Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Bij het vervangen van de pakking van het inlaatspruitstuk zag ik dat er in alle 4 de buizen zwarte, korrelige aanslag / prut aan de wanden zat gekleefd. Cyl. 3 was het iets erger dan de andere vier.
Ik heb het er uitgeschraapt maar de buizen zijn nog niet volledig schoon. Het is een korrelige, vette, olie-achtige substantie.
245 met K-Jetronic is 26 jaar oud, 240000 km.
Wat kan deze aanslag hebben veroorzaakt? Is het normaal? Kan het kwaad?
Tyn245GL
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat is vast en zeker rubbadub die door de carterontluchting naar boven wordt gezogen en in de motor weer wordt verbrand. Er blijft altijd een fractie hangen in de inlaat en na 26 jaar wordt dat een lekker cake. Ws. komt de slang vd carterontluchting voor cil. 3 aan.
Gaat wel ten koste van de doorstroming, dus beetje schoonmaken elke kwart eeuw kan geen kwaad.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
das idd normaal, succes met schoonmaken. ik heb het met een warmwaterhogedrukspuit (160 graden 180 bar, zon industrie ding hadden we gehuurd voor de verbouwing), maar zelfs die had er flink moeite mee! Een goed oplosmiddel doet wonderen...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Bedankt voor jullie - geruststellende - antwoorden!
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Ik hoor hier toevallig net op kantoor van een collega dat hij ovenreiniger gaat gebruiken om zn kever spruitstuk te ontkolen. Dus dat zou best wel eens goed kunnen werken in jou geval. ;D
Ik heb die meuk ook gehad in mn auto. De carterventilatie heb ik daarom ook grondig schoongemaakt inclusief de olieafscheider (zwarte kunststof doosje) Deze laatste heb ik een week in de diesel laten zwemmen en uitgespoten met remmenreiniger. Ik wil die meuk echt niet meer in mn inlaattraject zien. Dus dat ga ik straks anders doen. Zelfs de cilinders waren lekker zwart er van.
TIP: nu je dat spruitstuk eraf hebt (ik hoop dat je het nog los hebt liggen) CHECK al je bedrading daar eens goed en kijk of de zwarte manterl niet gebroken is. Bij mij was het dramatisch om te zien dat t koper overal bloot lag. De mantel breekt na verloop van tijd doordat deze geheel uithard. Daardoor gaat deze op zn beurt weer lekker in de isolatie van je bedrading schuren. Met eventueel alle gevolgen van dien.
In mijn geval was het zelfs zo ernstig dat ik me sterk afvraag waarom de auto nog startte en reed (ook al was dat allemaal beroerd) en niet al lang in de fik is gevlogen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
volgens mij is een catch can een goede methode om te zorgen dat er minder van die shit on de inlaat komt. staat wel wat over geschreven op het forum, even zoeken dus!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni