Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 Polar stottert als tank onder 2/3 niveau komt. Brandstofpomp?
#1
Hoi allen,

Mijn broer heeft een 240 Polar gekocht van een particulier via marktplaats. Auto werd met (wonderbaarlijk) stampvolle tank verkocht.
 
Na een lange rit naar huis de snelweg af en de rotonde  op en de auto begint met stotteren na 3 kwart rond weer op het gas. Vreemd. Maar doet het weer goed daarna.
 
Even verder door rijden en de auto begint steeds meer te stotteren. Alle puzzelstukjes vallen op z’n plek dus we gaan tanken. Loopt weer perfect.
 
Iets met het brandstofsysteem dus.
 
Mijn vermoeden gaat uit naar de opvoerpomp in de tank, heb zelf zoiets ooit soortgelijks gehad met een alfa spider uit de jaren 80.
 
Enige tips vanuit jullie?

Marc
Antwoord
#2
Dat ja. Of de doorvoer van de bedrading naar de opvoerpomp. De roest op het deksel duwt de doorvoertule uit elkaar, makkelijk te zien.

Je kan de bedrading door het gat ernaast laten lopen. Of een nieuwe vlotterunit kopen.

Een volle tank, tssss. 120 euro korting!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Soms gaat het uitvallen van de opvoerpomp in de tank met niets meer gepaard dan een wat luidruchtige injectiepomp (die onder de auto) als de tank onder 1/2-vol komt.
Ik vermoed dat ik zelf zo jaren rondgereden heb.

In mijn geval bleek inderdaad de doorvoer van de voeding naar de opvoerpomp defect, de pomp zelf was nog OK. Ze kunnen overigens wel defect gaan.
Onlangs was er op het Brickboard nog een geval van niet willen starten dat uiteindelijk door deze pomp bleek te worden veroorzaakt, maar dat is het andere uiterste.

In dit geval zit ik ook te denken aan een vergaan stukje slang waardoor er wellicht lucht aangezogen wordt als de benzine onder een bepaald niveau daalt.

[Afbeelding: image073.jpg]

Volvo 200-serie "goeroe" Art Benstein heeft er het nodige over geschreven (link).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#4
(9 May 2022, 13:04)Marc1970 schreef: Dat ja. Of de doorvoer van de bedrading naar de opvoerpomp. De roest op het deksel duwt de doorvoertule uit elkaar, makkelijk te zien.

Je kan de bedrading door het gat ernaast laten lopen. Of een nieuwe vlotterunit kopen.

Een volle tank, tssss. 120 euro korting!

Bedrading zie ik vaker als verdachte langskomen, maar is het euvel dan ook verholpen met weer tank volgooien? Anders gezegd: heeft brandstofniveau effect op het functioneren van de bedrading? 
Hoedanook een goed punt om mee te pakken als je er toch bezig bent.


Die 120 euro kun je zien als korting. Ik zou het als smartegeld zien, compensatie voor een (bewust) verborgen gebrek.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#5
De hoofdpomp is een centrifugaalpomp en deze zijn niet erg goed in aanzuigen beneden een bepaald benzineniveau. Wel in opduwen/druk maken.
Om de hoofdpomp te sparen en de tank betrouwbaar leeg te krijgen is een opvoerpomp richting de hoofdpomp nodig.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Hoi allen,
Dank voor de uitgebreide toelichtingen.
Het is vooral vervelend dat je als je nog verder door was gereden met de tank je gewoon stil had gestaan op de snelweg. Dus ik zie het ook maar als smartegeld. Geen nette actie in ieder geval.
We gaan eens kijken of we wat kunnen doen met de instructies bovenstaand en de pomp weer gangbaar te maken.
Marc
Antwoord
#7
Hoi allen,

Update - probleem opgelost. Was tweeledig. Het slangetje in de tank was gescheurd zoals grey240polar al zei, en de aansluiting bovenop de deksel van de pomp was rot. Hier hebben we een extra gat in geboord en de draden door heen laten lopen. Uiteraard alles netjes in de juiste kabelhulsjes en het nieuwe gaat goed afgekit.

Dank voor het meedenken!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 155 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Volvo 240 bokt bij half lege tank EliasL 20 3.741 27 November 2020, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Dubbele brandstofpomp B230FK ombouw TeunTimmermans 6 2.368 21 May 2020, 12:58
Laatste bericht: Dopski
  start niet : relais brandstofpomp? luukv47 6 3.074 13 March 2020, 21:35
Laatste bericht: luukv47
  240 polar 2.0 1993 loopt slecht stationair coen68 14 6.600 10 January 2019, 14:26
Laatste bericht: coen68
  B230FK stottert na bocht Volvorine 4 2.086 7 January 2019, 22:22
Laatste bericht: edwin
  2.3i Polar start soms wel / soms niet Biopowerenschede 7 4.464 19 August 2018, 09:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  240 b200f stottert bij vochtig weer brun-c 3 3.266 30 June 2017, 09:35
Laatste bericht: BartJu
  1993 polar B200F valt plotseling uit tisseenschande 0 1.410 6 May 2017, 22:07
Laatste bericht: tisseenschande
  1993 polar b200f sputtert en slaat af tisseenschande 6 3.531 6 May 2017, 21:54
Laatste bericht: tisseenschande

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)