Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
krukas tandwiel verwijderen zonder speciaal gereedschap (b23a)
Gezien de olielekkage ben ik van plan om de keerringen te vervangen (nokken-, hulp- en krukas). Nu lees ik allerlei verschillende ervaringen over het verwijderen van de tandwielen en dat je hier speciaal gereedschap voor nodig bent.

Ik hoor graag ervaringen met het verwijderen van deze tandwielen en wat aandachtspunten en tips voor de gehele operatie.

Thanks!!!

ps. het betreft een b23a
Antwoord
Over de tandwielen. Ik heb ook nog geen compressor dus geen luchtsleutel. Heb een oude ringsleutel (geloof 24?) genomen en daar een aantal malen met den hamer op gemept en op een gegeven moment kwam ie los Wink. Misschien nog even een paar dagen in de wd40 laten weken.
Antwoord
LJ schreef:Over de tandwielen. Ik heb ook nog geen compressor dus geen luchtsleutel. Heb een oude ringsleutel (geloof 24?) genomen en daar een aantal malen met den hamer op gemept en op een gegeven moment kwam ie los Wink. Misschien nog even een paar dagen in de wd40 laten weken.

Heb je om te voorkomen dat het tandwiel meedraait de riem in eerste instantie laten zitten, of help je hem dan de vernieling in?
Antwoord
Ik heb het tandwiel vastgezet met een gebogen stuk draadeind, deze door het tandwiel gestoken en met een stevig stuk staal aan het blok vastgeschroefd (onder en boven de stalen strip met moeren het draadeind vastgezet), in een niet gebruikt boutgat ( onder de stroomverdeler) om te voorkomen dat eea mee gaat draaien, werkt goed. Helaas kan ik geen foto vinden, maar ik hoop dat je het snapt.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Black Moose schreef:Ik heb het tandwiel vastgezet met een gebogen stuk draadeind, deze door het tandwiel gestoken en met een stevig stuk staal aan het blok vastgeschroefd (onder en boven de stalen strip met moeren het draadeind vastgezet), in een niet gebruikt boutgat ( onder de stroomverdeler) om te voorkomen dat eea mee gaat draaien, werkt goed. Helaas kan ik geen foto vinden, maar ik hoop dat je het snapt.

Denk dat ik het snap, zal wel duidelijker worden als ik de boel eenmaal los heb liggen lijkt me.

Thanks.
Antwoord
Ik heb wel een passende sleutel (eigenbouw) voor je. Mag iedereen lenen. Omgeving Zwolle
Antwoord
Hanslanz schreef:Ik heb wel een passende sleutel (eigenbouw) voor je. Mag iedereen lenen. Omgeving Zwolle

Thanks! Ik zal het (als het weer wat beter is) eerst zonder speciaal gereedschap proberen.

Keep you posted
Antwoord
Keerring is vervangen, niet door mezelf helaas. Heb allerlei technieken toegepast maar wilde niet lukken. Gezien de mate van de lekkage vanmiddag maar even naar montfoort gereden. Was in no-time klaar :-)

Gelijk ook even het gaatje in de transmissievloeistofleiding gedicht, hier was door langdurig schuren tegen een slangklem een gaatje in gekomen. Moest twee liter transmissievloeistof bij...

Nogmaals dank voor het meedenken.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 734 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.538 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  B230A "EGR" verwijderen Mdenboer 12 7.606 17 August 2022, 20:36
Laatste bericht: Rin
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 17.513 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.816 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Tandwiel gebroken AWarners 10 10.920 19 August 2018, 16:22
Laatste bericht: patricklaarman
  hoe plaatsen vliegwiel b23a abco 3 4.791 19 August 2017, 17:31
Laatste bericht: daddyphilipsen
  krukas tandwiel B230 André1992 2 2.813 2 February 2017, 15:13
  vocht in motorblok B23A johan everaerts 3 4.410 12 December 2016, 23:31
  kaal B21ET blok zonder K jet onderdelen paulusb 22 18.170 30 August 2016, 19:31

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)