeg. Neem een bakje warm water en een multimeter. Gooi sensor in warm water en kijk of de weerstand verandert.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Voor de thermotijdschakelaar geldt: welke warmte komt het eerst.
Is het de warmte van de motor of de warmte van de stroom die door de spoel gaat van de thermotijdsch.
Maar de koudstartinjector en de thermotijdsch. zijn alleen actief tijdens het starten
Dus alleen wanneer de startmotor draait !!
Wanneer na het starten de contactsleutel wordt losgelaten (motor draait) wordt het circuit onderbroken.
In het schema van Haynes wordt die spanning afgetakt van klem"50 " op de startmotor .
In de praktijk kan ie ook van het contactslot afkomen .Dat weet ik niet.
Bij mij heb ik 'm direct op de solenoide van de startmotor gezet.
Op de k.st.inj. komt de stekker met wat draden .Blauw/geel en wit ( is massa).
Een van de blauw/gele komt van het startcircuit . Dit is diegene die bekrachtigd is tijdens het starten.
Als nu de motor draait en je trekt de stekker van de k.st.inj. en de motor gaat anders lopen ,
dan zit het dus fout met die blauw/gele draad .Die blijft dus onder spanning staan.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Schiet me nog wat te binnen .
Kan het zijn dat de stekkers van de koudst.inj. en de hulpluchtschuif bij jouw verwisseld zijn ?
Ze zitten vlak bij elkaar en is de vergissing snel gemaakt.
Op de hulpluchtschuif staat namelijk wel continu spanning.
Als je dus die stekker op de koudst.inj. zet ,zal deze dus altijd benzine inspuiten.
"t zou al een hoop narigheid verklaren.
Kijk ook meteen naar de stekker van de warmloopregelaar.
Kortom ....even checken dat de drie stekkers op de juiste plek zitten.
Naar de hulpl.schuif en de warmloopreg. gaan een blauwe draad(plus ) en een zwarte (massa )draad.
Naar de koudst.inj. gaan een blauw/gele draad(plus ) en een witte ( massa ) draad.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Ik dacht dat qua lengte de stekkers wel redelijk natuurlijk voor elk onderdeel hingen. Echter zullen we dit inderdaad even nalopen...bedankt voor de tip!