Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Portier rubber vervangen 240 (1991)
Beste mensen,
Gisteren ontdekte ik per toeval dat er een plas water in de ‘bodemkuip ’ van de achter passagier stond.
Gelukkig was ik er nog op tijd bij: de eerste roestvorming kon ik eenvoudig verwijderen.
De oorzaak blijkt het portier rubber te zijn wat niet meer waterdicht afsluit.
Iemand ervaring/ tips voor het vervangen ervan?
Groet,
Chris
Antwoord
Vervelend, maar goed dat je er op tijd bij bent!

Het is inderdaad verstandig om regelmatig de bodem te controleren, getuige ook een uitgebreid verhaal deze maand in Volvologisch (clubblad van het Volvo 240-260 register). In dat verhaal werd ook duidelijk dat er geluidsdempende isolatiematten zijn gebruikt die vocht vasthouden tussen vloer en isolatie. Maar die matten hebben ook een toplaag die zorgt dat de matten niet vochtig voelen. Extra verraderlijk dus...

Bedenk ook dat er meerdere rubbers zijn die op meerdere plaatsen een vergelijkbaar effect kunnen geven  (alle deurrubbers en raamrubbers). Dus nu je toch bezig gaat... Bijkomend vooordeel is dat met nieuwe deurrubbers je auto ook stiller wordt, omdat het rubber ook het windgeruis tegen gaat.

De deurrubbers zijn makkelijk te vervangen, ze zijn vooral zelf-klemmend op het plaatwerk. Hierbij is het handig de onderdorpel even los te klikken.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Hallo Bartju,
Ik kwam idd op het idee om te controleren nav. het artikel in Volvologisch, ik schrok me rot toen ik het las…Ik controleerde links voor, links achter, rechts voor..mooi niks aan de hand dacht ik, maar rechtsachter was het dus raak!
In de wasstraat heb ik de hogedrukspuit er op gezet en geconcludeerd dat er zo nu en dan een druppeltje of wat via het rubber aan de scharnierkant van de deur naar onder sijpelt.
Links achter is ook niet helemaal dicht maar leidt (nog) niet tot natte vloerbedekking, maar die moet ik dus ook aanpakken.
Ik schrok wel van de prijzen van de namaak rubbers ( bijna €100 per stuk), heb je nog goede ervaring van een leverancier?
En wat de montage betreft, gewoon lostrekken dus?

Groet,
Chris.
Antwoord
Dat artikel in de Volvologisch....dat was ik Smile. Ik adviseer je om originele rubbers te plaatsen, ondanks dat ze duurder zijn. Mijn ervaring is dat de pasvorm van reproducties nogal eens te wensen over laat. Fijn dat je dankzij het artikel op tijd was! Ik heb al veel reacties gehad van mensen die door het artikel toch maar even onder de vloerbedekking zijn gaan kijken!
Antwoord
(26 September 2023, 20:31)Wijnand schreef: Dat artikel in de Volvologisch....dat was ik Smile. Ik adviseer je om originele rubbers te plaatsen, ondanks dat ze duurder zijn. Mijn ervaring is dat de pasvorm van reproducties nogal eens te wensen over laat. Fijn dat je dankzij het artikel op tijd was! Ik heb al veel reacties gehad van mensen die door het artikel toch maar even onder de vloerbedekking zijn gaan kijken!

Hallo Wijnand,
Op de eerste plaats bedankt voor het artikel, ik ben bang dat ik anders over een jaartje of zo dezelfde ramp tegengekomen zou zijn.
Mijn ervaring is dat idd de originele onderdelen, mits nog verkrijgbaar, beter van kwaliteit en pasvorm zijn.
Voor die rubbers is dit helemaal van essentieel belang.
Klopt het dat het artikel nr.1254990 is?
Ik kon het niet goed traceren.

Groet Chris
Antwoord
Chris, geen ervaring met de 200 rubbers. Wel met 300. Die kwamen per meter, voor 100E was ik rondom klaar (4 deuren). Maar... daarvan bleek de 'slang' een fractie dikker dan origineel. Erg goede dichting vooral aan scharnierzijde, maar de deur moest met een forse klap dichtgegooid worden.
Origineel is ds wrs wel beter, zoals Wijnand ook aangeeft.

Wijnand, in Rosmalen gaf ja al aan dat je verhaal als wake-ip-call bedoeld was. Vandaar dat ik het hier ook aanhaalde (en wat aandacht voor het blad zelf) . Maar uiteraard met weglating van herleidbare persoonsgegevens. Het is dus wel bevestiging dat de boodschap gehoord wordt!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Geen enkel probleem Bart, hoe meer mensen gewaarschuwd worden door het artikel hoe beter!

Chris, ik weet zo niet welk nummer het is. Op de site van het volvo240-260 register kan je de onderdelen boeken vinden, mits je lid bent.

Groet,
Wijnand
Antwoord
(26 September 2023, 21:12)Wijnand schreef: Geen enkel probleem Bart, hoe meer mensen gewaarschuwd worden door het artikel hoe beter!

Chris, ik weet zo niet welk nummer het is. Op de site van het volvo240-260 register kan je de onderdelen boeken vinden, mits je lid bent.

Groet,
Wijnand
Ik ben idd lid, heb daarin gezocht, maar kon het nog niet vinden.
Zoek verder, anders bel ik de Volvo dealer, die is doorgaans heel behulpzaam.
Groet Chris
Antwoord
Merkte vandaag dat ik niet helemaal goed zat met mijn opmerking hierboven. 
Deurrubber bij een 300 zit in 'het kzoijn', op de carrosserie dus. Niet, zoals bij de 240 op de deur zelf. Verwijderen en bevestigen zal dus ook anders zijn....
Antwoord
Ok, snapte het ook niet helemaal van de ‘onderdorpel’ ?
Groet Chris
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bekleding vervangen achterbank gydomatra 0 107 26 September 2023, 11:00
Laatste bericht: gydomatra
  kofferbak dempers vervangen Kogelman 16 2.284 24 April 2023, 08:46
Laatste bericht: Kogelman
  Rechter portier eerste generatie C70 opent niet marcvandoornik 1 375 30 March 2023, 20:57
Laatste bericht: petervanriemsdijk
  Portier V70 demonteren chrisvhout 0 352 17 February 2023, 17:34
Laatste bericht: chrisvhout
  145 express dak vervangen gydomatra 9 1.401 1 October 2022, 16:54
Laatste bericht: Marc1970
  vervangen achterkant 265 welk plaatwerk nodig pepijnwk 4 3.195 12 August 2022, 16:48
Laatste bericht: pepijnwk
  mechanische teller kabel vervangen HSGHOR 9 2.713 4 December 2021, 15:19
Laatste bericht: Rin
  hoe armsteun portier strak bevestigen? Kogelman 2 1.318 16 October 2021, 14:45
Laatste bericht: Kogelman
  Elektrische zijspiegel vervangen 240. Hoe te doen??? Lucca076 1 1.267 27 July 2021, 20:32
Laatste bericht: Wijnand
  Raamlikker vervangen Biopowerenschede 3 1.718 7 July 2021, 17:16
Laatste bericht: Raymond_63

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)