Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2006
Ik ben voornemens een Volvo 264 GLE te kopen met een B28E motor op LPG.
* Wat is nu waar/niet waar m.b.t. olieproblemen met dit blok.
* Heeft rijden op LPG nu een positieve of juist een negatieve invloed?
Volvo pv544 bezitter voor erbij en een V70 voor dagelijks gebruik.
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Bij de B28 zijn de olieproblemen veel minder dan bij de B27 motoren, dus volgens mij hoef je daar niet bang voor te zijn.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Mij zijn olieproblemen helemaal niet bekend ?
Wel nokkenasproblemen. De nokkenassen krijgen te laat smering en zijn gevoelig voor de onderhoudsintervallen. De B28's zijn daar alweer minder gevoelig voor.
LPG heeft een positief effect op olieverbruik: de olie wordt niet verdund met brandstof en de oliefilm op de zuiger wordt niet opgelost.
Maar ook een negatief effect. Een motor draaiend op LPG zou wat eerder versleten kunnen zijn door de hogere temperaturen. Ook hebben de cilinderkoppakkingen en de kop zelf het wat zwaarder.
Je zult de auto gewoon moeten beoordelen.
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Dat nokkenasprobleem is toch een olieprobleem :?:
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Over nokkenassen en olie gesproken, een maat van mij heeft daar eens een leuke blunder mee gehad. Had ie de kop vervangen van een fiat nogwattes en dan even vrolijk een testritje maken. hij kwam niet verder dan 500 meter verderop toen bleek dat ie de koppakking verkeerd gemonteerd had en de nokkenas geen smering kreeg, doordat het olie kanaal geblokkeerd was.. 'K heb 'm een tijdje niet erg vrolijk gezien :twisted:
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2006
Iedereen bedankt voor jullie reacties. Helaas voor mij is de 264 aan mijn neus voorbij gegaan terwijl ik toch duidelijke afspraken over de auto had gemaakt. Op zoek dus maar weer naar een andere mooie klassieke Volvo automaat.
Volvo pv544 bezitter voor erbij en een V70 voor dagelijks gebruik.
Berichten: 1.846
Topics: 49
Lid sinds: Apr 2005
Volgens mij heeft Peter gelijk...........probleem van de B27 is dat de oliekanaaltjes te smal zijn (0,6mm) om de nokkenassen snel genoeg van voldoende olie te voorzien. Gevolg: vastlopende nokkenassen.
Bij de B28 zijn de kanalen 1mm, dus minder problemo's.
Succes met zoeken naar een nieuwe 264. Ik weet er nog wel eentje, maar die kost wel duur........... :wink:
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2006
Sander, vertel eens over die mooie 264 automaat die je te koop weet.
Volvo pv544 bezitter voor erbij en een V70 voor dagelijks gebruik.
Berichten: 1.846
Topics: 49
Lid sinds: Apr 2005
Die heb ik in 2004 gekocht, carrosserie in Polen gerestaureerd, veel technisch aan vernieuwd. Heb 2 jaar dagelijks in de auto gereden, dat was ik zat. Rijd nu S60 en heb de 264 als hobby-auto samen met mijn vader. Met de zoekfunctie vind je hier wel meer info en stuur anders maar een PB.
Groeten!
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km