Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Waeco cruise control op originele Volvo hendel
#1
Hallo allemaal,

Ik en mijn vader zijn bezig om een Waeco MS-400 cruise control in te bouwen in een Volvo 245 turbo. Wij hebben de cruise control nu helemaal werkend gekregen met de bedieningshendel die we bij de cruise control hebben gekregen maar we willen nu proberen om de originele Volvo bedieningshendel aan te sluiten. Alleen lopen we hier nu op vast aangezien de 2 hendels erg verschillend zijn van elkaar. 
Heeft iemand al ooit een Waeco MS-400 cruise control ingebouwd met de originele knipperlicht / cruise control bedieningshendel van Volvo? Het probleem waar we nu tegenaan lopen is dat we niet weten welke kabels van de cruise control op welke kabels van de hendel moeten aangesloten worden.

Alvast bedankt voor alle hulp!

Groet,
Daan
Antwoord
#2
Ik heb een aantal jaar geleden iets soortgelijks gedaan maar dan met een originele Volvo hendel op een universele JohnGold cruise control. Zie hier en de volgende berichten voor hoe ik het aangesloten heb: Klik

Belangrijke eerste stap is om te achterhalen hoe het bedradingsschema van de Waeco bedieningshendel er uit ziet. Dit kan afhankelijk van de uitvoering door te Googlen, te meten met een multimeter of door hem open te maken en te kijken hoe het printplaatje er uit ziet.

Van de Volvo 240 hendel zijn overigens ook 2 versies, een met een zwarte stekker en een met een witte stekker.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#3
Ik denk dat dit al handige informatie is. Mijn vader en ik hebben ook nog een JohnGold cruise control liggen die in een 264 moet komen dus dat is ook handig.
Zover ik weet hebben wij een hendel met een witte stekker. Weet u wat het verschil is tussen de 2?
Wat wij ook denken dat het probleem is is dat de aan/uit schakelaar op de Volvo hendel op aan blijft staan of op uit blijft staan. Bij de hendel van Waeco klik je een knop in en dan gaat hij aan en als je die knop weer indrukt gaat hij weer uit.
Antwoord
#4
Ik denk dat alleen de draadkleuren en de vorm en kleur van de stekker verschillen maar om zeker te weten of ze intern hetzelfde schakelen zou je even de bedradingsschema's moeten vergelijken. Die met de witte stekker heeft als draadkleuren geel, groen, bruin en rood; die met de zwarte stekker heeft rood-blauw, geel-blauw, wit en blauw.

Mijn oplossing voor de aan/uit schakelaar op de Volvo-hendel is om hem al tijd op On te laten staan en dan door richting Off te tippen (dus niet klikken) een relais te laten schakelen dat de tiptoets van de Waeco hendel nabootst. Zie hiervoor ook mijn post van 3 april 2015. In de post van 4 mei 2015 staat hoe ik dit aangesloten heb.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#5
De oplossing voor het aan/uit zetten kunnen we wel gaan gebruiken dus bedankt daarvoor!
Ik heb de Volvo hendel nog even doorgemeten en wat me opviel is dat als ik op Set druk de rode en gele draad worden verbonden en als ik op Resume druk dan worden de rode en gele draad ook verbonden. Op de Waeco hendel zit er bij de Resume knop een weerstand van 1500 Ohm tussen en ik zag bij uw schema dat daar ook een 1500 Ohm weerstand tussen zat. Nu vraag ik me vooral af hoe dat origineel in zijn werking zou gaan.
Antwoord
#6
Heb even de bedradingsschema's van de beide Volvo-hendels opgezocht.

Witte stekker (draadkleuren geel, groen, bruin en rood):

[Afbeelding: 1k0.jpg]

Zwarte stekker (draadkleuren rood-blauw, geel-blauw, wit en blauw)

[Afbeelding: 1k0.jpg]

Voor de hendel met de witte stekker is onderstaande het testschema wanneer je 12V aansluit op de rode draad. Het verschil tussen Resume en Set is dus dat bij Resume 12V komt op de bruine, gele en groene draad en bij Set alleen op de bruine en gele draad. Volvo maakte dus op deze manier onderscheid tussen het signaal van deze twee knoppen en gebruikte dus de 1500 ohm weerstand niet. Waeco en JohnGold maakten het onderscheid door in een van draden een 1500 Ohm weerstand te zetten en om dit signaal na te maken heb ik die er ook tussen gezet.

[Afbeelding: 1k0.jpg]
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#7
Hallo Arjan,


Heb jij de schema's van de originele Cruise Control schakelaar ergens vandaan gehaald?  Zou je mij die willen sturen per mail?

Heb nu een defecte schakelaar en probleem zit in de behuizing en de massa ervan, als ik weet hoe het zit kan ik het misschien  Angel oplossen!

De schakelaar met witte connector is nog genoeg leverbaar maar kan ik niet ombouwen naar de zwarte connector versie die ik in onze 245 heb zitten.

Hoop dat jij me kunt helpen hierbij.

Grt
Wim
he tough get going!
Antwoord
#8
De bedradingsschema's worden in opdracht van de juristen van Volvo helaas op steeds meer plekken offline gehaald. Blijkbaar denkt Volvo zelf nog geld te kunnen verdienen aan reparaties aan 240's.

Ik heb je een pb gestuurd met wat links. Mocht je er niet uit komen, laat het even weten. Dan kunnen we hier nog even kijken of we mee kunnen denken.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#9
(6 May 2021, 09:56)Arjan. schreef: De bedradingsschema's worden in opdracht van de juristen van Volvo helaas op steeds meer plekken offline gehaald. Blijkbaar denkt Volvo zelf nog geld te kunnen verdienen aan reparaties aan 240's.

Ik heb je een pb gestuurd met wat links. Mocht je er niet uit komen, laat het even weten. Dan kunnen we hier nog even kijken of we mee kunnen denken.

Hallo Arjan,

Ontvangen en bedankt voor je hulp hierbij, ga ermee aan de slag. Weet jij of deze schakelaar met zwarte connector nog wel eens voorbij komen? 
In de VS zag ik genoeg, maar met prijzen van heb ik jou daar, en dan nog versturen, en inklaring NL er ook nog bij.

Mocht je nog ideeën hebben voor een schakelaar, hou ik me aanbevolen.

Thx voor je info. Top van je.

Grt.
Wim
he tough get going!
Antwoord
#10
Ik denk dat je in NL de meeste kans hebt bij de bangers in de omgeving Nieuwleusen. Zij adverteren vooral op een aantal Facebook groepen en af en toe op Marktplaats.

Ik heb de schakelaar nooit uit elkaar gehaald maar met het schema hierboven zou redelijk makkelijk met een multimeter door te meten moeten zijn of hij goed werkt. Er zitten maar 4 contacten aan de schakelaar die hij afhankelijk van de stand van de schakelaar met elkaar doorverbindt. Hij doet niks (zou niks moeten doen) met de massa van de auto.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 480 hoe bestaat het, maar ja jongens zijn bezig en jong. Imke Akkrum 2 111 11 September 2024, 20:39
Laatste bericht: Imke Akkrum
  Problemen met dashboardcluster Volvo 240 1990 roger2401990 3 294 1 September 2024, 23:01
Laatste bericht: chrisvhout
Lightbulb Volvo S40 2.4 benzine 2004 Armosiik 0 165 17 July 2024, 02:52
Laatste bericht: Armosiik
Question Ruitenwissermotor volvo 240 KKB 2 270 15 July 2024, 21:06
Laatste bericht: KKB
  Probleem met Volvo radio aansluiting Kogelman 6 791 23 February 2024, 18:16
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 648 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Cruise Control opties anno 2022 Woutair 20 4.252 1 September 2023, 21:03
Laatste bericht: Boet
  Cruise Control installatie -OPGELOST- Boet 8 4.656 1 September 2023, 20:59
Laatste bericht: Boet
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.438 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 2.279 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)