Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vriesplug verwijderen B19
#1
Iemand een goed idee om een vriesplug te verwijderen van een B19?
Ik wil binnenkort mijn koelvloeistof vervangen en heb nog steeds een motorvoorverwarmingssetje liggen; zou ik dat mooi meteen kunnen installeren.

Voor zover ik kan zien, zitten er alleen vriespluggen aan de uitlaatkant.

Er is verdomd weinig ruimte om de plug er met kracht uit te tikken (schroevendraaier op de rand + hamer, zodat de plug "kantelt" in het gat)
Ook voor boren is er nagenoeg geen ruimte (en lijkt mij dat als je er een gat in boort, dat er dan boorgruis in je blok komt :-X )

Iemand de gouden tip?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#2
heb je geen ruimte om met een scherpe priem een gaatje te maken en dan met een haak de plug er uit trekken?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#3
Of met een co2 lasapparaat een boutje op de dop hechten waarmee je de dop er uit hevelt met een bandenlepel o.i.d.
Wel even de accupoolklem er af om schade aan dynamo en andere elektronica te voorkomen.
Antwoord
#4
Gaatje boren,dikke parker er in draaien met de kop er nog uit,en dan met een klauwhamer onder de parkerkop de plug eruit trekken.
Mij is het zo gelukt...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#5
Gaat niet, wèèèh!
Gaatje boren, parker erin, klauwhamer erop: no way!
Geen beweging in.
Nog andere tips? (nu zit ik met een gat in mijn vriesplug)
Is ook zo verdomd weinig ruimte om kracht te zetten :-(
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#6
ding-op-las-variant? smal beiteltje en tikken?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
#7
Toevallig begin dit jaar nog gedaan bij mijn B19. Had een KVS lekkage, aan de pouliekant, als je voor de fan staat aan de rechterkant. Heb er een gaatje ingetikt, en met een haakje eruit gehaald. De exacte maat vriesplug was hier in de buurt niet te verkrijgen, dus een overmaat erin, een Loctite erin voor olieafdichtingen, en daarna nog 1tje voor de zekerheid. Geen probleem meer gehad. Ik had er wel de kop afliggen, want ik gokte op een lekke koppakking. Zonder je kop te demonteren is het echt bijna niet te doen.
Antwoord
#8
Aan de rechterkant? dan heb ik niet goed gekeken zeker..
Ik zie er alleen 4 stuks aan de linkerkant, bij het oliefilter
B19A btw. misschien dat dat uitmaakt, maar lijkt mij haast niet.

Zonder blok te demonteren is het haast ondoenbaar!
Heb nu wel een gaatje in plug nr 2, links, maar nada beweging (en ook geen ruimte on te slaan oid).
Morgen eens een koevoet proberen.
Andere tips om de verwijderen (met blok nog in de auto) die zijn van harte welkom.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#9
Geen ruimte? ALs je het uitlaatspruitstuk eraf haalt kan je er een dansje om doen.

http://www.hubbardspring.com/index.php/c...lish-sizes De pluggen zijn een bol plaatje wat in de holletje gezet wordt en dan met een flinke klap plat geslagen wordt. Zodat het uitzet en afsluit. Zodoende kan je deze niet aan ÃÃn kant naar achteren tikken (zoals het 'cup type' wat je meestal ziet).

Hier een interessante tool, zoekterm: CG25 EXPANSION PLUG / SOFT PLUG REMOVER

Een andere optie zou zijn de plug nog verder naar achteren te slaan zodat-ie krom de andere kant op gaat staan (naar binnen dus, je kan hem niet het blok inslaan). Zodat-ie weer krimpt en loskomt. Als ik datmaar eens uitgeprobeerd had op ÃÃn van die ouwe B20's.

Het oliefilter zit rechts BTW, net als bij mensen kijk je vanuit de bestuurdersstoel. Ik dacht dat de B19 en B21 maar aan ÃÃn kant vriespluggen had.
De blokverwarmers die ik tot nu toe gezien heb zaten in pluggat 1, achteraan dus.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Damn, mooie tool! die moet ik hebben!

[Afbeelding: CG25.48165944.jpg]
Citaat:Een andere optie zou zijn de plug nog verder naar achteren te slaan
ik heb geen ruimte om te slaan; ja dan moet het spruitstuk er af.... boehoe.. daar zat ik niet op te wachten.

Dus, als ik het goed begrijp, zit hier de 'bolle' variant in? (die dus niet aan de rand ingeslagen kan worden?

Citaat:De blokverwarmers die ik tot nu toe gezien heb zaten in pluggat 1, achteraan dus.

Dan zit mijn gat in de vriesplug dus in pluggat 3; 1 & 2 zijn sowieso niet benaderbaar met spuitstuk in de weg)
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230A "EGR" verwijderen Mdenboer 12 6.329 17 August 2022, 20:36
Laatste bericht: Rin
  vriesplug lekt (superpolar) Boet 2 1.933 30 April 2021, 12:23
Laatste bericht: Boet
  Verwijderen distributietandwiel Volvo 142 B23 6 3.272 7 May 2014, 12:56
Laatste bericht: volvoman0_0
  LPG verwijderen uit tank Sebastiaan! 7 4.624 17 May 2013, 22:39
Laatste bericht: jos245
  Chokeklep verwijderen bij GAS? Roboer 6 3.127 23 March 2013, 17:44
Laatste bericht: Roboer
  Spruitstuk verwijderen kteeven 3 2.410 29 January 2013, 16:10
Laatste bericht: Marc1970
  krukas tandwiel verwijderen zonder speciaal gereedschap (b23a) Jeroen V 7 5.371 16 December 2011, 17:19
Laatste bericht: Jeroen V
  kop b18a schoonmaken (aanslag verwijderen) Jeroen V 9 5.729 19 July 2011, 12:57
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  LPG prut verwijderen/schoonmaken, hoe? (Lovato vterdamper) Jeroen V 5 4.734 21 May 2011, 09:59
Laatste bericht: Jeroen V
  Radiator verwijderen b23a automaat Jeroen V 3 2.616 3 January 2011, 17:21
Laatste bericht: Jeroen V

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)