Berichten: 288
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2009
PP! schreef:ja, die kennen we allemaal, staat in het boekje, maar wat ik me afvraag:
AUTO+MOTOR is +/- 20 jaar of>, en 20 jaar geleden waren de olieën toch half mineraal of zelfs vol mineraal?
kun je er dan nu zonder problemen half- of vol synthetisch ingooien?
en what about de slijtage aan de zuigers/zuigerveren enz?
<Bump> I snamelijk wel een interessante vraag van PP! namelijk!
Ik zit me ook af te vragen wat voor een olie er in mijn B30 moet....
Berichten: 643
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2008
gewoon lekker vol synteed 5w30 in mijn turbo, baasje rookt niet en verbruikt niks. de turbo moet lekker gesmeerd blijven
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Na aanschaf 2 x mineraal ververst.Toen half syntheet 10W40 en daarna volsyntheet 5W50. Er hangt nu een druppeltje aan mijn carterplug van het kleppendeksel.
Olie komt van Louis.de ââ¬20/4l en de filters van Biltema of groothandel. Ik let alleen op of het filter een terugslagklep heeft...
[img][/img]
Berichten: 9.870
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik gebruik nog steeds hetzelfde als 2 jaar geleden in de B20A, 15W40 of 20W50, 100% minerale blob van 4 euro/L. In de B230F, 15W40, zelfde prijsklasse.
In mijn 1970 164 boekje staat 10W30/40/50 voor temp. boven -10, elke 10.000 km (dat valt mee). Boekje is in .pdf te vinden ergens op www.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 288
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2009
abbabak schreef:Ik let alleen op of het filter een terugslagklep heeft...
Wat is dat?
Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Ik heb na revisie 15-50 van Duckhams gebruikt in de huidige B20. Daar heb ik behoorlijk mee getrapt maar 0 olie verbruik. Wat je er ook mee doet, het belangrijkste is om rustig aan te doen totdat de boel op temperatuur is. Daarom heb ik altijd een olietemp meter in de auto. Als de boel te heet wordt en dus te dun, dan kan er altijd nog een koeler op.
Berichten: 643
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2008
Marty Mcfly schreef:abbabak schreef:Ik let alleen op of het filter een terugslagklep heeft...
Wat is dat?
dat zit in je filter als je filter verstopt raakt kan er toch nog olie stromen anders zou je blok geen olie meer krijgen, dit is een full flow filter hierbij gaat alle olie eerst door de filter en dan pas naar de te smeren onderdelen
Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
mij is altijd vertelt dat dit is om er voor te zoregn dat er olie achterblijft in het filter na afzetten van de motor zodat die ook niet eerst nog moet worden volgepompt na het starten, en je sneller liedruk hebt en volledige smering.