Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chokeklep verwijderen bij GAS?
#1
Bij een koude motor wordt bij mijn Solex Cissac de gasklep een stukje opengeduwd door de hevel van de chokeklep. Dit is af te stellen door het boutje verder in of uit te draaien.
Het verhoogd stationair toerental is erg welkom, maar het dichtgaan van de de chokeklep niet volgens mij. Deze sluit immers juist het gat af waar het gas vandaan komt.
Nu is mijn plan om de chokeklep van het asje af te schroeven, zodat het verhoogt toerental intact blijft, maar de chokeklep dus niet meer het gat afsluit.
Iemand die mijn theorie kan bevestigen of afraden?
Antwoord
#2
Ik denk dat dit inderdaad een goed idee is. De chokeklep zorgt er op benzine voor dat het mengsel rijker wordt, maar zit bij gas alleen maar in de weg.
Bij Weber carburateurs met chokekleppen (DGV en dergelijke) wordt dit ook wel gedaan bij rijden op gas.

Laat je ook even weten hoe het afloopt?
Antwoord
#3
Mijn ervaring is eigenlijk zo: ik start altijd op gas zonder de choke te gebruiken. Als de motor dan loopt trek ik de choke open voor het 'handgas'. En omdat ik de choke maar kort nodig heb en niet ver open hoef te trekken, merk ik eigenlijk weinig van de belemmerende werking van de klep. Je rijdt toch rustig als de motor koud is..
Antwoord
#4
Ik zou de choke klep er gerust uithalen als je niet meer op benzine gaat starten.

@Kees, een Stromberg carb heeft geen chokeklep maar verrijkt het mengsel door ÃÃn of meerdere extra boringen ri. de vlotterkamer te openen. Je kan rijdend op LPG de choke dus de hele rit als handgas gebruiken. Ik pruttel ermee door het dorp, wat een luxe, het is net cruisecontrol.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
@ Marc: wat een luxe heWink Bedankt voor je opmerking, ik zat dus fout!
Antwoord
#6
@Roboer, kijk ook even of het stationair klepje (electronisch afsluitertje goed werkt) die moet bij contact open gaan. Scheelt ook een 100-200 toeren, mn op benzine dat wel.
Antwoord
#7
Het is niet dat ik problemen heb, maar ik verneem dat hij gesmoord wordt als ik weg rij. Op gas zit immers die vlinder dicht en sluit hij de gastoevoer af, terwijl ik juist bij een koude motor iets meer gas moet hebben. Het is me nu te koud maar binnenkort zal ik de klep verwijderen en hier laten weten of het goed bevalt. Ook duurt het even voordat de motor aanslaat en ik vermoed dat hij straks ook sneller aanslaat. Het smoren is trouwens over zodra ik die choke weer dichtdoe.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230A "EGR" verwijderen Mdenboer 12 7.612 17 August 2022, 20:36
Laatste bericht: Rin
  Verwijderen distributietandwiel Volvo 142 B23 6 3.597 7 May 2014, 12:56
Laatste bericht: volvoman0_0
  LPG verwijderen uit tank Sebastiaan! 7 5.297 17 May 2013, 22:39
Laatste bericht: jos245
  Spruitstuk verwijderen kteeven 3 2.732 29 January 2013, 16:10
Laatste bericht: Marc1970
  krukas tandwiel verwijderen zonder speciaal gereedschap (b23a) Jeroen V 7 5.990 16 December 2011, 17:19
Laatste bericht: Jeroen V
  Vriesplug verwijderen B19 Rob 27 21.421 18 September 2011, 22:42
Laatste bericht: Marc1970
  kop b18a schoonmaken (aanslag verwijderen) Jeroen V 9 6.114 19 July 2011, 12:57
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  LPG prut verwijderen/schoonmaken, hoe? (Lovato vterdamper) Jeroen V 5 5.219 21 May 2011, 09:59
Laatste bericht: Jeroen V
  Radiator verwijderen b23a automaat Jeroen V 3 2.828 3 January 2011, 17:21
Laatste bericht: Jeroen V
  Motor verwijderen op de makkelijke manier volvo200liefhebber 11 5.861 1 July 2008, 15:45
Laatste bericht: TheSaint77

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)