Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Snelheidsmeter aansluiten.
#1
Heb in mijn 83er een een ander blok en bak ed. Gezet. Nu ook de achteras vervangen voor de elektrische km aandrijving. 

Nu krijg ik die niet aan de gang. Heb al meerdere sites bekeken. 
Heb nu de wit-groene kabel rechtstreeks naar achter lopen. En de zwarte heb ik al rechtstreeks geprobeerd en via een massa. Komt geen beweging in de meter. 

Ik heb de kabels moeten verlengen. Vanaf de sensor naar binnen loopt de originele kabel. Vanaf de stekker gaat hij nu over op mijn verlenging. Deze kabel is wel iets dikker als de originele. Weet niet of hij het daardoor helemaal niet doet? Vanaf de verlenging naar de klok heb ik hem op de originele stekker gesoldeerd. 

Iemand een idee of tips?

244 gl 1981 B230A M41

245 dl 1983 B230F M-47 
Antwoord
#2
Ik denk dat er ook nog een plus op de unit moet ergens. http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=271210 heb je deze al gelezen?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Paar links hier.

http://cleanflametrap.com/speedo.html
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=239021
http://www.turbobricks.org/forums/showth...p?t=342812
Antwoord
#4
(22 June 2021, 09:31)Marc1970 schreef: Ik denk dat er ook nog een plus op de unit moet ergens. http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=271210 heb je deze al gelezen?

Ja die plus zit op de meter heb ik er ook op. Anders doet de hele klok het niet. Was de plus van conrector 32-a op de snelheidsmeter zetten.

244 gl 1981 B230A M41

245 dl 1983 B230F M-47 
Antwoord
#5
Deze dan misschien? Bij latere ABS instrumentclusters zijn twee polen van stekker 233 omgewisseld zegt Dave: https://www.240turbo.com/240gaugewiring.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
(22 June 2021, 09:51)sludge schreef: Paar links hier.

http://cleanflametrap.com/speedo.html
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=239021
http://www.turbobricks.org/forums/showth...p?t=342812

Phoe. Deze links gaan me te ver Huh . Mijn Engels is te slecht om dat allemaal te begrijpen.  Undecided

(22 June 2021, 10:32)Marc1970 schreef: Deze dan misschien? Bij latere ABS instrumentclusters zijn twee polen van stekker 233 omgewisseld zegt Dave: https://www.240turbo.com/240gaugewiring.html

Hmm. Dus het zou misschien kunnen zijn dat ik een klok heb voor abs. Dat ik kabel 1 en 3 van de stekker moet omwisselen zeg maar. 

Maar aan de andere kant. Heb nu stroom op punt 3 van de stekker staan en de rest van de klok doet het wel. Dus dat zou het probleem niet moeten wezen.

Is er ook een manier om de sensor door te meten? Op weerstand? Anders moet ik even iemand zoeken met een scopemeter.

244 gl 1981 B230A M41

245 dl 1983 B230F M-47 
Antwoord
#7
Hmm ja de klokken voor ABS hebben een K cijfer wat 4x hoger is omdat er 4x zoveel streepjes op de sensorring zitten (want deze ring wordt ook gebruikt voor de ABS), The 92-93 wagons with ABS use the K39200, the 92-93 sedans use a K40168.

Ga er maar vanuit dat die sensor zelf goed is, maar alles daartussen kan mis gaan. Een dikkere draad ertussen solderen zou geen verschil mogen maken. Maar het signaal vd sensor is niet erg sterk dus afhankelijk van goede verbinding en massa.

Hier een post van Art de speedo-guru specifiek over de bedradings-switch: http://forums.turbobricks.com/showpost.p...ostcount=8
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Heb je de kabels via de ecu naar de teller lopen of direct? Dacht dat je sowieso via ecu moet werken.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#9
(22 June 2021, 16:56)skidje schreef: Heb je de kabels via de ecu naar de teller lopen of direct? Dacht dat je sowieso via ecu moet werken.

De ecu krijgt het signaal juist van de klok de snelheidsmeter moet op de sensor aangesloten worden.

(22 June 2021, 14:20)Marc1970 schreef: Hmm ja de klokken voor ABS hebben een K cijfer wat 4x hoger is omdat er 4x zoveel streepjes op de sensorring zitten (want deze ring wordt ook gebruikt voor de ABS), The 92-93 wagons with ABS use the K39200, the 92-93 sedans use a K40168.

Ga er maar vanuit dat die sensor zelf goed is, maar alles daartussen kan mis gaan. Een dikkere draad ertussen solderen zou geen verschil mogen maken. Maar het signaal vd sensor is niet erg sterk dus afhankelijk van goede verbinding en massa.

Hier een post van Art de speedo-guru specifiek over de bedradings-switch: http://forums.turbobricks.com/showpost.p...ostcount=8

Ik heb wel een K. Dacht dat k alleen voor de elektronische stond.

244 gl 1981 B230A M41

245 dl 1983 B230F M-47 
Antwoord
#10
Aan het K getal kan je herkennen of je een ABS instrumentcluster hebt of niet. Kwamen je cluster en de achteras niet van dezelfde auto?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Trekhaak aansluiten JanO 5 1.319 28 September 2022, 15:55
Laatste bericht: Marc1970
  Snelheidsmeter met een ochtendhumeur BeetleGrandDad 2 1.171 13 February 2022, 13:03
Laatste bericht: BeetleGrandDad
  Snelheidsmeter en ABS in storing - OPGELOST - Boet 6 3.312 15 August 2021, 22:50
Laatste bericht: Boet
  Kilometerteller defect maar snelheidsmeter niet. DanielR 23 16.636 10 August 2021, 22:10
Laatste bericht: BartJu
  Aansluiten hendel cruise control (86-) Nicolaas H 45 33.589 5 May 2021, 22:26
Laatste bericht: aeos
  electronische km. teller aansluiten jos245 10 10.001 7 July 2020, 08:51
Laatste bericht: Marc1970
  Aansluiten schakelaar elektrische spiegels Ijsbrand84 3 3.511 9 June 2020, 21:15
Laatste bericht: Arjan.
  Stoelverwarming aansluiten Nicolaas H 3 5.393 18 January 2017, 11:04
Laatste bericht: Nicolaas H
  Welke snelheidsmeter (K-nummer) hoort in welk modeljaar? oudevolvo 9 7.611 20 September 2016, 21:12
Laatste bericht: BramvanBlokland
  Aansluiten economy meter Arjen van Hattem 4 4.787 22 June 2016, 13:44
Laatste bericht: Arjen van Hattem

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)