Berichten: 51
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2016
Ik moet eerlijk zeggen in het woud van nokkenassen ben ik het kwijt geraakt.
Ik wil een motor laten reviseren b23 en dan meteen een andere kop plaatsen. Ik heb een kop met een A, T en VX as. Mijn gevoel zegt de VX kop. Het idee is dat ik onderin koppel heb. Ik hoef geen 6000rpm te draaien voor het optimale vermogen. Bak zal een m47 zijn en actheras 3.73:1
Idee is om een weber te plaatsen (meer voor de looks en geluid). Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen. Alle info welkom.
Alvast bedankt
245 (verkocht) , 760 (verkocht), 740, 780, 244, s60
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
16 November 2020, 23:05
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 November 2020, 23:06 door BartJu.)
Ik ga hier niets zinnigs over kunnen zeggen, maar ben wel benieuwd. Laatst ook wat zitten lezen hierover namelijk (nieuw onderwerp voor me, altijd leuk).
Wat ik bij een VX as steeds zag staan: meer vermogen, meer koppel onderin etc.
Maar ik las nergens: meer verbruik. Of minder verbruik.
Kan beteken dat dat wel meevalt, of dat 'meer verbruik' gewoon niet het beste sales argument is.
En eigenlijk verwacht ik bij meer vermogen ook wel wat meer verbruik, toch?
Nog zo'n vraag: maakt het nog uit of je benzien of LPg rijdt? Carb of injectie?
PS: sorry Pieter2 als je dit als vervuiling van je topic ervaart, ik bedoel het juist om wat punten aan te dragen om te helpen het beeld helder te krijgen...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
16 November 2020, 23:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 November 2020, 23:47 door skidje.)
A tm D is voor koppel. De VX is meer voor hogere toerentallen.
Hoewel ik laatst van een K of H in een B23E best onder de indruk was.
Ander Tinustuning eens vragen ( Ben Flierman). Zeer kundige man.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
17 November 2020, 20:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 November 2020, 20:22 door Marc1970.)
ALs je kan kiezen uit de T A of VX3 (VX is nogal zeldzaam) is de T voor (onnodig veel) koppel onderin, de A voor all round en de VX3 iets meer richting toeren.
De VX3 is een uitgekiend geval wat icm met de 531 kop ondanks strenge milieu-eisen toch nog aardig vermogen weet te maken in de LH2.4 injectie opzet (als vervanging van de M die er weinig van bakt).
Maar alle nokkenassen uit de B21-B230 zijn vrij conservatief, veel trager dan de assen in de B20 bijvoorbeeld. Alleen de V K en H komen in de buurt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 51
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2016
ter info
heb ondertussen een 531 kop met een VX as. Deze gaat het naar alle waarschijnlijkheid worden. (tevens nog een T as op een 530 kop) als het de vx niet word. Standaard zat er een A as in.
Hij zal op een B23 gezet gaan worden.
Verbruik doet me niet zoveel. Het is een hobby auto dus als hij iets meer verbruikt is dat jammer.
Momenteel zijn ze aan het kijken wat de kosten zijn om het onderblok te reviseren.
Moet dus nog even afwachten,
245 (verkocht) , 760 (verkocht), 740, 780, 244, s60