Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(Te) hoge oliedruk
#1
De afgelopen dagen merkte ik dat de motor af en toe rookt bij flink doortrekken en afremmen op de motor. Dat is eigenlijk ineens begonnen, de motor verbruik ook duidelijk olie maar loopt als een zonnetje (B21 ET).
Het valt tevens op dat de oliedruk ruim 1 Bar hoger staat dan gebruikelijk. Nu circa 4 bar bij 2000 rpm met warme motor, vorige week was het nog circa 3bar.
Nu 3 bar bij stationair 1000 rpm, voorheen 2,5 bar.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Ik vindt er niets van terug op het forum.

Alvast dank voor de ideeen.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#2
Die rook en dat olieverbruik lijkt mij wel de moeite om te onderzoeken.
Ik kan je overigens wel mijn oliedruk gegevens geven. Op temperatuur is dit steeds rond de 4 bar vanaf 2000 toeren. Stationair valt het een beetje terug tot minimaal iets onder de 3 bar. Bij een koude start staat de wijzer wel eens rond de 2,5 bar, maar zodra ik de straat uit ben klimt de druk tot rond de 3 bar om vervolgens op temperatuur rond de 4 bar te staan.
Motor: B200, 45.000 km gelopen (revisie blok via Volvo)
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
#3
Wat mij bijkomend is opgevallen dat de olie aanvoorleiding op de turbo lekt. Kan er een blokkade in het oliekanaal van de turbo voorkomen???
Dit kan indien mogelijk desastreus zijn voor de turbo.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#4
Een blokkade heb ik nooit van gehoord.
De rook schijnt te maken te kunnen hebben met versleten zuigerveren/olieschraapveren.
Zit de olieleiding op de turbo goed vast? Pakking lek?

De druk misschien met de carterontluchtig?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#5
Als de afvoerleiding verstopt zou zij kan het inderdaad goed dat dit olieverbruik oplevert.
Antwoord
#6
henqui schreef:Een blokkade heb ik nooit van gehoord.
De rook schijnt te maken te kunnen hebben met versleten zuigerveren/olieschraapveren.
Zit de olieleiding op de turbo goed vast? Pakking lek?

De druk misschien met de carterontluchtig?

Het blok heeft volgens de overlevereing tussen de 300 en 400 DKM gelopen en is dus niet nieuw meer. Rook door versleten zuigerveren moet echter geleidelijk erger worden, bij mij was het in 1 keer.
Slijtage van het asje in de turbo schijnt ook de oorzaak te kunnen zijn. De olieafvoerleiding lekte behoorlijk, hier heb ik onlangs een nieuwe pakking tussengezet.
De carterontluchting heb ik gecontroleerd, deze geeft (blazen met de mond) geen hoge weerstand. Bijkomend heb ik ontluchting via de olievuldop gemaakt welke samenkomt met de originele ontluchting in een oilcatcher, dit systeem werkt erg goed.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#7
DopdeDouwer schreef:Als de afvoerleiding verstopt zou zij kan het inderdaad goed dat dit olieverbruik oplevert.

De olieretourleiding is toch gewoon een holle pijp, Is er een reele kant dat deze verstopt is?
Het zou de rookvorming kunnen verklaren doordat de olie langs het asje in de turbo wordt gedrukt.

Maar... zou een blokkade in de retourleiding ook verhoging van de algehele oliedruk kunnen veroorzaken?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#8
Die olieretour is groot, zal niet verstoppen.
Check de speling op je turbo eens.

Is er nooit gelast aan die olieretourleiding? Bij mij lekte hij op de las.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#9
henqui schreef:Die olieretour is groot, zal niet verstoppen.
Check de speling op je turbo eens.

Is er nooit gelast aan die olieretourleiding? Bij mij lekte hij op de las.

Zowel axiale als radiale speling op het asje is binnen de marge. De retourleiding lekt niet meer na het plaatsen van een nieuwe pakking.
De aanvoerleiding heeft wel sterk de neiging om te lekken, ik heb hier een extra pakking tussengezet (rondje) dit zit al een paar dagen.
De lekneiging van de aanvoer doet mij toch een beetje vermoeden dat lager in het systeem (oliekanalen in turbohuis of afvoer) een vernauwing zit.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Pingelen bij hoge toeren Bromtol 22 9.817 2 August 2021, 20:31
Laatste bericht: Wouter265
  Opbouw oliedruk na koude start Grey240Polar 12 9.284 3 November 2019, 09:56
Laatste bericht: Grey240Polar
  Koude start gaat niet en verbruik aan de hoge kant B200ET woes 14 9.290 29 January 2019, 11:42
Laatste bericht: woes
  Oliedruk bij starten henqui 7 5.249 23 April 2016, 18:40
Laatste bericht: henqui
  Motor ratelt in hoge toeren Hanatarash 14 11.989 10 December 2015, 14:58
Laatste bericht: Marc1970
  Te hoge co2 uitstoot bij 240-polar Sittard 15 12.914 13 January 2015, 23:14
Laatste bericht: boedr
  Raad het geluid: Hoge toeren, boel herrie BartJu 6 6.515 17 April 2013, 09:33
Laatste bericht: BartJu
  oliedruk-oliedruklampje probleem VolvoPolar1993 4 3.827 1 June 2012, 11:05
Laatste bericht: VolvoPolar1993
  Temperatuurmeter geeft soms hele hoge waarden aan oudevolvo 2 2.292 28 October 2010, 10:51
Laatste bericht: oudevolvo
  oliedruk laptoprob 11 8.815 26 April 2010, 10:07
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)