Berichten: 28
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2012
Goedemorgen,
Ik heb een Volvo 240 Polar station uit 1992 met een 2.3 injectiemotor. Toen ik de auto kocht in juli liep ie prima op LPG. Op benzine liep ie niet maar dat was schijnbaar geen probleem voor het rijden op LPG.
Vorige maand bij het verlaten van de snelweg sloeg de motor ineens af en kreeg ik m ook nauwelijks meer gestart en hij bleef niet stationair lopen.
De ANWB constateerde dat het gasmengstuk was losgeschoten en heeft het weer gemonteerd maar de auto liep nog steeds niet goed. Verder konden ze niks vinden.
Ik heb inmiddels al allerlei informatie ingewonnen bij diverse specialisten maar iedereen heeft een andere mening en het kostenplaatje verschilt ook enorm.
Feit is dat de auto wel rijdt op LPG nu, maar ik voel dat ie minder trekkracht/vermogen heeft, dat hij wat schokkerig loopt en dat het verbruik hoog is.
Het advies van een LPG-specialist was om eerst bij het begin te beginnen en de verdelerkap, rotor, bougies en kabels te vervangen en de kleppen te stellen.
Dat begrijp ik allemaal goed maar ik vraag me af of er ook niet iets anders aan de hand kan zijn nadat het gasmengstuk eraf is gevlogen. Kan er daardoor iets beschadigd zijn? Kan het zijn dat het gasmengstuk die problemen veroorzaakt?
De motor schudt nu ook veel meer dan dat ie deed.
Ik hoor graag of jullie het herkennen en hoe jullie het zien!
Alvast bedankt,
Danny
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Kijk even naar andere (vacuum)slangen die losgeschoten kunnen zijn.
Berichten: 28
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2012
Dank je wel, zal ik nog eens gaan doen maar er is ook al door een monteur naar gekeken en die heeft niks gevonden. Ergens specifiek waar ik naar kan kijken?
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
18 October 2012, 11:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 October 2012, 11:48 door Marc1970.)
Je hebt ws. toch ergens valse lucht, misschien de luchtinlaatslang waar die tegen het binnenscherm aanschuurt. Of elders. Hoe ziet deze LPG installatie eruit? Er is nogal wat variatie.
Stel/meet zeker de klepspeling. Vervang/bekijk eerst de bougies, al die andere ontstekingsdingen gaan lang mee, in mijn 240 >100.000 km.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 104
Topics: 17
Lid sinds: Feb 2009
mischien heeft de motor wat boutjes opgegeten van het mengstuk. meestal zit dat bij zoon injectie met 3 bouten op het gasklephuis geschroeft. als dat er af gevallen is moeten de boutjes haast wel los gelopen zijn als die door de motor gaan kan dat natuurlijk het een ent ander kapot maken
Berichten: 28
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2012
Ik ben nu aan het kijken of er ergens slangen gescheurd zijn of los zitten. Wat ik tot nu toe gevonden heb is dat het luchtfilterhuis wellicht niet helemaal afsluit, onderaan is een scharnier kapot en het onderste gedeelte van de luchtfilter voelt een beetje klam aan. Kan dat ook voor problemen zorgen? Ik ga de luchtinlaatslang bekijken nu.
Hebben jullie tips voor de bougies? Er is me verteld vooral voor origineel te gaan maar bij de kabels stond er weer BERU. Kan een doorsnee monteur de kleppen stellen of is daar een specialist voor nodig?
De boutjes van het mengstuk zaten er volgens mij nog op en lijken nu weergoed vast te zitten maar geen idee of het mengstuk ook goed aansluit, dat ligt toch aan die rubberen ring aan de binnenzijde of zie ik dat verkeerd? Alvast bedankt, meer suggesties zijn welkom:-)
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
18 October 2012, 12:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 October 2012, 12:54 door Marc1970.)
Bij het mengstuk kan je wat vloeibare pakking gebruiken. Luchtfilterhuis levert geen valse lucht, valse lucht is lucht die pas na de LMM of het gasmengstuk binnenkomt. Oftewel lucht waarvoor geen brandstof bijgeleverd is.
Bougies zijn org. van Bosch, WR7DC, maar Beru, NGK en een heleboel andere maken vergelijkbare. Begin met de voorste eruit te halen, die is het makkelijkst en meest representatief voor de rest. Kijk naar de elektrodes (recht en vlak) en de afstand, deze moet 0,7-0,8 mm zijn.
Vacuumslangetjes zijn ook wel eens gescheurd van ouderdom. Als je LPG vacuumgestuurd is, krijg je van een klein vacuumlek heel snel een hoog verbruik.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 28
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2012
Dank je wel Marc! Is het zo dat alleen gasmengstuk dan toch ook voor dat minder goed lopen op gas kan zorgen, het schudden en minder trekkracht? Mijn gevoel zegt dat het inerdaad daar ergens ligt.
Update tot nu toe, Luchtfilterhuis losgehaald, even zo goed mogelijk vast gemaakt en slangen weer goed vastgemaakt en het lijkt al of de motor minder schudt. Dus mijns inziens ben ik ergens op de goed plek aan het kijken toch!? Hoe zien jullie dat? Is het wel noodzakelijk het luchtfilterhuis snel te vervangen?
Zoals ik nu kan zien zit er alles origineel op, kabels van bougies Volvo en ook de bougies. Ik blijf erbij dat de auto 3 maanden geleden goed liep op gas en pas na het incident met het gasmengstuk er de klad in is gekomen. Ik ben geen techneut maar mijn logische verstand zegt dat het dan niet direct de bougies zijn. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe lang ze er op zitten. De auto schijnt gereviseerd te zijn in 2011, nieuwe zuigers, kop etc, Sindsdien niet veel ermee gereden vanwege het overlijden van de eigenaar. Kan dus sowieso geen kwaad om inderdaad even een en ander te checken.
Berichten: 28
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2012
Oh ja, het is een originele Vialle gasinstallatie, ingebouwd bij de verkoop van de auto in 1992. Er is inmiddels wel een nieuwe tank ingekomen heb ik begrepen.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Mijn 240 heeft een luchtfilterhuis wat al jaren met een spanband aan elkaar zit en met gom dichtgeplakt, zolang de lucht maar gefilterd wordt. Daar gaat je motor niet gauw slecht van lopen.
Het gasmengstuk-incident is misschien een symptoom van iets (losgeknald door mengsel- of ontstekingsproblemen), of het is er op z'n eigen houtje afgekukeld. Als die kop net los was geweest, denk ik het laatste. Gewoon niet goed vastgezet.
Als je iets van kit in huis hebt, leg je minimaal dun randje in het gasmengstuk en schroef alles weer in elkaar zodat het lekker dichtgeplakt zit.
Kijk voor de zekerheid ook even of de distributieriem nog goed ligt. Rotor moet naar bougiekabel van cil. 1 wijzen als de onderste poelie (vd krukas) met z'n streepje bij de 0 staat en de kleppen van cil. 1 dicht zijn (kan je zien door het olievulgat, beide nokken van cil 1. steken symmetrisch omhoog).
Je zou niet de eerste zijn met een verschoven distributieriem.
Om de klepspeling te meten heb je slechts een voelermaatje nodig, om ze te stellen een drukgeval en stelplaatjes.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969