Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
zit me net te bedenken dat er bij het vervangen van de remschijven achter geen schroefje zat om deze vast te houden. In de Haynes stond dat ik eerst het schroefje moest verwijderen voordat ik de schijf kon verwijderen. Geen schroefje gevonden dus ook gewoon weer zonder schroefje geinstalleerd. Maar moet ik oppad om een dergelijk schroefje te zoeken of kan het ook zonder. Ik ga ervanuit dat het wiel de schijf dermate op zijn plek houdt dat er niets mee kan gebeuren toch?
-edit en ik zag dat er een girling blokje in zat terwijl dit ate moet zijn, zijn deze stiekem toch onderling uitwisselbaar?
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Zonder kan ook .
Alleen als je dan het wiel eraf haalt ligt de schijf ook meteen los.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Bij de mijne (zelfde model en bouwjaar) zaten ze zelfs met 2 schroeven vast: Een verzonken kruiskopschroef en de passtift. De passtiften zijn verdwenen (paste niet onder de LM velgnaaf), schroeven zitten er nog wel op. Het enige nadeel dat ik zou kunnen verzinnen is, dat bij een wielwissel je schijf iets los zou kunnen komen waardoor je er vuil achter opslaat met een slinger(tje) van je wiel als gevolg. Je draait het ding alleen wel met 5 moeren vast, dus ik zou me daar niet teveel van voorstellen.
Remblokken achter van Girling en ATE zijn idd uitwisselbaar. Je schijnt alleen wel de montagesetjes van Girling te moeten gebruiken. Die van ATE zitten anders in elkaar.
`88 245, B230K, M47
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Enige nadeel kan zijn dat ie idd scheef gaat hangen, mar dat maakt niet uit, wat wel kan is dat er nou net vervuiling tussen de naaf en schijf kan komen, het enige wat dat zou kunnen zijn is een roestbladder van de ankerplaat of schijf. Vergezocht maar niet onmogelijk. Dat zie je niet en merk je pas als je gaat rijden. Dan heeft inmiddels de schijf al lekker aangetrokken gezeten met die 5 wielmoeren en velg, en is ie dan nog zuiver..? Voor de veiligheid is er gen probleem, maar ik zou er een paar nw in draaien...
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Kan iemand me de maat van het vastzet schroefje geven?? Overigens kan het stelboutje welke in de velg valt niet meer geplaatst worden gezien mijn velgen geen extra gaatje hiervoor hebben.
Bedankt iig
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
M6. Het 'stelboutje' is voor mensen die hun banden en wielen laten balanceren op de auto, overbodig.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 83
Topics: 18
Lid sinds: Jun 2006
Schroefje om remschijf vast te zetten is idd om de remschijf vast te zetten. Makkelijk bij het monteren van nieuwe remschijven maar geen noodzaak voor de juiste werking van de remmen. Het schroefje houdt m.i. slechts de schijf tegen de naaf zodat de schijf er niet af valt als je de remklauw wil monteren. Echter ........... :
Voor die remschijfschroefjes geldt volgens mij hetzelfde als voor de (pas)pennetjes voor de velgen. Je kan bij demontage makkelijk ff markeren waar en hoe e.e.a zat en daarna alles weer exact zo terug monteren. Meestal wordt dit niet zo doen geen "show stopper" maar het levert nogal eens (achteraf lastig) traceerbare trillingen en remsporingen op. En als je de wielen van jouw Volvo "aan de wagen" hebt laten balanceren* zou ik zeker zo'n werkwijze aanhouden!
* Na lang gebalanceer, lagers afstellen etc., bleek "aan de wagen" balanceren van de voorwielen van mijn P404 de remedie tegen alle trillingen. Mogelijk een typisch Franse eigenschap :-X maar volgens mij een goede gewoonte in geval van aandrijving achter, schijfremmen of flinke trommels voor i.c.m. R14-15 velgen en "ouderwets" hoge banden.
V70 D5 Summum '12, 240 GLT Estate aut. '90, Citroen BX GTi '89 en ook nog een Peugeot 404 berline '64!