Topics: 256
Ik was vandaag bij een sleuteldag van het register. Toen ik mijn luchtfilter verving, zag ik dat deze aan de onderkant helemaal vol zat met prut, sludge achtige prut (niet wit maar bruinig). Daarna mijn carterontluchting los gehaald, ging vrij gemakkelijk bij de B23A, twee slangen, het houdertje met de 'vlamdover', een soort zeefje. Het zat compleet verstopt! Het dunne slangetje ook.
Kan dat de oorzaak geweest zijn van die enorme partij prut in mijn luchtfilter?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Topics: 17
nee, die prut komt juist via je carterontluchting in je luchtfilter (en dus ook in de rest van je inlaattraject).
Om daar vanaf te zijn moet je je carterventilatie niet meer op je luchtfilterhuis aansluiten, maar op een blikje (catchcan) zodat daar de olie in blijft. Evt. kun je vanaf dat blikje ook weer een slang ri luchtfilterhuis aansluiten, maar dat is niet noodzakelijk.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Waar haal je zo'n catchcan? Volgens mij was die zwarte pot in mijn 745 TIC, waarvan jij dacht dat het een airco was, ook zo'n soort catchcan.
Maar, hoe kunnen de carterdampen nu in het luchtfilterhuis komen als de carterontluchting helemaal verstopt zit?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
zou kunnen dat dat een catchcan was, ik weet het niet zeker.
Je kunt 'm zelf maken van een blikje of een oud expansiereservoir (je hebt er eentje over

), maar je kunt ze ook kopen: vriend van Jelmar maakt ze bijvoorbeeld.
Eigenlijk stelt het weinig voor: een blik met tenminste een aansluiting voor 1 slang en een ontluchting.
Misschien dat dit nog de drab was voordat ie verstopt raakte, of (en dat is te hopen, anders bouwt je motor veel carterdruk op) hij liet toch nog eea door.
't zou kunnen dat de drap al van voor de verstopping was, geen idee hoe lang dat luchtfilter er al in zat. Maar die vlamdover zat echt potdicht! Er zat ook steeds sludge op de peilstok...wat logisch is volgens mij als die carterdampen nergens heen kunnen. Geen sludge op de olievuldop trouwens. Koelwaterniveau blijft op peil...
da's op zich een goed teken.
Veel sludge betekent vlgs mij sowieso dat je motor versleten is (onderdruk), maar dat wist je al... En niet dramatisch versleten, maar aan z'n laatste 1/3 van z'n levensloop
Topics: 3
Om even in te haken op deze vraag. Ik verdenk mijn carterontluchting ervan ook vol te zitten met troep (B21A). Alleen ik weet niet waar die slangen zitten. Zou iemand mij dat kunnen uitleggen?
Bedankt!