Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Inhouden/uitvallen bij warme motor
#1
Ik heb een 240 op LPG met B23A met contactpuntje en een Velleman 2543 kitje. Heeft 2 jaar perfect gewerkt maar na 50 km rijden begint hij nu in te houden en slaat stationair op een gegeven moment af. Toerenteller zwiept dan ook heen en weer en olie wordt warmer dan normaal. Gebeurt zowel op benzine als op LPG.

Verdenk de ontsteking maar bobine, puntje, Velleman kit, bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor zijn al vervangen. Iemand nog een hint in welke richting ik kan zoeken?

Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#2
Het Velleman kitje heeft als nadeel dat de puntjes niet meer schoon "branden", dat moet je dus zelf af en toe doen. Ik ben er iig een keer door op de vluchtstrook gestrand met een Amazon. Dus anders dan je nieuwe puntjes even afdoen met een goede ontvetter zou ik zo even niks kunnen bedenken, tenzij... 1983, hadden ze toen al de biologisch afbreekbare kabelbomen in gebruik?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47 286.000 km
Antwoord
#3
Een vorm van oververhitting? Ontsteking te vroeg/laat, mengsel te arm (valse lucht)? De koeling blijft wel op de goede temperatuur?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Bedankt voor het meedenken. Oververhitting is ook waar ik aan dacht, maar waarvan dan? De afgelopen dagen heb ik de Velleman kit afgekoppeld gehad en gewoon op de condensator blijft hij wel lopen.

Koelvloeistof blijft netjes op temperatuur
Motorkabelboom heb ik een aantal jaar geleden al vervangen omdat hij vergaan was.

Ik zal nog eens een blik (ontvetter) op het contactpuntje werpen en de klepspeling meten.

Timing is niet te stellen, de verdeler zit al zo lang als ik hem heb (> 10 jaar, 130.000km) vastgeroest in het blok. Krijgt regelmatig wat IMAL voor zijn kiezen maar heeft nog niet geholpen om hem los te krijgen. Ontstekingstijdstip zou ik nog eens kunnen laten meten maar valt dus niet aan te passen.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#5
Nou ja zeg, ik heb precies hetzelfde probleem
B19A, Velleman K2543, altijd als een zonnetje gelopen en nu opeens uit het niks inhouden en stationair afslaan.
Oplossing nog niet gevonden.

ga eerst klepspeling meten, dan tijdstip en contacthoek, kijken of dat allemaal goed staat en dan wellicht wat zaken vervangen (bougies, kabels? cap, rotor)
(ik moet eerlijk toegeven dat wat TLC al meer dan 2 jaar geleden is, ding blijft maar rijden, maar af en toe wat aandacht had wellicht dit voorkomen?

Citaat:tenzij... 1983, hadden ze toen al de biologisch afbreekbare kabelbomen in gebruik?
Yup, helaas wel.........
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#6
Verdeler zit vast? Dat is toch wel lastig. Zet eens een brander op het gietijzeren blok ter hoogte vd verdeler-houder. Door het grote verschil in warmtegeleiding van ijzer en aluminium zal één van de twee gaan duwen of trekken aan de ander. Dan wat IMAL op het hete gebeuren laten sudderen en schroeien, en nog s herhalen en dan eens proberen met een beitel en een hamer een gerichte klap te geven zijwaarts op de vasthoudflens.
Kijken of ie wil verdraaien. Het is maar een heel klein raakvlak tussen blok en verdeler, er zit een grote O ring groef ook nog tussen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Dus twee vergelijkbare setups, met vergelijkbare problemen op een vergelijkbaar moment.... Toeval?
Of komt het door al dat Covid-gevaccineer waardoor iedereen ineens op 5G zit en de niewerwetse electronica van slag raakt?
Moet wel, zeker als het zonder de nieuwerwetse electronica wel gewoon werkt. 
Q.E.D. (of voor wie niet zo val vloeken houdt, in goed Amerikaans: I rest my case).



Tongue
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#8
Dat Velleman kitje is immuun gemaakt voor storing omdat de ontsteking zelf een behoorlijke bron daarvan is. Zo erg zelfs dat binnen een straal van 1,6 km rondom een bepaalde radiotelescoop benzinemotoren niet zijn toegestaan.
Citaat:De afgelopen dagen heb ik de Velleman kit afgekoppeld gehad en gewoon op de condensator blijft hij wel lopen.
Ik neem aan dat je de condensator wel afgekoppeld had toen ie nog op de K2543 liep?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47 286.000 km
Antwoord
#9
Zou ook is beginnen met je onstekingtijdstip te controleren met een lamp wat hierboven eigenlijk ook al beschreven staat.
En je verdeler is los proberen te krijgen zal toch wel moeten lukken lijkt me beetje gepast geweld.
Controleren/meten is weten zeggen ze altijd.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 469 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 627 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 2.128 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B230 motor alleen op lpg rijden? gydomatra 19 5.499 2 March 2021, 12:20
Laatste bericht: Mark244
  Losse aansluiting B200F motor Arnic 2 413 18 February 2021, 22:20
Laatste bericht: TeunTimmermans
  schuddende motor (B200) heideltje 27 7.618 17 February 2021, 18:35
Laatste bericht: BartJu
  Hoog toerental bij warme motor TeunTimmermans 49 9.659 14 February 2021, 17:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  B200F motor probleempje Arnic 2 419 21 January 2021, 12:45
Laatste bericht: Arnic
  Identificeren motor Lubse 14 4.747 13 September 2019, 13:53
Laatste bericht: Marc1970
  Compressietest koude motor TeunTimmermans 6 2.639 2 June 2019, 14:50
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)