Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M47 vervangen, welke onderdelen nodig?
Forumgenoten,

Het is ondertussen al weer bijna 30.000km geleden, en daarmee 2 jaar, dat ik een bericht plaatste over mijn versnellingsbak die slecht werd. Hij rijdt nog steeds! Uiteraard is het gekraak, rammel en weigeren allemaal erger geworden maar ik kom nog steeds waar ik zijn moet.

Ondertussen vind ik het toch wel tijd worden wat aan dit probleem te doen omdat er zich andere beginnen voor te doen.. Ik heb een 2e M47 bak geregeld die er onder gaat, maar wat mij nog ontbreekt is een overzicht van wat ik verder nodig heb aan onderdelen. Globaal zie ik het wel voor me, maar het gaat om de details (lagers, vet, ringetjes, busjes, etc.)

Omdat de koppelingsset ook slecht wordt (af en toe piepen 's ochtends) vervang ik deze ook meteen. Van de M47 heb ik geen idee in wat voor staat die is en wat de historie is, maar aangezien er een overvloed aan dit type bak is maak ik daar niet zo'n probleem van.

Een drup doorzichtige olie onder het koppelingshuis verraad dat de keerring ook zijn beste tijd gehad heeft, dit is uiteraard ook het moment om deze te vervangen.

Om het vervangen een beetje snel en soepel uit te voeren zou ik dus graag een lijstje willen met wat ik verder nodig heb, waar ik dit het beste kan kopen, en eventueel iets van onderdeel-nummers (vadis, iemand?) wie kan mij helpen hier bij?

Ik trap vast af:
  • Koppelingsset
  • Druklager
  • Keerring motor (krukaszijde)
  • Versnellingsbak steun
  • Toplager
Antwoord
Toplager
Keering motor aan de krukaszijde (blanke olie is meestal afkomstig van de bak kant) Wink
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
Ik heb ze er bij gezet, thanks Smile

Ik zou van de bak kant juist donkere (of rode..) olie verwachten? Of hebben we het gewoon over hetzelfde ;D
Antwoord
Niels244 schreef:Ik heb ze er bij gezet, thanks Smile

Ik zou van de bak kant juist donkere (of rode..) olie verwachten? Of hebben we het gewoon over hetzelfde ;D

Motorolie is zelden blank, tenzij je het een dag/uur geleden wisselde en weinig reed zal dit vaak donker of zwart zijn,
Versnellingsbakolie of ATF ziet normaliter geen verbrandingsresten lees roet etc ..

Als je het zeker wilt weten even een wit a4tje nemen en de druppels lekkage-olie vergelijken met een peilstok-sample naast elkaar Wink
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
Bij de kopp. set is het wel interessant om te weten hoeveel tanden de ingaande as vd bak heeft. Er zijn twee varianten, met iets van 11 en 22 tanden, afhankelijk van het bouwjaar vd auto en versnellingsbak (ik weet niet precies welk jaar, rond 1985).
Een piepende koppeling kan een kwestie zijn van wat vet, de plaat e.d. kan nog prima zijn. Of bij het pedaal. Of de kabel.
Een slecht druk- of toplager zou een gruizig, koffiebonenmalend geluid geven.

Verder zitten er nauwelijks onderdelen in het koppelingshuis, dus geen busjes, ringetjes, etc
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Betreft die motorolie, ik rijd maar erg kleine afstanden en de kans dat toen ik de druppels beter bekeken heb er vrij verse olie in zat was sterk aanwezig. Neemt niet weg dat ik binnenkort eens die test met dat a4tje zal doen Wink

De ingaande as vd bak heeft zo'n 22 tanden (zeker geen 11..) is dit dan een bak van het nieuwere type of juist de oudere?

De piep is van zeer korte duur wanneer ik wegrijd en is tijdens het slippen van de koppeling, heel ander geluid dan het piepen/kraken wat het gaspedaal af en toe doet :Smile Erg veel 'vlees' lijkt er ook niet meer op de koppeling te zitten, plus dat het een ideaal moment is omdat de boel er toch af moet.

Met het lijstje wat ik nu heb en een goede onderdelen leverancier ben ik er dus wel? Ik neem aan dat ik dan nog wel een en ander zal moeten overzetten aan onderdelen, aangezien ik nu een vrijwel kale bak heb..
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke motor voor AW 72 bak. Madman 7 1.048 19 January 2025, 21:07
Laatste bericht: skidje
  Welke olie in sperdifferentieel 940 i.c. bj. 96 JanO 2 1.387 4 December 2022, 22:32
Laatste bericht: Marc1970
  [split] Olie versnellingsbak vervangen easy rider 8 5.377 15 March 2021, 20:10
Laatste bericht: easy rider
  Pookknop vervangen. concept75 4 3.631 1 January 2021, 22:19
Laatste bericht: BartJu
  Olie versnellingsbak vervangen socrates 9 12.152 24 September 2020, 10:56
Laatste bericht: Dopski
  Welke automaat? Archermusic 10 8.109 13 August 2019, 15:29
Laatste bericht: aRjen.T
  Autotransmissie flush nodig bij een 240? Gurd 1 2.232 6 August 2019, 19:27
Laatste bericht: ZOAB
  Versnellingsbak vervangen of niet Ryu 7 6.230 19 April 2019, 00:53
Laatste bericht: daddyphilipsen
  m40 bak vervangen voor m45 of m47 pieter2 11 9.245 16 April 2019, 23:11
Laatste bericht: ZOAB
  Trillingen volvo 240 na vervangen lagers en kruiskoppelingen aandrijfas henri84 5 5.289 15 February 2019, 10:10
Laatste bericht: henri84

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)