Topics: 68
Ik heb het idee dat nu onze 740 onterecht is afgekeurd op een vlek op de schijf. Iets met geen chrome op een bepaalde plek. Het woord roest heb ik niet gehoord.
Twee jaar geleden al zoiets met de 240 gehad:
http://volvolvo.nl/threads/7173-APK-afke...-op-schijf
Wat zijn op dit moment de APK regels voor remschijven?
Ik heb eigenlijk weinig zin om de schijf te vervangen. Schijf is namelijk van het type met het lager erin.
Dat lager is pas vervangen en om nou een lager en keerring over te zetten, daar knapt het ook niet van op.
Zijn er in de omgeving Haarlem - Leiden garagebedrijven die op de auto een schijf kunnen afdraaien?
Topics: 82
Dat idee heb ik ook, die eis is niet veranderd
http://www.innovam.nl/Business/Keurmeest...Q.aspx?c=9 "Kortom, als ergens op de omtrek van de remschijf de breedte van het effectieve gedeelte meer is dan 50% van de maximum breedte remblok kan de remschijf niet worden afgekeurd."
En iemand die beweert dat er 'geen chroom' op een remschijf zit moet je helemaal niet meer willen zien. Het is geen badkamerkraan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
28 May 2013, 09:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 May 2013, 10:28 door MartjeB.)
Dat chrome was meer ter illustratie. Normaal glimt zo'n schijf mooi, mijne heeft een vlek.
Die foto op de link laat een schijf zien waar alles verroest is, behalve de afdruk van het remblok.
Is dat dan goedkeur, want dan heb je niet snel afkeur!
En als de remblokafdruk ook nog voor 50% verroest zou zijn is het ook nog steeds goedkeur?
Dus alles verroest behalve 50% van de remblokoppervlakte?
Hoe moet een APK meester dit eigenlijk snappen, halverwege de zin ben ik de weg al kwijt.
Mijn interpretatie zou zijn dat de breedte van de schijf altijd meer dan 50% roestvrij moet zijn.
Het remblok zit op de volle breedte, dus als het blok een roestafdruk gemaakt heeft van meer dan 50% van de breedte is het afkeur.
http://www.autoadviezen.nl/Downloads/Rem...edkeur.pdf
De breedte van de schijf is wat anders dan de lengte en dat lijkt hier door elkaar gebruikt te worden.
Topics: 107
Als je een foto kunt maken van de plek op de remschijf en deze op problemcar.nl plaatst met de vraag: is dit apk-afkeur dan zul je waarschijnlijk verschillende reacties krijgen.
Er zitten een hoop APK keurmeesters op dat forum.
Als de reacties overwegend positief zijn op je vraag dan zou ik gewoon naar een andere garage gaan en de auto nog een keer laten apk keuren.
Het is altijd een beetje uitproberen voordat je een garage vindt die precies volgens de eisen keurt.
In nogal wat apk bedrijven werken bange wezels die te streng keuren om er zeker van te zijn dat ze niet tegen mogelijke strafpunten aanlopen
Topics: 39
over de breedte mag max 50% corrosie zitten dus heb je een vlek die van de buitenkant naar de binnenkant van je remschijf beslaat is dat 100% en dus afkeur. Bezuinig aub niet op remmen, maakt me niet uit als je zelf tegen een boom aanrijd maar wel achterop een auto met kinderen achterin.
De eis is onnodig ingewikkeld geformuleerd, lijkt nogal streng maar de uitwerking is precies andersom: als er ergens op die schijf een stukje met 51% glimmend staal te vinden is, is-ie goed. Die autoadviezen.nl site heeft het helemaal goed.
Ik vind ook dat je remmen OK moeten zijn maar laat dat niet afhangen van die knullige APK regels.
En toch zegt Marc1970 iets anders dan boedr.
Zoals ik het lees geef ik boedr gelijk, maar vreemde is wel dat die andere sites iets anders lijken te zeggen.
28 May 2013, 14:41
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 May 2013, 14:48 door Marc1970.)
Overal staat hetzelfde, beeldend samengevat in schijf B van de autoadviezen site. Een afdruk van een remblok kan nooit tot afkeur leiden omdat de tekst het over de gehele omtrek heeft. Alleen als over de hele omtrek >50% roest is, mag je hem afkeuren.
Te vinden op
http://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/APK-r...-boek.aspx
Artikel 54 Remschijf
1. Een remschijf mag niet zodanig door corrosie zijn aangetast dat per kant de breedte van het effectieve
gedeelte, over de gehele omtrek van de remschijf, minder bedraagt dan 50% van de maximumbreedte van
het remblok.
2. Onder het in het eerste lid bedoelde effectief gedeelte wordt verstaan: een nagenoeg glad oppervlak,
zonder blijvende corrosievorming ("glimmend" gedeelte).
Die teksten worden letterlijk genomen, ik heb wel eens met een >50% weggeschuurde schijf gestaan, over de hele omtrek omdat een versleten remblok erdoorheen had geploegd, dat was geen afkeur want het was geen corrosie. Dat werd een adviespunt, 'mechanische slijtage aan remdelen'. Achteraf ws. niet helemaal terecht want het was niet 'nagenoeg glad'. Nu weer wel, geen zorg.
Ik heb het nu 100x gelezen en begin het te begrijpen.
Als ik de bijzin verplaats krijg je:
1. Een remschijf mag niet zodanig door corrosie zijn aangetast dat per kant de breedte van het effectieve
gedeelte, minder bedraagt dan 50% van de maximumbreedte van het remblok.
over de gehele omtrek van de remschijf,
Dat laatste is kennelijk belangrijk, anders hadden ze het wel weggelaten?
Die roest breedte wordt dus over de gehele omtrek gemeten/berekend. Al die breedtes samen, over de gehele omtrek, maakt van de breedtes een oppervlakte!
<50% roest oppervlakte is dus kennelijk goedkeur.
Dit kan je als APK keurmeester toch onmogelijk begrijpen?
De eis probeert een alledaagse toestand te omschrijven. Het effectief gedeelte is een resultaat, het resultaat van een remblok wat over een remschijf draait en dat schoonhoudt. Het effectief gedeelte is dus een glanzende cirkel (geen oppervlak) gewoon zoals een werkende remschijf eruit ziet.
Die cirkel heeft een afstand gemeten vanaf de binnenkant naar de buitenkant, dat noemen ze de breedte (wat niet helemaal klopt natuurlijk, een cirkel heeft geen breedte), en dit is gelijk aan de grootste breedte van het remblok. Van deze breedte mag 50% verroest zijn.
Mijn Volvootje 66 had bar slechte remschijven voor (het ding remt bijna vanzelf en stond geregeld een week stil), het effectief oppervlak/gedeelte was flink verroest, echt diepe putten als een maanlandschap (dat is corrosie, niet een afdruk van een remblok). Het remblok bestreek maar een deel van de remschijf-cirkel waarmee de remkracht dus minder werd. Het roestige deel werd uiteraard wel geraakt door het remblok, maar dat levert geen remkracht op, alleen een slijtend remblok.