Topics: 4
Hallo
Sinds afgelopen weekend houdt m'n 244 er soms spontaan even mee op. De motor loopt perfect (zowel op LPG als benzine) en van het een op het andere moment slaat ie af. Zowel op de snelweg als voor het stoplicht. Als je een halve minuut wacht slaat hij (meestal gelukkig) weer aan. Het gekke is dat ik dit een half jaar geleden ook een paar dagen heb gehad maar dat het daarna niet meer is voorgekomen.
Dit alles duidt volgens mij gewoon op een los contact. Maar waar? Volgens mij zijn er 2 opties; in de ontsteking of in de brandstof toevoer (afsluiters LPG/benzine) Probleem is dat de motor 99.99% van de tijd mooi loopt en er dus geen onregelmatigheid te meten is. Valt de motor stil, issie na een paar tellen weer "genezen", maar ondertussen sta je te zweten midden op een kruispunt.
Wat kabels gecheckt, maar alles lijkt goed vast te zitten.
Herkent iemand dit probleem? Is dit een kwestie van stug alle kabels onder de motorkap nalopen of heeft iemand een beter idee?
Alvast bedankt voor het meedenken...
Groet
Tim
Volvo 244GL, 1979 - B21A - 4+OD - 262.000km
Topics: 38
ja ik herken dit probleem maar dat wil nog niet zeggen dat we over hetzelfde praten......
ik had een 245 2.3mechanische injectie op benzine ipv lpg en deze had ook eens in de maand zo'n nuk.
alleen ben ik er nooit achter gekomen wat nu de oorzaak was.
wel kan ik je een tip geven om zelf een heel nuttig diagnose-gereedschapje te fabriceren.
neem een universeel relais uit de automaterialen-zaak een los lampje en een drukschakelaar.
schakel het relais zo dat het lampje gaat branden als je de drukknop indrukt en dat een gebruiker (verdacht onderdeel bijv. bobine) het relais bekrachtigd houdt.
als dan de spanning ergens weg valt zie je dat doordat de lamp uit gaat.
doet de storing zich weer voor en de lamp brandt vrolijk verder dan kan je die plek uitsluiten en een nieuwe aansluiting kiezen voor je testdraad
wel moet je na iedere start even met de drukknop de lamp aanzetten door met je drukknop de spoel even te bekrachtigen.
groot voordeel van dit testsetje is dat ook hele korte spanningsval gedetecteerd wordt en de lamp uitblijft tot jij hem reset.
k'moet nu snel weg en zal zsm een schema'tje posten
succes Jan
Topics: 135
ha die neef ! (das Tim voor mij dan..hihi)
ja zoiets is kl*78te. En failure number one van elektriek wangedrag van de 240 is nog steeds:
de zekeringenkast!
Dus check die eens goed. Maak alles goed schoon. Eventueel demonteren en in de cola. Daarna goed afspoelen en drogen. Of gewoon eerst proberen met staalborsteltje.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
O en als dat niet helpt. Check de massa kabel aan je motorblok. En de bedrading van en naar je accu.
Tim had ik ook.
Check zekering 4 en 6. Ik geloof dat 6 van je brandstof pomp is.
Met checken bedoel ik haal hem eruit.
Bij mij waren de kopjes weg gesleten. Zo op het oog leken ze er goed uit te zien maar toen ik ze er uit haalde waren ze rot.
6 is ook van je brandstof pomp.
vr gr Peter Huizinga
Topics: 20
huizinga schreef:Check zekering 4 en 6. Ik geloof dat 6 van je brandstof pomp is
Tevens het contact tussen onstekingsmodule en onstekingsklok.
Zelfs is bij mij het veertje van het brandstofrelai wel eens gebroken. Destijds onderweg met een halve penveer gerepareerd ;D
[img][/img]
Abbabak, Huizinga:
Een elektronische brandstofpomp zit volgens mij alleen in de injectie modellen. De mijne is carburatie, B21A. Of vergis ik me nu?
Maar het zekeringenkastje is zeker de moeite waard om op te lappen. Laatst deden de ruitewissers het ook al niet...bleek de zekering te los te zitten. Overigens valt alleen de motor uit. Lampen, radio etc gaan gewoon vrolijk verder.
Tim
ik denk dat je brandstofpomp wel over die zekeringen heen staat. Heb je het al gechecked? En anders gewoon allemaal ff goed nalopen.
Een tip van Jeroen Bosma (elders actief op dit forum) is om een zekeringekastje te kopen via Conrad (kan via internet) en zo de oude kast te vervangen. Dan kun je ook de 'nieuwerwetse' steek zekeringen erin stoppen die minder gevoelig zijn.
De afgelopen 3 weken geen problemen gehad...tot eergisteren, toen stond ik weer stil.
De zekeringen kast kan het haast niet zijn: geen corrosie, alle twijfelachtige zekeringen heb ik vervangen en ze zitten strak in het klemmetje, alle stekkertjes heb ik gecheckt.
Zou het de bobine kunnen zijn? Of kapt die er definitief mee als ie stuk is?
Ook verdenk ik de afsluiters van de LPG/benzine toevoer (of het schakelaartje).
Benzinepomp kan het niet zijn (is overigens mechanisch, niet elektrisch) want op LPG gaat het ook mis.
Iemand nog een suggestie?
Tim
Topics: 32
Hallo Tim,
Ook bij mij de afgelopen weken spontaan afslaan tijdens het rijden en vervolgens weer starten en geen probleem meer.
Ik ben de hele dag aan het zoeken geweest en heb zo'n beetje alles doorgemeten wat er te meten valt.
Net toen ik het bijna opgaf en al dacht aan een dure nieuwe computer (ECU) ontdekte ik het probleem.
Eeen inwendig kabelbreukje in de draad van de toerental sensor.
Deze zit achter je motor boven het vliegwiel en geeft een toerental signaal aan de ECU.
Als het signaal er even niet is denkt de computer dat de motor stilstaat en sluit de brandstoftoevoer af.
Het kwam bij mij ook met name voor in de bocht of bij het rijden over een hobbel. niet op het lange rechte stuk.
Het kan natuurlijk van alles zijn maar je weet maar nooit.
Lees nog even het toppic :B230F stopt er soms mee"
PS; ik zie nu dat je een 79er hebt. Die heeft heel andere techniek en daarbij gaat bovenstaande niet op
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67