17 February 2023, 13:15 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 February 2023, 13:19 door Kogelman.)
[font="Segoe UI", "Segoe UI Emoji", "Segoe UI Symbol", Helvetica, Arial, sans-serif]De achterklep van mijn Volvo sedan 244 "Big Nose" (1983) zakt langzaam naar beneden: dempers zijn verouderd.[/font] [font="Segoe UI", "Segoe UI Emoji", "Segoe UI Symbol", Helvetica, Arial, sans-serif]Wat is de werkwijze om deze dempers/veren te vervangen? Ik voel/zie niet veel dat open geschroefd kan worden.[/font] [font="Segoe UI", "Segoe UI Emoji", "Segoe UI Symbol", Helvetica, Arial, sans-serif]Ik denk dat dit nog de originele (witte) zijn, er staat een Volvo nummer op: 1254057.[/font] [font="Segoe UI", "Segoe UI Emoji", "Segoe UI Symbol", Helvetica, Arial, sans-serif]Hoe vervang ik deze en heeft iemand misschien nog een goed setje dempers liggen?[/font]
Oh die zijn lekker oud, er zit dacht ik gewoon een veer in. LAter werden het gasgevulde. Loshalen is een kwestie van een draad erom als de klep half dicht is en dan helemaal openen, de veer valt aan de B kant gewoon los (heeft een soort Playmobil handje).
Wil je ze ruilen voor de fancy bezemsteel die mijn kofferbakdeksel omhoog houdt?
Bedankt Marc, maar ik begrijp je aanpak om ze los te maken niet echt. Zou je het nog iets specifieker willen uitleggen? Met die draad. Wat voor soort draad doe je waar precies omheen?
Alvast bedankt!
Ha ha, die bezemsteel manoeuvre is mijn plan B.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
740 sedan 1987 B230F "Blue Monday" benzine automaat royal blue, beige leder
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
18 February 2023, 18:07 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 February 2023, 18:22 door Marc1970.)
Je drukt ze half in met behulp van de klep (dat je er zelf nog wel bij kunt van buitenaf, of je gaat in de bak zitten), dan zet je m in die kortere toestand vast met een tie wrap of een eindje elektradraad (ik denk dat je daar heel goed het oogje vlak boven het draaipunt voor kunt gebruiken, of dat dat er voor bedoeld is zelfs).
En dan valt bij het openen van de klep het achtereind uit z'n houder.
En TP1140 is het handboek voor deze en aanverwante zaken. Maak er trouwens maar 2 of 3 tiewraps van, het is een nijdige veer.
Beter niet dat oogje gebruiken, want je wilt de veer in samengedrukte toestand uit de auto halen en ergens in een gecontroleerde omgeving laten ontspannen.
Bedankt Marc, het is mij een stuk duidelijker geworden. Dat spul is trouwens niet goedkoop.
En monteren andere veren is de omgekeerde volgorde: weer met de klep half open?
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Ik voel een nieuwe upgrade van mijn auto aankomen. Als je dan toch bezig bent, waarom dan niet een sterkere veer zoeken die de klep niet alleen open kan houden maar ook open kan duwen? Ik heb de ontgrendeling al op mijn afstandsbediening zitten, dan zou dan dus een op afstand bedienbare opener worden...
Inmiddels heb ik een setje gebruikte dempers in goede staat gevonden voor 3 tientjes. Binnenkort ophalen en de boel omwisselen. Kan het weer een tijdje mee.
19 February 2023, 23:25 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 March 2023, 17:27 door Kogelman.)
De verkopende partij heeft dit mij toegezegd en daar vertrouw ik op.
Je kunt ze in werking zien in de auto waaruit ze stammen, daar houden ze de kofferklep prima omhoog.