Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Ik heb een behoorlijke onbalans/trilling in het rechter voorwiel vanaf 90 km/u (dan resoneert de boel het hardst), vanaf 100 wordt het minder maar er blijft een behoorlijke trilling.
Aan het wiel kan het niet liggen: is gebalanceerd.
Nu zag ik dat de (geventileerde) voorremschijven aan de randen (de dunne rand met de ventilatiegaatjes van 'boven' af gezien dus) behoorlijk geroest zijn en er zelfs stukjes hier en daar zijn weggeroest (dus een inmiddels onregelmatig oppervlak aan de zijkant van de schijf). Kan deze onregelmatige schijfrand ook een onbalans in de rechter voorkant veroorzaken?
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
alles ook al een keer laten uitlijnen ?? alle rubberen bussen en fusee kogels in orde ?
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Stuurkogel was adviespunt bij laatste APK/beurt. Maar dat kan het toch niet oorzaak trillingen zijn?
Bedankt voor de andere tips: uitlijnen zat ik ook aan te denken. Is in vele jaren niet gebeurd.
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
ik zou zeggen dat als je geen probleem hebt met remmen (lees: geen trilling voelt), dat je schijf ook niet in onbalans of krom is.. Een kromme schijf heb ik nl. gehad en dat merk je alleen met remmen.
Wat het dan wel is, durf ik je overigens niet te zeggen. Zou zelf ook denken aan fusee-/stuurkogels.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
schijven zijn niet krom.. zijn de banden goed gebalanceerd..? ook bv een versleten schokbreker kan het wiel toestaan te "stuiteren".. van uitlijnen, kogels etc gaat een auto niet meer of minder trillen.. de band kan ook een "gietfoutje" hebben, kijk ook eens naar de velg, bij mij is er ooit eentje op het montageapparaat vernaggeld, die was dus onrond. Maar wel uitgebalanceert..!
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik zou eerst de banden van voor naar achter wisselen om uit te sluiten dat het aan banden of velgen ligt.
Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Wielen zijn gebalanceerd, alles staat op 'nul'.
Vandaag wiel linksachter en rechtsvoor omgewisseld. Trilling is al minder maar nog steeds onacceptabel.
Rechtervoorwiel wordt erg warm na een rit, en bij remmen trilt /schudt het vooraan. Rechter voorrem zit redelijk vast: bij wielen wisselen heb ik geprobeerd naaf rond te draaien, maar die draait maar met moeite rond.
Voorschijven zijn ook lelijk verroest aan de randen. Dus: vandaag besloten om de hele remmerij links en rechtsvoor te gaan reviseren. Schijven, klauwen, slangen, blokken, alles nieuw.
Hoop dat het daarna eindelijk weer trillingsvrij zal zijn ...
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com
Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Schokdempers voor zijn nog vrij nieuw.
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com
Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
PS dit ging trouwens allemaal niet over mijn elektrische 240, want die is tijdens het elektrisch ombouwen tevens volledig gerestaureerd.
Het verhaal hierboven gaat echter over onze 'gewone' benzineurpende grijze 92'er 240 (USA-versie) met inmiddels 174000 mijl op de teller.
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com
Berichten: 199
Topics: 39
Lid sinds: Nov 2005
Schijven, remklauwen, remslangen en -blokken zijn allemaal vervangen, tevens een stuurkogel vervangen, en auto uitgelijnd.
Het was hard nodig want de klauwen en schijven waren helemaal op.
Auto rijdt nu een stuk "losser", met de handel in N rolt hij ook weer gewoon. (Voorremmen zaten dus al lange tijd aardig vast).
Maarrrr.... nog steeds trilt de auto vanaf ca. 95 km/uur, daarboven zelfs zo heftig dat het niet vol te houden is.
Maar aan de voorkant ligt het dus niet, die is nu helemaal gereviseerd.
De achteras dan? Er zit vrij veel speling op de achteras, de rubbers van de bovenste draagarmen zijn redelijk versleten, en de achterwiellagers hebben vermoedelijk ook hun beste tijd gehad.
Zou die trilling in het stuur bij 95 km/uur dan veroorzaakt worden door deze achterasslijtagepunten...?
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present: 240GL Classic Electric 1993/2012
www.electricvolvo.com