Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schroefje om remschijf vast te zetten noodzaak?
#1
zit me net te bedenken dat er bij het vervangen van de remschijven achter geen schroefje zat om deze vast te houden. In de Haynes stond dat ik eerst het schroefje moest verwijderen voordat ik de schijf kon verwijderen. Geen schroefje gevonden dus ook gewoon weer zonder schroefje geinstalleerd. Maar moet ik oppad om een dergelijk schroefje te zoeken of kan het ook zonder. Ik ga ervanuit dat het wiel de schijf dermate op zijn plek houdt dat er niets mee kan gebeuren toch?

-edit en ik zag dat er een girling blokje in zat terwijl dit ate moet zijn, zijn deze stiekem toch onderling uitwisselbaar?
Antwoord
#2
Zonder kan ook .
Alleen als je dan het wiel eraf haalt ligt de schijf ook meteen los.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#3
Bij de mijne (zelfde model en bouwjaar) zaten ze zelfs met 2 schroeven vast: Een verzonken kruiskopschroef en de passtift. De passtiften zijn verdwenen (paste niet onder de LM velgnaaf), schroeven zitten er nog wel op. Het enige nadeel dat ik zou kunnen verzinnen is, dat bij een wielwissel je schijf iets los zou kunnen komen waardoor je er vuil achter opslaat met een slinger(tje) van je wiel als gevolg. Je draait het ding alleen wel met 5 moeren vast, dus ik zou me daar niet teveel van voorstellen.
Remblokken achter van Girling en ATE zijn idd uitwisselbaar. Je schijnt alleen wel de montagesetjes van Girling te moeten gebruiken. Die van ATE zitten anders in elkaar.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#4
Enige nadeel kan zijn dat ie idd scheef gaat hangen, mar dat maakt niet uit, wat wel kan is dat er nou net vervuiling tussen de naaf en schijf kan komen, het enige wat dat zou kunnen zijn is een roestbladder van de ankerplaat of schijf. Vergezocht maar niet onmogelijk. Dat zie je niet en merk je pas als je gaat rijden. Dan heeft inmiddels de schijf al lekker aangetrokken gezeten met die 5 wielmoeren en velg, en is ie dan nog zuiver..? Voor de veiligheid is er gen probleem, maar ik zou er een paar nw in draaien...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Kan iemand me de maat van het vastzet schroefje geven?? Overigens kan het stelboutje welke in de velg valt niet meer geplaatst worden gezien mijn velgen geen extra gaatje hiervoor hebben.

Bedankt iig

Antwoord
#6
M6. Het 'stelboutje' is voor mensen die hun banden en wielen laten balanceren op de auto, overbodig.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Schroefje om remschijf vast te zetten is idd om de remschijf vast te zetten. Makkelijk bij het monteren van nieuwe remschijven maar geen noodzaak voor de juiste werking van de remmen. Het schroefje houdt m.i. slechts de schijf tegen de naaf zodat de schijf er niet af valt als je de remklauw wil monteren. Echter ........... :Smile

Voor die remschijfschroefjes geldt volgens mij hetzelfde als voor de (pas)pennetjes voor de velgen. Je kan bij demontage makkelijk ff markeren waar en hoe e.e.a zat en daarna alles weer exact zo terug monteren. Meestal wordt dit niet zo doen geen "show stopper" maar het levert nogal eens (achteraf lastig) traceerbare trillingen en remsporingen op. En als je de wielen van jouw Volvo "aan de wagen" hebt laten balanceren* zou ik zeker zo'n werkwijze aanhouden!


* Na lang gebalanceer, lagers afstellen etc., bleek "aan de wagen" balanceren van de voorwielen van mijn P404 de remedie tegen alle trillingen. Mogelijk een typisch Franse eigenschap :-X maar volgens mij een goede gewoonte in geval van aandrijving achter, schijfremmen of flinke trommels voor i.c.m. R14-15 velgen en "ouderwets" hoge banden.
V70 D5 Summum '12, 240 GLT Estate aut. '90, Citroen BX GTi '89 en ook nog een Peugeot 404 berline '64!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  ABS uit 940 naar 740 zetten Rafiq 3 2.190 31 August 2021, 15:46
Laatste bericht: Marc1970
  Noodzaak stofplaat remschijven Grey240Polar 2 2.830 21 July 2019, 09:14
Laatste bericht: Grey240Polar
  zuiger in remklauw zit vast, wat nu? waz 24 51.900 18 June 2016, 16:04
Laatste bericht: jos245
  Vraagje over het schild achter de remschijf voor. Kwekkel 1 4.214 1 May 2015, 22:06
Laatste bericht: Stinky
  Onbalans voorwiel door versleten zijkant remschijf? Tyn245GL 12 8.977 30 August 2013, 14:51
Laatste bericht: Jambon
  APK afkeur remschijf 740 met ingebouwd lager . APK eis / Afdraaien op auto ? MartjeB 12 9.236 3 June 2013, 21:05
Laatste bericht: MartjeB
  Hitteschild achter remschijf. Sebastiaan! 6 4.975 9 March 2013, 17:52
Laatste bericht: Sebastiaan!
  Wat is de status van mijn remschijf aan de voorkant? SaddieN 4 3.471 25 May 2012, 11:33
Laatste bericht: Jambon
  Voorremmen vast na een paar kilometer Kwekkel 24 16.374 8 April 2012, 00:12
Laatste bericht: oudevolvo
  Handrem Vast Raasveld 3 4.961 26 January 2012, 16:27
Laatste bericht: volvomike

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)