Topics: 17
Bij een koude motor wordt bij mijn Solex Cissac de gasklep een stukje opengeduwd door de hevel van de chokeklep. Dit is af te stellen door het boutje verder in of uit te draaien.
Het verhoogd stationair toerental is erg welkom, maar het dichtgaan van de de chokeklep niet volgens mij. Deze sluit immers juist het gat af waar het gas vandaan komt.
Nu is mijn plan om de chokeklep van het asje af te schroeven, zodat het verhoogt toerental intact blijft, maar de chokeklep dus niet meer het gat afsluit.
Iemand die mijn theorie kan bevestigen of afraden?
Ik denk dat dit inderdaad een goed idee is. De chokeklep zorgt er op benzine voor dat het mengsel rijker wordt, maar zit bij gas alleen maar in de weg.
Bij Weber carburateurs met chokekleppen (DGV en dergelijke) wordt dit ook wel gedaan bij rijden op gas.
Laat je ook even weten hoe het afloopt?
Topics: 3
Mijn ervaring is eigenlijk zo: ik start altijd op gas zonder de choke te gebruiken. Als de motor dan loopt trek ik de choke open voor het 'handgas'. En omdat ik de choke maar kort nodig heb en niet ver open hoef te trekken, merk ik eigenlijk weinig van de belemmerende werking van de klep. Je rijdt toch rustig als de motor koud is..
Topics: 82
Ik zou de choke klep er gerust uithalen als je niet meer op benzine gaat starten.
@Kees, een Stromberg carb heeft geen chokeklep maar verrijkt het mengsel door ÃÃn of meerdere extra boringen ri. de vlotterkamer te openen. Je kan rijdend op LPG de choke dus de hele rit als handgas gebruiken. Ik pruttel ermee door het dorp, wat een luxe, het is net cruisecontrol.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 3
@ Marc: wat een luxe he

Bedankt voor je opmerking, ik zat dus fout!
Topics: 163
@Roboer, kijk ook even of het stationair klepje (electronisch afsluitertje goed werkt) die moet bij contact open gaan. Scheelt ook een 100-200 toeren, mn op benzine dat wel.
Topics: 17
Het is niet dat ik problemen heb, maar ik verneem dat hij gesmoord wordt als ik weg rij. Op gas zit immers die vlinder dicht en sluit hij de gastoevoer af, terwijl ik juist bij een koude motor iets meer gas moet hebben. Het is me nu te koud maar binnenkort zal ik de klep verwijderen en hier laten weten of het goed bevalt. Ook duurt het even voordat de motor aanslaat en ik vermoed dat hij straks ook sneller aanslaat. Het smoren is trouwens over zodra ik die choke weer dichtdoe.