Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Waeco cruise control op originele Volvo hendel
#1
Hallo allemaal,

Ik en mijn vader zijn bezig om een Waeco MS-400 cruise control in te bouwen in een Volvo 245 turbo. Wij hebben de cruise control nu helemaal werkend gekregen met de bedieningshendel die we bij de cruise control hebben gekregen maar we willen nu proberen om de originele Volvo bedieningshendel aan te sluiten. Alleen lopen we hier nu op vast aangezien de 2 hendels erg verschillend zijn van elkaar. 
Heeft iemand al ooit een Waeco MS-400 cruise control ingebouwd met de originele knipperlicht / cruise control bedieningshendel van Volvo? Het probleem waar we nu tegenaan lopen is dat we niet weten welke kabels van de cruise control op welke kabels van de hendel moeten aangesloten worden.

Alvast bedankt voor alle hulp!

Groet,
Daan
Antwoord
#2
Ik heb een aantal jaar geleden iets soortgelijks gedaan maar dan met een originele Volvo hendel op een universele JohnGold cruise control. Zie hier en de volgende berichten voor hoe ik het aangesloten heb: Klik

Belangrijke eerste stap is om te achterhalen hoe het bedradingsschema van de Waeco bedieningshendel er uit ziet. Dit kan afhankelijk van de uitvoering door te Googlen, te meten met een multimeter of door hem open te maken en te kijken hoe het printplaatje er uit ziet.

Van de Volvo 240 hendel zijn overigens ook 2 versies, een met een zwarte stekker en een met een witte stekker.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#3
Ik denk dat dit al handige informatie is. Mijn vader en ik hebben ook nog een JohnGold cruise control liggen die in een 264 moet komen dus dat is ook handig.
Zover ik weet hebben wij een hendel met een witte stekker. Weet u wat het verschil is tussen de 2?
Wat wij ook denken dat het probleem is is dat de aan/uit schakelaar op de Volvo hendel op aan blijft staan of op uit blijft staan. Bij de hendel van Waeco klik je een knop in en dan gaat hij aan en als je die knop weer indrukt gaat hij weer uit.
Antwoord
#4
Ik denk dat alleen de draadkleuren en de vorm en kleur van de stekker verschillen maar om zeker te weten of ze intern hetzelfde schakelen zou je even de bedradingsschema's moeten vergelijken. Die met de witte stekker heeft als draadkleuren geel, groen, bruin en rood; die met de zwarte stekker heeft rood-blauw, geel-blauw, wit en blauw.

Mijn oplossing voor de aan/uit schakelaar op de Volvo-hendel is om hem al tijd op On te laten staan en dan door richting Off te tippen (dus niet klikken) een relais te laten schakelen dat de tiptoets van de Waeco hendel nabootst. Zie hiervoor ook mijn post van 3 april 2015. In de post van 4 mei 2015 staat hoe ik dit aangesloten heb.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#5
De oplossing voor het aan/uit zetten kunnen we wel gaan gebruiken dus bedankt daarvoor!
Ik heb de Volvo hendel nog even doorgemeten en wat me opviel is dat als ik op Set druk de rode en gele draad worden verbonden en als ik op Resume druk dan worden de rode en gele draad ook verbonden. Op de Waeco hendel zit er bij de Resume knop een weerstand van 1500 Ohm tussen en ik zag bij uw schema dat daar ook een 1500 Ohm weerstand tussen zat. Nu vraag ik me vooral af hoe dat origineel in zijn werking zou gaan.
Antwoord
#6
Heb even de bedradingsschema's van de beide Volvo-hendels opgezocht.

Witte stekker (draadkleuren geel, groen, bruin en rood):

[Afbeelding: 1k0.jpg]

Zwarte stekker (draadkleuren rood-blauw, geel-blauw, wit en blauw)

[Afbeelding: 1k0.jpg]

Voor de hendel met de witte stekker is onderstaande het testschema wanneer je 12V aansluit op de rode draad. Het verschil tussen Resume en Set is dus dat bij Resume 12V komt op de bruine, gele en groene draad en bij Set alleen op de bruine en gele draad. Volvo maakte dus op deze manier onderscheid tussen het signaal van deze twee knoppen en gebruikte dus de 1500 ohm weerstand niet. Waeco en JohnGold maakten het onderscheid door in een van draden een 1500 Ohm weerstand te zetten en om dit signaal na te maken heb ik die er ook tussen gezet.

[Afbeelding: 1k0.jpg]
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 GLE 1992 Tankmeter onjuiste waardes Lucca076 12 275 3 January 2021, 11:50
Laatste bericht: Grey240Polar
  Welke speakers bij Volvo radio CR-603? Boet 1 183 8 November 2020, 08:31
Laatste bericht: superD
  Elektrische kracht probleempje Volvo 240 1993 KennOne 7 3.011 8 October 2020, 18:40
Laatste bericht: Lee
  Volvo 240 zekeringkast - vervanging ZwerverRoodbaard 12 1.920 1 April 2020, 12:54
Laatste bericht: MacVolvo
  Bedrading contact slot volvo 240 bj83 hoogeboom 4 896 8 March 2020, 17:57
Laatste bericht: hoogeboom
  Vlottersysteem Volvo 740 Archermusic 0 568 13 April 2019, 19:36
Laatste bericht: Archermusic
  Cruise control B19A Maarten245DL 5 1.259 31 January 2019, 20:05
Laatste bericht: 245GLE1981
  Snelheidssignaal kabel Volvo 240 - hall sensor korre 1 936 29 January 2019, 12:01
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 245 audiovraag radio speakers Arjenatari240 5 2.159 25 September 2018, 21:38
Laatste bericht: Arjenatari240
  Volvo 244: Toerenteller geeft te hoog toerental aan Hahn 8 2.428 23 August 2018, 13:48
Laatste bericht: 245GLE1981

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)