Berichten: 3.236
Topics: 172
Lid sinds: Nov 2005
Iemand een goed idee om een vriesplug te verwijderen van een B19?
Ik wil binnenkort mijn koelvloeistof vervangen en heb nog steeds een motorvoorverwarmingssetje liggen; zou ik dat mooi meteen kunnen installeren.
Voor zover ik kan zien, zitten er alleen vriespluggen aan de uitlaatkant.
Er is verdomd weinig ruimte om de plug er met kracht uit te tikken (schroevendraaier op de rand + hamer, zodat de plug "kantelt" in het gat)
Ook voor boren is er nagenoeg geen ruimte (en lijkt mij dat als je er een gat in boort, dat er dan boorgruis in je blok komt :-X )
Iemand de gouden tip?
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
heb je geen ruimte om met een scherpe priem een gaatje te maken en dan met een haak de plug er uit trekken?
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 965
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Of met een co2 lasapparaat een boutje op de dop hechten waarmee je de dop er uit hevelt met een bandenlepel o.i.d.
Wel even de accupoolklem er af om schade aan dynamo en andere elektronica te voorkomen.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Gaatje boren,dikke parker er in draaien met de kop er nog uit,en dan met een klauwhamer onder de parkerkop de plug eruit trekken.
Mij is het zo gelukt...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 3.236
Topics: 172
Lid sinds: Nov 2005
Gaat niet, wèèèh!
Gaatje boren, parker erin, klauwhamer erop: no way!
Geen beweging in.
Nog andere tips? (nu zit ik met een gat in mijn vriesplug)
Is ook zo verdomd weinig ruimte om kracht te zetten :-(
Berichten: 470
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
ding-op-las-variant? smal beiteltje en tikken?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 1.718
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Toevallig begin dit jaar nog gedaan bij mijn B19. Had een KVS lekkage, aan de pouliekant, als je voor de fan staat aan de rechterkant. Heb er een gaatje ingetikt, en met een haakje eruit gehaald. De exacte maat vriesplug was hier in de buurt niet te verkrijgen, dus een overmaat erin, een Loctite erin voor olieafdichtingen, en daarna nog 1tje voor de zekerheid. Geen probleem meer gehad. Ik had er wel de kop afliggen, want ik gokte op een lekke koppakking. Zonder je kop te demonteren is het echt bijna niet te doen.
Berichten: 3.236
Topics: 172
Lid sinds: Nov 2005
Aan de rechterkant? dan heb ik niet goed gekeken zeker..
Ik zie er alleen 4 stuks aan de linkerkant, bij het oliefilter
B19A btw. misschien dat dat uitmaakt, maar lijkt mij haast niet.
Zonder blok te demonteren is het haast ondoenbaar!
Heb nu wel een gaatje in plug nr 2, links, maar nada beweging (en ook geen ruimte on te slaan oid).
Morgen eens een koevoet proberen.
Andere tips om de verwijderen (met blok nog in de auto) die zijn van harte welkom.
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
17 September 2011, 21:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 September 2011, 21:48 door Marc1970.)
Geen ruimte? ALs je het uitlaatspruitstuk eraf haalt kan je er een dansje om doen.
http://www.hubbardspring.com/index.php/c...lish-sizes De pluggen zijn een bol plaatje wat in de holletje gezet wordt en dan met een flinke klap plat geslagen wordt. Zodat het uitzet en afsluit. Zodoende kan je deze niet aan Ã
Ã
n kant naar achteren tikken (zoals het 'cup type' wat je meestal ziet).
Hier een interessante tool, zoekterm: CG25 EXPANSION PLUG / SOFT PLUG REMOVER
Een andere optie zou zijn de plug nog verder naar achteren te slaan zodat-ie krom de andere kant op gaat staan (naar binnen dus, je kan hem niet het blok inslaan). Zodat-ie weer krimpt en loskomt. Als ik datmaar eens uitgeprobeerd had op Ã
Ã
n van die ouwe B20's.
Het oliefilter zit rechts BTW, net als bij mensen kijk je vanuit de bestuurdersstoel. Ik dacht dat de B19 en B21 maar aan Ã
Ã
n kant vriespluggen had.
De blokverwarmers die ik tot nu toe gezien heb zaten in pluggat 1, achteraan dus.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.236
Topics: 172
Lid sinds: Nov 2005
Damn, mooie tool! die moet ik hebben!
Citaat:Een andere optie zou zijn de plug nog verder naar achteren te slaan
ik heb geen ruimte om te slaan; ja dan moet het spruitstuk er af.... boehoe.. daar zat ik niet op te wachten.
Dus, als ik het goed begrijp, zit hier de 'bolle' variant in? (die dus niet aan de rand ingeslagen kan worden?
Citaat:De blokverwarmers die ik tot nu toe gezien heb zaten in pluggat 1, achteraan dus.
Dan zit mijn gat in de vriesplug dus in pluggat 3; 1 & 2 zijn sowieso niet benaderbaar met spuitstuk in de weg)