Topics: 107
Heeft ie dat afslaan zowel op benzine als op LPG?
Trek ook de bobinekabel eens aan beide kanten los en kijk of de uiteinden niet gecorrodeerd zijn.
Topics: 4
Zowel op benzine als op LPG.
Bobinekabel heb ik nog geen jaar geleden vervangen (samen met de rest van de ontstekingsbekabeling) de uiteinden glimmen nu zelfs nog. En dat terwijl ie altijd buiten staat. Maar de bobine aansluiting voor de condensator was wel wat gecorrodeerd. Heb ik dit weekend schoongemaakt, dus wie weet is het nu wel opgelost. Gisteren een stukkie gereden zonder problemen. Het lullige is dat je pas zeker weet dat het los contact er nog is als je er mee stilstaat.
Zou het probleem ook in het contactslot kunnen zitten?
Volvo 244GL, 1979 - B21A - 4+OD - 262.000km
Topics: 82
Men zegt dat het contactslot niet tegen zware sleutelbossen kunnen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 20
't klinkt hetzelfde als wat ik ooit had met mijn 245GL B21A op gas. Het probleem bleek daar uiteindelijk het massacontact bij de gastank te zijn die losgetrild was. Afslaan deed hij op de meest onmogelijke en onlogische momenten. Echter: alleen op gas.... benzine was geen punt. Dan zou het in dit geval een massa contact moeten zijn dat zowel de gas als benzine toevoer bedient:
Kijk even de contacten na die langs je verdamper zitten. Hier zit (bij mij in elk geval) ook een electriek bediende klep die de schakeling tussen benzine en gas bedient, met massa contact... Vielleicht.... ???
Dit kan maken dattie op zowel benzine als gas spontaan de spreekwoordelijke pijp aan Maarten geeft.
Succes!
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriam

245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
De zekeringenkast onder handen nemen daar zou ik ook het eerst mee beginnen .
Zekeringen eruit;alle lipjes goed opschuren en iets strakker zetten;alle oudere zekeringen vernieuwen.
Bij een B21A carburateurmotor kan het eigenlijk alleen iets simpels zijn. Er zit immers weinig electronica aan.
Een gecorrodeerde aansluiting in zekeringenkast of stekkertjes van electrische draden.
Topics: 135
Tim, wat was nu precies het euvel? Is alles verholpen?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
23 June 2012, 09:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 June 2012, 10:00 door riesies740.)
Wat een toffe gadget met dat lampje en relais! Dat lijkt me wel wat...
240diesel schreef:ja ik herken dit probleem maar dat wil nog niet zeggen dat we over hetzelfde praten......
ik had een 245 2.3mechanische injectie op benzine ipv lpg en deze had ook eens in de maand zo'n nuk.
alleen ben ik er nooit achter gekomen wat nu de oorzaak was.
wel kan ik je een tip geven om zelf een heel nuttig diagnose-gereedschapje te fabriceren.
neem een universeel relais uit de automaterialen-zaak een los lampje en een drukschakelaar.
schakel het relais zo dat het lampje gaat branden als je de drukknop indrukt en dat een gebruiker (verdacht onderdeel bijv. bobine) het relais bekrachtigd houdt.
als dan de spanning ergens weg valt zie je dat doordat de lamp uit gaat.
doet de storing zich weer voor en de lamp brandt vrolijk verder dan kan je die plek uitsluiten en een nieuwe aansluiting kiezen voor je testdraad
wel moet je na iedere start even met de drukknop de lamp aanzetten door met je drukknop de spoel even te bekrachtigen.
groot voordeel van dit testsetje is dat ook hele korte spanningsval gedetecteerd wordt en de lamp uitblijft tot jij hem reset.
k'moet nu snel weg en zal zsm een schema'tje posten
succes Jan
240estate schreef:Hallo Tim,
Ook bij mij de afgelopen weken spontaan afslaan tijdens het rijden en vervolgens weer starten en geen probleem meer.
Ik ben de hele dag aan het zoeken geweest en heb zo'n beetje alles doorgemeten wat er te meten valt.
Net toen ik het bijna opgaf en al dacht aan een dure nieuwe computer (ECU) ontdekte ik het probleem.
Eeen inwendig kabelbreukje in de draad van de toerental sensor.
Deze zit achter je motor boven het vliegwiel en geeft een toerental signaal aan de ECU.
Als het signaal er even niet is denkt de computer dat de motor stilstaat en sluit de brandstoftoevoer af.
Het kwam bij mij ook met name voor in de bocht of bij het rijden over een hobbel. niet op het lange rechte stuk.
Het kan natuurlijk van alles zijn maar je weet maar nooit.
Lees nog even het toppic :B230F stopt er soms mee"
PS; ik zie nu dat je een 79er hebt. Die heeft heel andere techniek en daarbij gaat bovenstaande niet op
Dit heb ik dus exact zo gehad met mijn 740 B200F en de vliegwielsensor vervangen. Een dag lang geen enkel probleem, dus ik dacht 'opgelost'! Volgende ochtend 3x afgeslagen in de spits A10 :-( Wat iedere keer werkt is het stekkertje van de vliegwielsensor eruit te halen en even met mijn autosleutel langs de contacten te gaan en weer in te pluggen. Dan is het starten lopen. Labdasondelampje blijft soms nog wel een dag branden en gaat dan ook weer uit. Het gekke is dat het afslaan volledig willekeurig is. Hoog of laag toerental, alle weersomstandigheden. Alleen heb ik wel he idee dat er een relatie is met warm weer. Als de motorruimte erg warm wordt (zomer of file of beide) dan wordt het erger. Maar zekerheid geeft dit ook niet omdat er soms weer weken niks aan de hand is..... Het lognesmysterie is er niks bij!
240diesel schreef:ja ik herken dit probleem maar dat wil nog niet zeggen dat we over hetzelfde praten......
wel kan ik je een tip geven om zelf een heel nuttig diagnose-gereedschapje te fabriceren.
neem een universeel relais uit de automaterialen-zaak een los lampje en een drukschakelaar.
schakel het relais zo dat het lampje gaat branden als je de drukknop indrukt en dat een gebruiker (verdacht onderdeel bijv. bobine) het relais bekrachtigd houdt.
als dan de spanning ergens weg valt zie je dat doordat de lamp uit gaat.
doet de storing zich weer voor en de lamp brandt vrolijk verder dan kan je die plek uitsluiten en een nieuwe aansluiting kiezen voor je testdraad
wel moet je na iedere start even met de drukknop de lamp aanzetten door met je drukknop de spoel even te bekrachtigen.
groot voordeel van dit testsetje is dat ook hele korte spanningsval gedetecteerd wordt en de lamp uitblijft tot jij hem reset.
k'moet nu snel weg en zal zsm een schema'tje posten
succes Jan
Als je een keer tijd hebt om zo'n schemaatje te plaatsen , graag.