Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Identificeren motor
#1
Goeiemorgen ieder. 

Ik heb afgelopen zaterdag een Volvo 244 gl aangeschaft. Hier zat de motor los bij en helemaal gestript. Er missen wat onderdelen of ik wil ze even vervangen omdat ze kapot zijn. Nu was mijn vraag hoe ik het blok kan identificeren de motorcode staat er niet meer in. (Niet meer leesbaar)
Volgens het frame nummer moet er een B21A in zitten. De giet datum van het blok is: 22-08-1980. Weet iemand nog iets anders om er achter te komen welk blok het is of kan iemand het aan de datum zien?
Antwoord
#2
Ergens onder inlaat 1 en de thermostaat staat een code in het gietijzer geslagen. Vlak onder de cilinderkop op een vlak stukje.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Dat zou er inderdaad moeten staan maar er staat niks meer in / niet meer leesbaar. Vandaar de vraag of het op een andere manier te zien is. Misschien dat iemand het weet aan de hand van de gietdatum?
Antwoord
#4
Nee dat weet zelfs Volvo niet, op welke dag in 1980 de B21's gegoten en/of geboord werden. Weinig tot geen mogelijkheden dus om hem van een B19 te onderscheiden, behalve de cilinderdiameter zijn die identiek. Met een scoop in de cilinder kan je kijken. Als de verbrandingskamer veel groter is dan de cilinder, dan is het waarschijnlijk een B19.

De B23 heeft weerskanten vriespluggen, en meestal B23 ergens in dikke gietletters bij het oliefilter staan.

Zit de verdeler er nog op, of de carburateur, met leesbaar nummer? Deze zijn vrij specifiek voor een motortype.

Probeer s het ingeslagen nummer te belichten van opzij, of maak een foto met flits, een camera ziet soms meer/anders dan wij. Het motornummer begint met 498 of 499, en dan nog drie cijfers (die ook op de kap vd distributie staan).

B19A of B21A maakt uiteindelijk nauwelijks uit, wat er aanhangt is 99,9% hetzelfde en met geen van beide wordt het racemonster.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
(10 September 2019, 13:12)Marc1970 schreef: Nee dat weet zelfs Volvo niet, op welke dag in 1980 de B21's gegoten en/of geboord werden. Weinig tot geen mogelijkheden dus om hem van een B19 te onderscheiden, behalve de cilinderdiameter zijn die identiek. Met een scoop in de cilinder kan je kijken. Als de verbrandingskamer veel groter is dan de cilinder, dan is het waarschijnlijk een B19.

De B23 heeft weerskanten vriespluggen, en meestal B23 ergens in dikke gietletters bij het oliefilter staan.

Zit de verdeler er nog op, of de carburateur, met leesbaar nummer? Deze zijn vrij specifiek voor een motortype.

Probeer s het ingeslagen nummer te belichten van opzij, of maak een foto met flits, een camera ziet soms meer/anders dan wij. Het motornummer begint met 498 of 499, en dan nog drie cijfers (die ook op de kap vd distributie staan).

B19A of B21A maakt uiteindelijk nauwelijks uit, wat er aanhangt is 99,9% hetzelfde en met geen van beide wordt het racemonster.

Oke dank. 

Had idd al met lamp en foto geprobeerd maar er staat echt niks meer. Verdeler zit er nog op. Carburateur lag nog bij de vorige eigenaar die is opgestuurd. Als ik het binnen heb zal ik de nummers even checken van beide. Ga de kop er niet weer afhalen. Motor is net uit elkaar geweest en weer in elkaar gezet met nieuwe pakkingen e.d.
Antwoord
#6
Heb je de oude koppakking nog?
Kan je aan de hand van de indruk de cil.diameter meten.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#7
(11 September 2019, 08:07)edwin schreef: Heb je de oude koppakking nog?
Kan je aan de hand van de indruk de cil.diameter meten.

Dat is idd een goeie. De diameter is 9,5cm
Antwoord
#8
De boring vd B19 is ongeveer precies 88.9 mm en die van de B21 is 92.0 (en die van de B23 is 96.0 mm). Dan lijkt me de B19 uitgesloten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Als ik me niet vergis is de koppakking van de B19 gelijk aan die van de B21. Waar komt de auto oorspronkelijk vandaan? Volgens mij is de B19 in een vrij beperkt aantal landen geleverd.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980 
Antwoord
#10
Jawel het is dezelfde pakking met dezelfde metalen ringen, iets van 9,5 cm binnendiameter.

Mij besprong vanmiddag ineens de gedachte dat de B19 een andere indruk op de onderkant zou maken dan de B21. Maar dat is natuurlijk niet zo, beide blokken gebruiken ook dezelfde cilinderkop en drukken de metalen ring even plat.
Misschien zie je bij de B21 ergens nog een heel klein randje waar de scherpe rand vd cilinder in de metalen ring is gedrukt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  schuddende motor (B200) heideltje 5 99 20 September 2019, 21:13
Laatste bericht: Rob
  Compressietest koude motor TeunTimmermans 6 302 2 June 2019, 14:50
Laatste bericht: Marc1970
  Motor start niet meer UraniumFever 24 1.024 9 May 2019, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Tekening/foto B19K-motor CK070 3 245 7 May 2019, 23:14
Laatste bericht: ababbel
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 212 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Bokken motor bocht naar links Maarten245DL 6 631 13 February 2019, 15:39
Laatste bericht: Marc1970
  Motor loopt niet op LPG Mark244 26 1.589 10 January 2019, 22:18
Laatste bericht: Mark244
  Motor slaat af tijdens het rijden socrates 9 609 7 January 2019, 23:59
Laatste bericht: Naciremus
  Inhouden met koude motor TeunTimmermans 8 992 20 October 2018, 20:06
Laatste bericht: TeunTimmermans
  Motor valt uit tijdens rijden siemenbierings 4 1.158 13 September 2018, 08:12
Laatste bericht: edwin

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)