Topics: 116
Gezien de olielekkage ben ik van plan om de keerringen te vervangen (nokken-, hulp- en krukas). Nu lees ik allerlei verschillende ervaringen over het verwijderen van de tandwielen en dat je hier speciaal gereedschap voor nodig bent.
Ik hoor graag ervaringen met het verwijderen van deze tandwielen en wat aandachtspunten en tips voor de gehele operatie.
Thanks!!!
ps. het betreft een b23a
Topics: 74
Over de tandwielen. Ik heb ook nog geen compressor dus geen luchtsleutel. Heb een oude ringsleutel (geloof 24?) genomen en daar een aantal malen met den hamer op gemept en op een gegeven moment kwam ie los

. Misschien nog even een paar dagen in de wd40 laten weken.
3 December 2011, 15:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 December 2011, 16:28 door Jeroen V.)
LJ schreef:Over de tandwielen. Ik heb ook nog geen compressor dus geen luchtsleutel. Heb een oude ringsleutel (geloof 24?) genomen en daar een aantal malen met den hamer op gemept en op een gegeven moment kwam ie los
. Misschien nog even een paar dagen in de wd40 laten weken.
Heb je om te voorkomen dat het tandwiel meedraait de riem in eerste instantie laten zitten, of help je hem dan de vernieling in?
Topics: 56
Ik heb het tandwiel vastgezet met een gebogen stuk draadeind, deze door het tandwiel gestoken en met een stevig stuk staal aan het blok vastgeschroefd (onder en boven de stalen strip met moeren het draadeind vastgezet), in een niet gebruikt boutgat ( onder de stroomverdeler) om te voorkomen dat eea mee gaat draaien, werkt goed. Helaas kan ik geen foto vinden, maar ik hoop dat je het snapt.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Black Moose schreef:Ik heb het tandwiel vastgezet met een gebogen stuk draadeind, deze door het tandwiel gestoken en met een stevig stuk staal aan het blok vastgeschroefd (onder en boven de stalen strip met moeren het draadeind vastgezet), in een niet gebruikt boutgat ( onder de stroomverdeler) om te voorkomen dat eea mee gaat draaien, werkt goed. Helaas kan ik geen foto vinden, maar ik hoop dat je het snapt.
Denk dat ik het snap, zal wel duidelijker worden als ik de boel eenmaal los heb liggen lijkt me.
Thanks.
Topics: 3
Ik heb wel een passende sleutel (eigenbouw) voor je. Mag iedereen lenen. Omgeving Zwolle
Hanslanz schreef:Ik heb wel een passende sleutel (eigenbouw) voor je. Mag iedereen lenen. Omgeving Zwolle
Thanks! Ik zal het (als het weer wat beter is) eerst zonder speciaal gereedschap proberen.
Keep you posted
Keerring is vervangen, niet door mezelf helaas. Heb allerlei technieken toegepast maar wilde niet lukken. Gezien de mate van de lekkage vanmiddag maar even naar montfoort gereden. Was in no-time klaar :-)
Gelijk ook even het gaatje in de transmissievloeistofleiding gedicht, hier was door langdurig schuren tegen een slangklem een gaatje in gekomen. Moest twee liter transmissievloeistof bij...
Nogmaals dank voor het meedenken.