20 April 2007, 07:05
Dan is of het verschil heel klein of het verschil is opgeheven door de uitlijning. Bij het laatste zou het via de bandenslijtage te zien zijn....
[img][/img]
stuurbekrachtiging naar links veel lichter dan naar rechts
|
20 April 2007, 07:05
Dan is of het verschil heel klein of het verschil is opgeheven door de uitlijning. Bij het laatste zou het via de bandenslijtage te zien zijn....
[img][/img]
26 May 2007, 10:44
Ik heb deze link ff doorgestuurd naar een goede kennis met zijn 244 uit 79. Deze had een zwaar punt wanneer er naar rechts gestuurd werd. Op basis van bovenstaand verhaal dacht Dre dat het wel ff simpel in orde gemaakt kon worden. De moer met borgring zaten los. Tevens ontbrak de binnenlip van de borging. Enthousiast is toen tevens de bus met lager losgedraaid om te reinigen.
Echter naar hermontage blijkt dat er nu nog maar een richting is waarin het stuur werkt. En wel naar links. Bij volvo heeft men maar een tip: Revisie. Er is nu wel een borgring met een kleinere binnenlip maar moet functioneel zijn. Ik heb nu enkele avonden zitten te stoeien met allerlei positie's van de binnenbus (met lager). Iets losser, heel los, heel vast maar in alle gevallen gaat het stuur als een bezetene naar Links. Gevolg is dat de pomp het geluid maakt van gehele uitslag en dus loopt de auto stationair eigenlijk niet. Wie o wie heeft hierop het antwoord en kan Dre verder helpen. Alle info tips welkom......... Gegroet mede namens Dre.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A 244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L 944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht) P1800ES 1972 Blauw Volvo toch ..
28 May 2007, 21:26
Jongens kiek asteblief uut,
Ik heb ook 2 keer een stuurhuis gehad met kuren (zelfde stuurhuis overigens). Probleem was dat het stuurhuis in de bocht weigerde verder te draaien. Je zit dan echt heel raar te kijken want het stuur blokkeerde totaal!!(lees weigerde nog verder naar rechts te draaien) Aanvankelijk dacht ik dat het door de kruiskoppeling was veroorzaakt en heb ik deze vervangen. (opel-ascona's hadden vroeger ook dit euvel en er zijn wel ongelukken van bekend) Wie schetst mijn verbazing......2 weken later weer hetzelfde, blokkerend stuurhuis. Ik mag graag experimenteren maar dit vond ik te link worden dus ik heb het totale stuurhuis vervangen. Demontage leerde mij dat mede door speling op de tandheugel het geheel onder bepaalde ongunstige omstandigheden kon vastlopen. Aangezien revisie veel spec. ger. / kennis vraagt heb ik het stuurhuis weggeknikkerd. Nu zie ik mijzelf niet als maatgevend voor wat anderen zouden moeten doen maar ik zeg maar zo; EEN GEWAARSCHUWD MENS TELT VOOR TWEE groet, Jan
14 November 2007, 23:19
240diesel schreef:Jongens kiek asteblief uut, Je hebt gelijk, maar er is een verschil tussen kuren en een afstelling die zelf uit te voeren is...zie ook Haynes Daarbij was ik ook eerst bij de dealer maar die had het gereedschap niet meer en durfde het niet aan.
[img][/img]
14 November 2007, 23:56
ok bij mijn 240 heeft een flush met Forte power steering treatment geholpen. het zware sturen bij de start is nog niet helemaal weg maar al iets beter. even de magneet er terug in (die zit nu in de 850 al een jaar oid) en dan na een tijdje nieuwe vloeistof, mss nog laten afstellen. hopelijk is het dan over.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
22 December 2008, 02:22
En helpt het ook om aan dat stelmoertje te draaien als de 240 alleen na een nacht staan moeilijk stuurt naar beide kanten?
Zodra je eenmaal helemaal links en rechts hebt gestuurd stuurt de auto weer perfect (licht en egaal). Fuseekogel R is vorig jaar vervangen, L heb ik verleden week een nieuw hoesje overheen getrokken. Ziet er nog perfect uit en geen 'zware punten'. Wat ik verder nog kan verzinnen: uitlijning of oude olie ??? Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
22 December 2008, 09:40
Je zou zeggen: ABSOLUUT NIET. De moer zit er om drukverschilen op te heffen. Standaard onderhoud en verbeteringen om het spul langer mee te laten gaan zijn heel belangrijk maar horen natuurlijk vooraf te gebeuren.
Verse olie, en de beste, lijken me wel het minste! Maar eerst schoonrijden met iets dunnere olie als die te krijgen is. @skidje: Ik ben een beetje koppig, maar in wat een gemiddelde Volvo garage nu durft te zeggen over een 240 Cam Gear heeft niet mijn aandacht. Hun eigen WPboek, maar dan moet je wel kunnen lezen, beschrijft deze afstelling. Als je natuurlijk teveel speling hebt lukt het niet meer de boel af te stellen, dan ben je aan revisie toe !
[img][/img]
24 February 2013, 21:03
Heeft iemand de gemeld foto's nog beschikbaar ? Mijn 245 Diesel trek heel licht naar links (snelheid afhankelijk) alles is uitgelijnt etc, maar ik kan die afstel moer niet vinden.
Groet Zikke
24 February 2013, 21:54
Alleen CAM Gear/TRW stuurhuizen zijn afstelbaar, hier wat plaatjes: http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...rs_trw.htm
De stelmoer zit in het verlengde van het stuur, onderin dus, achter een ruitvormig dekseltje. De afstelling beschreven in handboek TP30001-3, kan je wel ergens vinden op www.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|