Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2009
Hi,
De fuseekogel RV van mijn 245 uit 1978 is versleten. Het versleten exemplaar steekt niet rechtstreeks in de pijp maar in een vierkant plaatje met 4 bouten. Hij heeft geen stuurbekrachtig. Nu komt het: Aan de onderkant zit een uitstulping.
Nu heb ik een vervangende kogel gekocht maar die had geen uitstulping. Ik denk dus, dat is de verkeerde. Ergens anders nog een gekocht, er word mij verzekerd dat het "het nieuwere type" is: weer geen uitstulping.
Nu heb ik dus twee nieuwe. De vraag is nu: zijn ze alle twee goed of zijn ze alle twee fout?
(Ik heb wel een foto van de oude maar weer niet hoe ik die tussen de (img) en de (\img) dingetjes moet krijgen :-( )
Wie kan me vertellen hoe het zit (met die fuseekogels)?
Groet,
245pst78
Berichten: 24
Topics: 3
Lid sinds: Mar 2010
Wat bedoel je met uitstulping ???
Hieronder twee plaatjes van fuseekogels.
De eerste voor volvo met stuurbekrachtiging (klein knikje erin voor een iets ander caster van je voorwielen)
De tweede voor volvo zonder stuurbekrachtiging (recht)
![[Afbeelding: 55553s.jpg]](http://img855.imageshack.us/img855/1149/55553s.jpg)
Welke heb jij?
Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2009
Mooi die plaatjes er in. Hoe doe je dat?
Ik heb geen stuurbekrachtiging en rechte fusees. Dat zit wel snor.
De uitstulping die ik bedoel zit aan de onderkant (zie je niet op jouw foto's).
Wel op een andere pagina op dit forum:
http://volvolvo.nl/forum/topic,6328.0/
Daar zie je ook dat de gemonteerde fusees een cylindertje aan de onderkant hebben (ongeveer 1.5 cm ' diep'?). De STUURkogels zijn vlak van onder.
Mijn nieuwe fusees zijn net zo vlak van onder als de stuurkogels, dus anders dan de gemonteerde fuseekogels.
Vandaar dus mijn twijfel of ze wel goed zijn.
:-\
245pst78
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Van dattum. Bij de 140 bestaan die twee types in elk geval, dus misschien bij de vroege 240 ook nog. Ik zou zeggen dat de nieuwe 100% uitwisselbaar zijn met de oude.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 24
Topics: 3
Lid sinds: Mar 2010
Eens

Zolang de hoek van ophanging niet verandert en de afmetingen identiek zijn, zou ik ze ook gebruiken.
Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2009
ok, thanks!
Berichten: 40
Topics: 9
Lid sinds: Nov 2011
Is zoiets 'gemakkelijk' zelf te vervangen? Is een brug noodzakelijk?
Heeft er iemand tips hoe dit aan te pakken?
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Deze met de houder en vier boutjes is makkelijk, een kleine bankschroef is handig maar niet eens noodzaak. Zet de auto op een assteun, haal de kogel (drie bouten) en de houder (4 boutjes) los, neem het spul mee naar de bankschroef, haal de grote moer binnenin de houder eraf, sla de kogel uit de houder (is een conische passing, vrij strak), en monteer de nieuwe.
Uitlijning verandert niet wezenlijk, rijden maar. Let op dat auto's met stuurbekr. een verschillende linker en een rechterkogel hebben.
Het type wat binnenin de veerpoot vastzit, vereist veerspanners en meer.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 40
Topics: 9
Lid sinds: Nov 2011
Ok bedankt ik heb een 244 uit '81. Geen stuurbekrachtiging.
Zou graag een fotootje zien van de houder en kogel samen. Bedankt voor je toelichting!!
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Onderaan deze pagina te zien (en aan je auto waarschijnlijk):
http://www.ipdusa.com/products/5587/1017...joint-left
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969