Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Deurbekleding: hardboard vervangen
#1
Door lekkage is het zachtboard waarop de bekleding van de deur is vastgeniet aan de onderkant vergaan. Nu is mijn vraag of deze zochtboardpanelen nog los te verkrijgen zijn of dat er mensen zijn die ervaring hebben met het namaken van die dingen.

Ik zat zelf aan MDF te denken.
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord
#2
Op de beurzen kan je misschien nog een nieuw on-opgezet deurpaneel kopen, maar is dan misschien niet in de goede kleur.

Ik heb ooit geluk gehad en een nieuw deurpaneel in de goede kleur overgenomen. Voor de persoon waar ik hem van kocht was het echter wel de verkeerde kleur dus had het al uitelkaar getrokken om het hardboard (dat is wat het is). Maar het klusje nooit afgemaakt. Mijn klus bestond dus eigenlijk uit het opnieuw in elkaar zetten van een nieuwdeurpaneel.

Dat klusje heb ik hier beschreven:
Dops interieurtips

Zon hardboard paneel is heel makkelijk na te maken, het is gewoon een rechte plaat; geen poespas met bollingen oid.
Dun MDF moet ook kunnen maar is duurder en misschien nog fragieler dan hardboard. (staat bij de afdeling laminaat als ondervloer, kost 3x nix).

ps. de reden van mijn nieuwe paneel was simpel: er zat een verkeerde in (later model). Mocht er iemand interesse hebben hierin, voor in de auto of als mal. Kom maar halen.
Antwoord
#3
Neem geen MDF, hoewel dat ook watervast wordt verkocht, gaan de nietjes er moeilijker in omdat het aanzienlijk harder is als hardboard, bovendien is het brosser, brokeld bij een keer stoten al af en kan nauwelijks gebogen worden zonder te breken.
Bij hardboard kun je het beste watervast kiezen, gaat 2x zo lang mee. Ruwe kant buiten, gladde zijde aan de achterkant
Zorg voor de juiste plastic pluggen, verkrijgbaar in de groothandel of bij een meubelmaker, maar daar zijn ze een stuk duurder en zorg dat ze op de juiste plaats komen te zitten. Je kunt het oude paneel als mal gebruiken of de messing aftekenplugjes gebruiken die bij deuvels vaak meegeleverd worden(verkrijgbaar in de wat uitgebreidere doehetzelfzaak.
Span de bekleding naar de achterkant en niet het met nietjes met een lengte die maximaal een paar millimeter langer is als het hardboard dik.
Als het erdoor komt, kun je ze met een afgerond stuk ijzer, bijvoorbeeld een botte schroevendraaier, terug in het hardboard drukken.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
#4
Stop!!! Ipv al die houtsoorten......er is kunstof in de handel speciaal voor dit soort gevallen.
Groeten van Frans
Antwoord
#5
Funsdaf schreef:En hoe heet dat kunstof? en waar is dat te krijgen?

Mijn deurpanelen hebben na 28 jaar ook wat te veel vocht geabsorbeerd.

en hoe zet je daar vervolgens de bekleding op vast?? ???
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord
#6
Ik heb ook belangstelling voor de antwoorden op de gestelde vragen. Ik kwam tot de ontdekking dat het board van mijn voordeuren (Volvo 240) ook helemaal vergaan is...
Volvo 240 sedan - 1984 *** Rover 2300 - 1981 *** Rover 3500 - 1981 *** SMV 8 (1958), 10 (1963) en 440 (1977) caravans
Antwoord
#7
Hoe dat kunstof heet?? Kunstof denk ik. Bij elke autobekleder is dat wel te krijgen en je kan het hetzelfde behandelen als dat hardboard/ karton. De beste man (autobekleder) is nu 2 weken op vakantie anders zou ik het wel even vragen. Over 2 weken is hij er weer en kan ik het naatje van de kous (deurbekleding) vertellen.
Groeten van Frans
Antwoord
#8
Vermoedelijk PVC, wel rekening houden met Chloorgas al het in brand vliegt en het is zeker 2x zo duur als watervast Hardboard, dat aanzienlijk langer meegaat als 28 jaar. :Smile :Smile
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
#9
DopdeDouwer schreef:Dat klusje heb ik hier beschreven:
Dops interieurtips

Hee Dop,

Topdat je dit klusje al een keer geklaard hebt, super handige tips.

Thanks!

Dit weekend maar eens naar de gamma om hardboard te scoren.
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Portier rubber vervangen 240 (1991) chrisvhout 9 354 27 September 2023, 17:14
Laatste bericht: chrisvhout
  Bekleding vervangen achterbank gydomatra 0 133 26 September 2023, 11:00
Laatste bericht: gydomatra
  kofferbak dempers vervangen Kogelman 16 2.346 24 April 2023, 08:46
Laatste bericht: Kogelman
  145 express dak vervangen gydomatra 9 1.445 1 October 2022, 16:54
Laatste bericht: Marc1970
  vervangen achterkant 265 welk plaatwerk nodig pepijnwk 4 3.232 12 August 2022, 16:48
Laatste bericht: pepijnwk
  mechanische teller kabel vervangen HSGHOR 9 2.768 4 December 2021, 15:19
Laatste bericht: Rin
  Elektrische zijspiegel vervangen 240. Hoe te doen??? Lucca076 1 1.280 27 July 2021, 20:32
Laatste bericht: Wijnand
  Raamlikker vervangen Biopowerenschede 3 1.750 7 July 2021, 17:16
Laatste bericht: Raymond_63
  Vervangen binnenspiegel 240 Biopowerenschede 2 1.893 7 July 2021, 15:49
Laatste bericht: Biopowerenschede
  Deuren 245 1976 vervangen voor nieuwe type 1978> JackRosario 4 2.665 8 May 2021, 09:57
Laatste bericht: Volvia240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)