Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
Ik heb een 145 express waarvan ik het dak niet mooi vind.
Nu zit ik te twijfelen om de auto weer te verkopen of om het dak vervangen voor een van een 240 station.
Ik heb alleen geen idee wat daar allemaal bij komt kijken. Iemand wel eens een compleet dak vervangen?
Ervaringen en tips zijn welkom. Mijn gevoel zegt dat het veel ingrijpender is dan het lijkt....
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
27 September 2022, 21:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 September 2022, 21:18 door BartJu.)
Het is e ook niet helemaal duidelijk wat je bedoeld. Wil jet de dakplaat van een 240 op de 145expres zetten? Of wil je de hele verhoging eraf halen en vervangen? Niet dat ik je echt kan helpen verder, ik ben geen dakenvervanger....
Wel staat er hier in post #5 nog een link waarin iemand aan dak geknutseld heeft. Misschien de moeite warad de foto's eens goed te bekijekn?
https://volvolvo.nl/thread-16545-post-21...#pid215274
Mmm, net die foto's ook nog eens bekeken.
Vooral op laatste foto lijkt er meer vlees weggehaald dan er is teruggeplaats.
(Dwarse balk boven C-stijl is weg, nieuwe dak lijkt omper op stijlen te rusten, enkel op plaat.
Maar goed, mogelijk welleerzaam.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 139
Topics: 37
Lid sinds: Jul 2007
Zelfbouw andersom heb ik wel eens gezien. Dus express dak op een 245.
Vind ik wel mooi eerlijk gezegd.
andersom kan het dus ook, maar ik zou ook rekenen op uitgebreide klus
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
27 September 2022, 21:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 September 2022, 22:42 door Marc1970.)
Ik denk dat als je een sloper bij alle raamstijlen horizontaal doorzaagt en dat erop last je een heel eind komt. Met een laser kan je leuk streepjes zetten op gelijke hoogtes.
Er zit niet veel in het dak. De A stijl heeft drie lagen plaat, dan mis je de middelste maar daar kan de Volvo wel tegen.
ALs je alles exact overzet, geeft t ook niks als ie zonder dak wat doorzakt, dat komt weer recht als het dak erop zit. Misschien een balkje eronder. Hij zal niet in ene dubbelklappen, ik heb wel s een 145 in stukken gezaagd, gaf ie niks om.
TP11410 is het boek over Body repairs (maar dak vervangen wordt niet behandeld)
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
Ik denk ook dat het doorhalen van de raamstijlen de beste optie is.
Marc, hoe doe je dat met een laser? Plaats je die in de auto ergens geheel horizontaal met de auto?
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
29 September 2022, 12:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 September 2022, 13:01 door Marc1970.)
Hoe zou ik dat doen met een laser.
Ik zou beginnen met twee auto's naast elkaar zonder deuren, klep, binnenbekleding (lasspetters maken lelijke gaten) en glas op een vlakke vloer, de laser ertussen en dan maar passen en meten. De dorpels zijn een goed referentiepunt voor de lengterichting. Dwarsop kan je de onderkant van de deuropeningen gebruiken (dat de laser die precies mist dus, of je hangt er een plakbandje aan), of leg je een laaaange waterpas op de (verlengde) laadvloer en evt. over de voorschermen. AFstemmen doe je met zakken zand of zo iets.
DIe laser zal binnendoor ook de 'verre' stijlen markeren dus dan heb je ze alle 8. Je kan zelfs nog met een waterpas en een spiegeltje de laser op de 'schaduwkant' laten schijnen.
De A stijl is veruit de moeilijkste om horizontaal door te zagen, gewoon omdat die de grootste omtrek heeft. Beetje grote slijpschijf zou wel handig zijn daarvoor. 'RVS' schijfjes.
Doorzagen op comfortabele werkhoogte maar zo hoog mogelijk, scheelt weer kilo's. Los erop zetten. Eventueel een LV en RA deur erin als extra controle, maar dat gaat gewoon passen. Eenmaal doorgezaagd is er verder eigenlijk geen enkele manier meer om de hoogte te controleren, that's it. Mik op een kleine mm te krap, dat vul je weer op met lasdraad.
Kan nie missen eigenlijk! De vormvastheid van 140-240's over de jaren is werkelijk verbazingwekkend, ook de puntlassen zitten vaak van 1967 tot 1993 op dezelfde plek. Als je nu een ruit-in-rubber hebt, moet je de raamopening wat vergroten in het nieuwe deel, kan allemaal. Alleen nog ff doen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
Marc, dank voor je uitleg.
Zoals je het beschreven hebt lijkt het te doen. Maar voor mij gaat het te ver in combinatie met de motorconversie en roestschade repareren.
Ik ga proberen een koper te vinden voor de 145 zoals hij is.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja dat is een veel makkelijkere oplossing.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Of je zet er nog een 142/144 dak bovenop.
Soort pausmobiel ervan maken. Heeft weinig meer met de express te maken dan, maar toch deze ter inspiratie:
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Sow! Daarmee kan je lid worden van een hoop clubjes.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|