Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carter ontluchting B23A, prut in luchtfilter.
#1
Ik was vandaag bij een sleuteldag van het register. Toen ik mijn luchtfilter verving, zag ik dat deze aan de onderkant helemaal vol zat met prut, sludge achtige prut (niet wit maar bruinig). Daarna mijn carterontluchting los gehaald, ging vrij gemakkelijk bij de B23A, twee slangen, het houdertje met de 'vlamdover', een soort zeefje. Het zat compleet verstopt! Het dunne slangetje ook.

Kan dat de oorzaak geweest zijn van die enorme partij prut in mijn luchtfilter?
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#2
nee, die prut komt juist via je carterontluchting in je luchtfilter (en dus ook in de rest van je inlaattraject).

Om daar vanaf te zijn moet je je carterventilatie niet meer op je luchtfilterhuis aansluiten, maar op een blikje (catchcan) zodat daar de olie in blijft. Evt. kun je vanaf dat blikje ook weer een slang ri luchtfilterhuis aansluiten, maar dat is niet noodzakelijk.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#3
Waar haal je zo'n catchcan? Volgens mij was die zwarte pot in mijn 745 TIC, waarvan jij dacht dat het een airco was, ook zo'n soort catchcan.

Maar, hoe kunnen de carterdampen nu in het luchtfilterhuis komen als de carterontluchting helemaal verstopt zit?
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#4
zou kunnen dat dat een catchcan was, ik weet het niet zeker.

Je kunt 'm zelf maken van een blikje of een oud expansiereservoir (je hebt er eentje over Wink), maar je kunt ze ook kopen: vriend van Jelmar maakt ze bijvoorbeeld.

Eigenlijk stelt het weinig voor: een blik met tenminste een aansluiting voor 1 slang en een ontluchting.

Misschien dat dit nog de drab was voordat ie verstopt raakte, of (en dat is te hopen, anders bouwt je motor veel carterdruk op) hij liet toch nog eea door.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#5
't zou kunnen dat de drap al van voor de verstopping was, geen idee hoe lang dat luchtfilter er al in zat. Maar die vlamdover zat echt potdicht! Er zat ook steeds sludge op de peilstok...wat logisch is volgens mij als die carterdampen nergens heen kunnen. Geen sludge op de olievuldop trouwens. Koelwaterniveau blijft op peil...
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#6
da's op zich een goed teken.

Veel sludge betekent vlgs mij sowieso dat je motor versleten is (onderdruk), maar dat wist je al... En niet dramatisch versleten, maar aan z'n laatste 1/3 van z'n levensloop Wink
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#7
Om even in te haken op deze vraag. Ik verdenk mijn carterontluchting ervan ook vol te zitten met troep (B21A). Alleen ik weet niet waar die slangen zitten. Zou iemand mij dat kunnen uitleggen?

Bedankt!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 953 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Bruine prut in koelvloeistof Grey240Polar 4 3.214 10 April 2020, 14:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.201 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Topsnelheid B23A+Aw71L Ohrtmann 3 3.717 17 September 2018, 20:28
Laatste bericht: Ohrtmann
  hoe plaatsen vliegwiel b23a abco 3 4.257 19 August 2017, 17:31
Laatste bericht: daddyphilipsen
  vocht in motorblok B23A johan everaerts 3 3.978 12 December 2016, 23:31
Laatste bericht: Marc1970
  Brandstof pomp vervangen B23A A_A 6 4.779 25 February 2015, 10:25
Laatste bericht: skidje
  carter-ontluchting Dinges 18 11.854 20 October 2014, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  530 kop op een b23a? A_A 2 3.115 14 August 2014, 11:57
Laatste bericht: A_A
  B23A kop peter45 0 2.612 27 April 2014, 11:51
Laatste bericht: peter45

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)