Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Houdbaarheid" gereviseerde cilinderkop
#1
Heren (en dames?),

Laatst liep ik tegen een Volvo met B19A aan (niet letterlijk) die voor weinig geld weg mag. De kilometerstand is 67.000, een jaar of tien geleden brak de distributieriem van die auto => kleppen krom. Na een tijdje is er een gereviseerde cilinderkop geplaatst en is er proefgereden. Alles was netjes in orde. Toen is de auto weggezet en vergeten...
Ik overweeg de wagen te kopen maar ik vroeg me af hoe dat nu met die kop zit. De laatste keer dat de wagen gereden/gedraaid heeft is tussen de 5 en 10 jaar geleden.
Onder de olievuldop zag ik geen oxidatie, roest o.i.d. De nokkenas en klepstelplaatjes zagen er nog netjes uit (voor zover je dat kunt zien vanuit de opening in het kleppendeksel).

Is zo'n pas gereviseerde cilinderkop extra gevoelig voor uitdroging, roestplekjes en andere zaken die je krijgt als een auto lang stilstaat? Het blok is wel gewoon compleet hoor, en ingebouwd in de auto. Heeft wel al die tijd buiten gestaan, maar gewoon met de motorkap dicht. Alles onder de kap zag er schoon uit, buiten de normale oxidatie aan de buitenkant op het kleppendeksel.

Ik weet dat redblocks heel wat kunnen hebben en ik weet ook dat het lastig is om iets zinnigs te zeggen over de staat van de motor na zo'n lange "winterslaap". Maar is een net gereviseerde kop gevoeliger, of minder gevoelig voor dit soort veroudering/aftakeling door stilstaan dan een niet-gereviseerde kop? Of maakt het niets uit?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#2
Dan zullen ook de klepgeleiders vervangen zijn, en misschien wat klepzetels. Als dat gewoon volgens de Volvo manier gedaan is, is de kop weer als daarvoor. 5-10 stilstaan is niet zo'n ramp lijkt me, rustig beginnen alles overgieten met motorolie, handmatig ronddraaien, evt. wat ATF in de cilinders etc.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Bij een B19A of een B21A slaan de kleppen niet krom na het breken van de distributieriem.
Antwoord
#4
Was mijn eerste reactie ook, maar blijkbaar kan het wel want het zaakje was Ãcht krom!

Inderdaad was ik van plan eerst een goede onderhoudsbeurt uit te voeren (en dan ook alles onder het kleppendeksel goed met olie overgieten), dan een nachtje ATF op de cilinders, vervolgens eerst met de hand proberen rond te draaien, dan op de startmotor met de bougies verwijderd, vervolgens met bougies erin en alles aangesloten e.d.

Bedankt voor de antwoorden!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#5
Je hebt motoren waar de verbrandingskamer niet in de kop zit maar in de zuiger, het zijn er weinig maar ze zijn er wel!
Edit: weet niet of het in de b19/21/23/200/230 serie motoren is maar er zijn motoren met deze koppen: [Afbeelding: DSCF0315.JPG]
Gewoon een goede beurt geven kan hij weer tijden mee, heb motoren gezien die 10 jaar stil hebben gestaan verse accu eraan en zo starten dus op oude benzine, olie etc...
Antwoord
#6
Dat is de Heron kop, gietnummer 1000631 die soms op de B230K zat (die dan soms B230KH heet op de sticker).

De B19A heeft een normale kop. In de 300 zat een versie met iets hogere compressie, die zal misschien net niet vrijlopen. Om de compressie te verhogen heeft Volvo de zuiger een halve mm hoger gemaakt, die komt dan 0,3 mm boven het onderblok uit. De A as duwt de kleppen 0,51 mm onder de kop uit. 1,2 mm voor de koppakking, dan zitten de zuiger en klep op het meest ongelukkige moment (in normale omstandigheden nooit voorkomend) 0,39 mm van elkaar, da's wel krapachtig. Misschien een motor die veel toeren maakte toen de riem brak?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Tja, hoe het kan weet ik ook niet maar het is schijnbaar gebeurd :-)
Ik heb een flinke onderhoudsbeurt gegeven, ook de d-riem weer vervangen, en jawel... er zat nog leven in! Helaas maar enkele seconden, toen zette ik hem weer af want de benzine spoot eruit. Waarschijnlijk zit de vlotter vast.
Het is nu wachten op een revisieset voor de carburateur (schijnbaar nogal moeilijk? Slubo in Doetinchem is al een week aan het zoeken maar kan niets vinden), ondertussen houd ik me bezig met wat laswerk hier en daar.

Dan de remmen nog... en waarschijnlijk ook nog wel een leidinkje en een lagertje hier en daar. Uitlaat, banden, wielophanging etc.
Maar als dat allemaal lukt, heb ik wel een van de allereerste 360's sedan in beige metallic, en met een dikke 2-liter motor in het vooronder die 66.000 km gereden heeft (en de kop zelfs praktisch 0km...)!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Afdichtingsplug cilinderkop plaatsen heideltje 7 2.654 21 December 2020, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Cilinderkop B230A nog te gebruiken of??? gillestuur 29 804 2 September 2019, 22:24
Laatste bericht: gillestuur
  B20 cilinderkop jacob.bijsterbosch 5 6.589 14 May 2018, 21:55
Laatste bericht: jacob.bijsterbosch
  Controleren geharde klepzetels cilinderkop ZOAB 2 3.361 15 March 2015, 23:34
Laatste bericht: A_A
  Problemen met gereviseerde carburateur 345GLS 15 7.055 9 February 2014, 21:36
Laatste bericht: 345GLS
  Past een b21ET cilinderkop op een b230 FT onderblok? edwin 8 6.536 19 October 2013, 21:01
Laatste bericht: edwin
  Cilinderkop T 1000530 skidje 50 30.745 3 October 2012, 09:30
Laatste bericht: Marc1970
  Halve maantje cilinderkop vervangen Arn02 3 2.749 28 September 2012, 22:25
Laatste bericht: wakka
  Volvo s60 ratel in cilinderkop? yogi 1 2.071 23 September 2012, 14:05
Laatste bericht: Marc1970
  Heeft iemand een tip om de injectiegaten dicht te maken van mijn nieuwe cilinderkop? geertkroon 2 2.624 13 June 2012, 11:14
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)