8 December 2014, 23:10
Heren,
Ik heb last van een nogal irritant probleem met mijn 240. De motor lijkt een eigen leven te leiden. Dat uit zich vooral in bokken en haperen. Om het extra vaag te maken, bokt ie totaal onregelmatig. Afgelopen vrijdag van Arnhem naar Apeldoorn, niks aan de hand, alles perfect. Op de terugweg begint ie weer. Maar voor een kilometer of 2, en dan is het weer weg. Check engine lampje is ook aangegaan.
Ik heb geprobeerd om te achterhalen onder welke omstandigheden hij het doet. Tijdens een rit kon ik het 'laten' gebeuren bij constant 100 km/u rijden. Bij lagere snelheden/toerentallen; niks aan de hand. doortrekken naar 120; niks meer aan de hand. Dat lukte alleen bij die rit. Bij latere ritten deed ie het prima bij 100 km/u.
Tijdens een andere rit doet ie het vanaf stilstand tot 50 km/u.
Het bokken zelf is ook onregelmatig. Soms valt ie een fractie van een seconde weg, soms een seconde of 2 a 3. Vandaag op en neer naar Nijmegen, niks aan de hand. Kortom; er is echt geen peil op trekken.
Als hij weg valt, valt hij helemaal weg, alsof de sleutel wordt omgedraaid. Het staat los van bochten/hobbels enz.
Wanneer hij een bui heeft en ik sta stil, loopt hij sneller stationair; zo'n 1500 tpm. Maar hij kan ook zomaar omhoog schieten naar 3500 tpm en dan weg terugzakken. Heel maf, je krijgt soms het idee dat je in Christine (van de film) zit..
Ik heb foutcodes uitgelezen, en op socket 2 krijg ik 411 en 123. die laatste heeft te maken van de coolant temp. Lijkt me geen oorzaak? 411 kan ik nergens vinden?? Op socket 6 krijg ik keurig 111.
Van het weekend heb ik de motorruimte grondig nagelopen op losse verbindingen, lekke slangen enz, maar niks gevonden. Maar om eerlijk te zijn heb ik ook geen idee waar ik dit moet zoeken.
Iemand enig idee, tips, adviezen??
Het gaat om een 240 uit 1992 met een B230F op benzine.
Ik heb last van een nogal irritant probleem met mijn 240. De motor lijkt een eigen leven te leiden. Dat uit zich vooral in bokken en haperen. Om het extra vaag te maken, bokt ie totaal onregelmatig. Afgelopen vrijdag van Arnhem naar Apeldoorn, niks aan de hand, alles perfect. Op de terugweg begint ie weer. Maar voor een kilometer of 2, en dan is het weer weg. Check engine lampje is ook aangegaan.
Ik heb geprobeerd om te achterhalen onder welke omstandigheden hij het doet. Tijdens een rit kon ik het 'laten' gebeuren bij constant 100 km/u rijden. Bij lagere snelheden/toerentallen; niks aan de hand. doortrekken naar 120; niks meer aan de hand. Dat lukte alleen bij die rit. Bij latere ritten deed ie het prima bij 100 km/u.
Tijdens een andere rit doet ie het vanaf stilstand tot 50 km/u.
Het bokken zelf is ook onregelmatig. Soms valt ie een fractie van een seconde weg, soms een seconde of 2 a 3. Vandaag op en neer naar Nijmegen, niks aan de hand. Kortom; er is echt geen peil op trekken.
Als hij weg valt, valt hij helemaal weg, alsof de sleutel wordt omgedraaid. Het staat los van bochten/hobbels enz.
Wanneer hij een bui heeft en ik sta stil, loopt hij sneller stationair; zo'n 1500 tpm. Maar hij kan ook zomaar omhoog schieten naar 3500 tpm en dan weg terugzakken. Heel maf, je krijgt soms het idee dat je in Christine (van de film) zit..
Ik heb foutcodes uitgelezen, en op socket 2 krijg ik 411 en 123. die laatste heeft te maken van de coolant temp. Lijkt me geen oorzaak? 411 kan ik nergens vinden?? Op socket 6 krijg ik keurig 111.
Van het weekend heb ik de motorruimte grondig nagelopen op losse verbindingen, lekke slangen enz, maar niks gevonden. Maar om eerlijk te zijn heb ik ook geen idee waar ik dit moet zoeken.
Iemand enig idee, tips, adviezen??
Het gaat om een 240 uit 1992 met een B230F op benzine.