Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke olie voor welke motor?
#11
PP! schreef:ja, die kennen we allemaal, staat in het boekje, maar wat ik me afvraag:
AUTO+MOTOR is +/- 20 jaar of>, en 20 jaar geleden waren de olieën toch half mineraal of zelfs vol mineraal?
kun je er dan nu zonder problemen half- of vol synthetisch ingooien?
en what about de slijtage aan de zuigers/zuigerveren enz?

<Bump> I snamelijk wel een interessante vraag van PP! namelijk!
Ik zit me ook af te vragen wat voor een olie er in mijn B30 moet....
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord
#12
gewoon lekker vol synteed 5w30 in mijn turbo, baasje rookt niet en verbruikt niks. de turbo moet lekker gesmeerd blijven
Antwoord
#13
Na aanschaf 2 x mineraal ververst.Toen half syntheet 10W40 en daarna volsyntheet 5W50. Er hangt nu een druppeltje aan mijn carterplug van het kleppendeksel.


Olie komt van Louis.de €20/4l en de filters van Biltema of groothandel. Ik let alleen op of het filter een terugslagklep heeft...


[img][/img]
Antwoord
#14
Ik gebruik nog steeds hetzelfde als 2 jaar geleden in de B20A, 15W40 of 20W50, 100% minerale blob van 4 euro/L. In de B230F, 15W40, zelfde prijsklasse.

In mijn 1970 164 boekje staat 10W30/40/50 voor temp. boven -10, elke 10.000 km (dat valt mee). Boekje is in .pdf te vinden ergens op www.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#15
abbabak schreef:Ik let alleen op of het filter een terugslagklep heeft...

Wat is dat?
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord
#16
Ik heb na revisie 15-50 van Duckhams gebruikt in de huidige B20. Daar heb ik behoorlijk mee getrapt maar 0 olie verbruik. Wat je er ook mee doet, het belangrijkste is om rustig aan te doen totdat de boel op temperatuur is. Daarom heb ik altijd een olietemp meter in de auto. Als de boel te heet wordt en dus te dun, dan kan er altijd nog een koeler op.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#17
Marty Mcfly schreef:
abbabak schreef:Ik let alleen op of het filter een terugslagklep heeft...

Wat is dat?

dat zit in je filter als je filter verstopt raakt kan er toch nog olie stromen anders zou je blok geen olie meer krijgen, dit is een full flow filter hierbij gaat alle olie eerst door de filter en dan pas naar de te smeren onderdelen
Antwoord
#18
mij is altijd vertelt dat dit is om er voor te zoregn dat er olie achterblijft in het filter na afzetten van de motor zodat die ook niet eerst nog moet worden volgepompt na het starten, en je sneller liedruk hebt en volledige smering.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 348 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  Wat is dit voor metertje? Kogelman 9 1.048 25 July 2024, 14:21
Laatste bericht: Roodblok
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 563 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 732 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.120 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 993 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.704 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 994 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.264 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.532 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)