Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Klein probleempje met "de witte" al enige tijd lekt er olie langs de nokkenaskeerring. Tijdje terug de keerring vervangen maar euvel niet verholpen. Dit nogmaals gedaan en ditmaal was de lekkage nog erger dan voorheen.
Carterventilatie werkt naar behoren, leidingen zijn vrij en kan doormiddel van de blaastechniek merken dat er gewoon lucht doorheen gaat. Verder geen rare dingen kunnen zien aan de nokkenas zelf (slijtage) en als ik de olievuldop los op het deksel leg met draaiende motor wordt deze er niet van afgeblazen.
Ik snap niet goed hoe het kan dat het hier maar blijft lekken. Ik ga ervan uit dat de keerring met het veertje richting het blok gemonteerd dient te worden?
Iemand nog tips. Ik wil het deze week nog ÃÃn keer proberen en ander moet ie maar naar de garage (maar dat zou zonde zijn ;-))))
Hoor graag.
Jeroen
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
20 February 2012, 17:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 February 2012, 17:30 door Black Moose.)
Is de keerring niet ingelopen op de as. Heb ik ook bij m´n VX-3 as, ik heb weer de A-as terug gezet. Er zijn revisie-bussen (sleeve) voor om dat op te lossen.
Hier heb je een voorbeeld van een ingelopen as en de reparatie er van. Of je kan de keerring iets naar voren verplaatsen zodat de keerring naast de groef zit, maar daar is weinig ruimte voor.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Black Moose schreef:Is de keerring niet ingelopen op de as. Heb ik ook bij m´n VX-3 as, ik heb weer de A-as terug gezet. Er zijn revisie-bussen (sleeve) voor om dat op te lossen. Hier heb je een voorbeeld van een ingelopen as en de reparatie er van. Of je kan de keerring iets naar voren verplaatsen zodat de keerring naast de groef zit, maar daar is weinig ruimte voor.
Dank.
Ik heb gekeken maar volgens mij is er geen zichtbaar ingesleten "spoor" zichtbaar. Misschien heb ik wel een "foute" keerring binnen gekregen. Heb er een paar besteld en ga het morgen nog een keer proberen en nogmaals goed kijken naar eventuele slijtage sporen. Ik heb de sleeves nog niet kunnen vinden, maar zal daar als het nodig is even een rondje voor gaan bellen.
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
sommige merken keerringen dichten gewoon niet af. probeer een ander merk.
tipje, leg de keerring VOOR montage in een badje 10W40 motorolie zodat ie goed nat is en plaats hem dan. kan ook zijn dat hij meteen weg fikt
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
242-turbo schreef:sommige merken keerringen dichten gewoon niet af. probeer een ander merk.
tipje, leg de keerring VOOR montage in een badje 10W40 motorolie zodat ie goed nat is en plaats hem dan. kan ook zijn dat hij meteen weg fikt
Goede! Ik doe zelf altijd een beetje vet er op.
Ergens gelezen dat de oranje/rode keerring erg slecht is. Heb ik er ook in zitten, bij mij dicht hij (gelukkig) wel af. Als ik er weer bij moet koop ik een duurdere versie.
Groeten, Boele
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Dat is idd een goede tip, ik hoop dat ik er vanmiddag mee aan de slag kan en zal even laten weten hoe het ermee gaat.
Ik heb de overigens de scantech (zwart) versie van de keerring.
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Maar om nog even terug te komen op de plaatsing. Heb ik het goed dat het "veertje" aan de kant van het blok moet zitten?
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Jeroen V schreef:Maar om nog even terug te komen op de plaatsing. Heb ik het goed dat het "veertje" aan de kant van het blok moet zitten?
Jep! Eventueel kan je hem een paar slagen strakker zetten.
Groeten, Boele
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Zo job done, ben benieuwd of er weer lekkage op gaat treden. Ik heb het iig helemaal volgens de spelregels gedaan. Keerring laten weken in olie etc. etc.
Ik zag wel dat er toch een slijtage spoortje op de nokkenas te zien is :-( maar ik kan hem niet voelen als ik er met mijn nagel overheen schraap. Voor de zekerheid de keerring iets meer naar voren gezet hopelijk werkt het nu beter.
Ook de flametrap nog even bekeken, was vettig maar niet verstopt. Gelijk even dat koperen propje verwijderd. Dacht hier op het forum ergens gelezen te hebben dat volvo dit zelf ook adviseert. Mocht hij er wel in moeten hoor ik dit graag nog even en stop ik hem terug.
Hopelijk binnenkort een positief berichtje van mijn kant.
ps. ik weet niet welk merk keerring ik nu geplaatst heb, staat iig geen scantech op. Wel van het zwarte type.
Thanks!
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
Boele schreef:Ergens gelezen dat de oranje/rode keerring erg slecht is.
ONZIN, niet alles over 1 kam scheren. Iederen gebruikt alles door elkaar. Ik heb in het rood/oranje voorbij zien komen: Scantech, Elring, Origineel. Allemaal perfect.. En nu, nu is Origineel en Scantech zwart maar Elring is rood/oranje.
Jeroen V schreef:Ik zag wel dat er toch een slijtage spoortje op de nokkenas te zien is :-( Voor de zekerheid de keerring iets meer naar voren gezet hopelijk werkt het nu beter.
Boeit niet, goed gedaan!
Jeroen V schreef:Gelijk even dat koperen propje verwijderd.
Terugzetten of nieuwe kopen:
http://www.vomd.nl/index.php?main_page=a...=vlamdover
Zorgt ervoor dat er geen brokken olie of vloeibare olie je inlaat in gaat en je kleppen en kamers sloopt